Close

Lataamisen ABC: Virtaa viisaasti

Mietitkö sähköauton hankkimista, mutta kilowatit ja ampeerit tuntuvat vilisevän silmissä? Tässä koottuna perusasiat sähköauton lataamisesta.

Missä voin ladata sähköautoa?

Lataaminen on hyvin yksinkertaista. Periaatteessa voit ladata autoa missä tahansa, missä verkkovirtaa on turvallisesti ja laillisesti saatavissa. Koti on sähköauton yleisin latauspaikka, mutta lataaminen on mahdollista myös esimerkiksi työpaikalla, mikäli työnantaja sen sallii ja tarjolla on lataamiseen sopiva sähköpistoke tai erityisesti sähköautoille tarkoitettu latauspiste.

Lisäksi sähköautoa voi ladata julkisissa latauspisteissä, joita on Suomessa tällä hetkellä yli 2000. Näitä latauspisteitä on esimerkiksi kauppakeskusten ja lentoasemien pysäköintihalleissa sekä huoltoasemilla.

Miten löydän lähimmän julkisen latauspisteen?

Kätevä tapa on käyttää kännykkään asennettavaa mobilisovellusta, jolla näet helposti lähimpien latauspisteiden sijainnin ja myös esimerkiksi etäisyytesi niihin. Plugshare-sovelluksesta löytyy julkisten latauspisteiden lisäksi myös yksityiset latauspisteet ja kuka tahansa voi lisätä sovellukseen latauspisteitä. Sähköautoilijat äänestivät hiljattain PlugSharen sovelluksen suosituimmaksi sovellukseksi LatausverkostoNYT nimisessä Facebook-ryhmässä.

Voit kokeilla esimerkiksi Virran, Fortum Charge & Driven ja Chargemapin sovelluksia. Plugsurfing-sovelluksesta löydät sekä Virran että Charge & Driven pisteet.

Myös monet autonavigaattorit osaavat näyttää latauspisteiden sijainnit, myös Google Maps on tuomassa latauspisteitä karttapalveluihinsa.

Plug-it ylläpitää latauspistekarttaa omilla verkkosivuillaan.

Latauspisteiden määrä kasvaa jatkuvasti, joten mobiilisovellus tai navigaattorin data on hyvä päivittää säännöllisesti.

Millaisia laitteita lataaminen vaatii?

Lataamisessa tarvitset latauspisteen ja -kaapelin. Ostaessasi ladattavan hybridin tai täyssähköauton saat auton mukana yleensä tavalliseen kotipistorasiaan sopivan eli ns. shuko-latauskaapelin, jota ei ole tarkoitettu päivittäiseen käyttöön. Jatkuvaan latauskäyttöön oikea ratkaisu on hankkia kotilatauslaite ja sille tarkoitettu latauskaapeli.

Jos asut kerros- tai rivitalossa, järkevintä on ottaa ensin yhteyttä taloyhtiön hallituksen puheenjohtajaan tai isännöitsijään ja kertoa lataustarpeesta. Taloyhtiö voi sitten kartoittaa muidenkin asukkaiden kiinnostuksen latauspisteiden järjestämiseen ja hankkia laitteet.

Omakotitalossa asuva voi asioida suoraan latauspalveluja tarjoavien yritysten kanssa. Esimerkiksi Fortum Charge & Drive tarjoaa palvelupaketteja, joihin sisältyy latauslaitteen asennus, vuokra ja ennalta sovittu määrä sähköä. Vastaavia palveluja tarjoaa myös Plug-it.

Tarvitaanko lataamiseen useampia kuin yksi kaapeli?

Tarvittavan kaapelin tyyppi riippuu sekä autosta että latauspisteestä. Ladattavan hybridin ja täyssähköauton mukana toimitettavaa kaapelia suositellaan vain tilapäiseen käyttöön. Jatkuvaan käyttöön tarvitaan sitä varten suunniteltu kaapeli, jonka voi joko ostaa tai esimerkiksi vuokrata osana latauslaitteen ja sähköenergiaa sisältävää pakettia.

Osassa latauspisteitä kaapeli on kytketty kiinteästi pisteeseen, osassa autoilijan on käytettävää omaa irrallista kaapeliaan. Esimerkiksi eräiltä huoltoasemilta löytyvissä pikalatauspisteissä kaapelit on asennettu kiinteästi latausasemaan. Hyundai-autot käyttävät pikalatauspisteissä CCS-tyyppisellä liittimellä varustettua kaapelia.

Latausjohtoja voi ostaa muun muassa Hyundai valtuutetuilta jälleenmyyjiltä.

Mitä lataaminen maksaa?

Hinta riippuu monesta asiasta. Esimerkiksi kotona ladattaessa sähköenergian hinta on sama kuin talous- ja lämmityssähkön hinta. Tällä hetkellä yksityishenkilö maksaa sähköstä Suomessa keskimäärin noin 15 snt/kWh (hinta sisältää sähköenergian, siirtomaksun ja verot).

Automallista riippuen ajamiseen käytettävä sähkö maksaa keskimäärin 2 €/100 km, kun ajokkina on keskikokoinen täyssähkökäyttöinen henkilöauto. Julkisista latauspisteistä jotkut ovat vielä toistaiseksi ilmaisia, joissain lataaminen on hinnoiteltu käytettävään kilowattituntimäärään pohjautuen.

Varsinkin nopeimmissa pikalatauspisteissä näyttää yleistyvän aikaperusteinen hinnoittelu; esimerkiksi Fortum Charge & Driven pisteissä nopeimpien latauspisteiden käytön hinta on 20 snt/min. Yleensä energian hinta on julkisissa latauspisteissä korkeampi kuin mitä autoilija energiasta kotonaan ladatessaan maksaa.

Käyttökulujen lisäksi sähköautoilija joutuu käytännössä ostamaan tai vuokraamaan latauslaitteen kaapeleineen, mikäli aikoo ladata autoaan säännöllisesti kotona. Lisäksi kotilataaminen saattaa varsinkin vanhoissa taloyhtiöissä vaatia esimerkiksi pihakaapeloinnin uusimista.

Kuinka nopeasti akut saa ladattua täyteen?

Nykyisillä pikalatauspisteillä latausteho voi olla esimerkiksi 22 tai 50 kW, mikä tarkoittaa esimerkiksi Hyundai IONIQ Electricin akun latautumista tyhjästä noin 80 prosenttiin latautuu nopeimmillaan noin puolessa tunnissa. Kotona lataaminen on useimmiten hitaampaa, sillä muun muassa talon tai taloyhtiön sähköliittymä saattaa rajoittaa nopeutta tai aikaa.

Myös sähköauton akkujen koko ja auton kyky ottaa virtaa vastaan vaikuttavat latausnopeuteen. Hyundai Kona ja IONIQ electric voivat vastaanottaa enimmillään jopa 100 kW:n lataustehon, joten akun latautuminen käy nopeasti, jos vain latausasemassa riittää puhtia. Suomen ensimmäinen suurteholaturi avattiin Lohjan ABC:lla 1.11.2018.

Miten monta latauskertaa akut kestävät?

Sähköauton akut on suunniteltu kestämään vuosia, ja niille annetaankin yleensä melko pitkä takuu. Hyundai IONIQ lataushybridi- ja täyssähköversioissa akun takuu on kahdeksan vuotta tai 200 000 km, kumpi ensin täyttyy. Akku voi vaurioitua, mutta se on harvinaista.

Ainakaan muutaman vuoden päivittäisen käytön ei ole yleisesti havaittu vaikuttavan mainittavasti akkujen kykyyn vastaanottaa energiaa ja pitää varausta.

Pitääkö akku aina ladata mahdollisimman täyteen tai ajaa aivan tyhjäksi?

Nykyisten sähköautojen litium-ioniakuissa ei ole ns. muisti-ilmiötä, eli niiden kapasiteetti ei heikkene, vaikka ne ehtisi ladata täyteen vain harvoin. Vastaavasti akun varauksen ollessa lopuillaan auton elektroniikka huolehtii siitä, että akku ei tyhjene ajossa aivan kokonaan, jolloin latautuminen käynnistyy nopeasti taas latauspisteelle päästessä.

Miten talvi pitää ottaa huomioon sähköauton lataamisessa?

Osassa automalleja, kuten Hyundai IONIQissa, auton sisälämmittimen voi ajastaa lämmittämään matkustamon ennen ajoon lähtöä, samalla lämpiää myös akku.

Ajomatkan jälkeen akku kannattaa kytkeä latautumaan varsinkin, jos se on ajettu lähes tyhjäksi. Vaikka akussa olisi ajon päättyessä vielä vähän virtaa jäljellä, varaustaso voi hiipua erityisesti kovalla pakkasella. Jos sähköauto jää pakkaseen akku lähes tyhjänä, akku voi tyhjentyä kokonaan kylmässä seisoessaan.

Tyhjennyttyään akku saattaa jäätyä, eikä se välttämättä ota enää varausta vastaan lataamista yritettäessä. Myös ilman kylmyys vaikuttaa akun nopeuteen vastaanottaa varausta, joten talvikeleillä on syytä varautua latausaikojen pitenemiseen.

Lue myös kattava opas sähköauton lataamisesta.