Close

Koeajossa: Energiatehokkuus teki vaikutuksen – IONIQit saivat pelkkää plussaa

Sähköautoista ja sähköautoilusta kirjoittava Sari Kangasoja koeajoi Hyundain IONIQ-perheen mallit. Bloggaajan vakuutti muun muassa niiden energiatehokkuus ja pitkä toimintamatka.

Sari Kangasoja on todellinen sähköautoilun kannattaja. Hänen suosittu eAutoilija-bloginsa syntyi muutama vuosi sitten, kun Kangasoja osti ensimmäisen sähköautonsa – ladattavan hybridin – ja alkoi kartoittaa pääkaupunkiseudun lataus- ja pysäköintimahdollisuuksia.

– Olin harkitsemassa uuden auton hankintaa samoihin aikoihin, kun muutin nykyiseen asuntooni Lauttasaaressa. Uudesta taloyhtiöstä tarjottiin sähköauton latauspisteen ostomahdollisuutta. Se olikin oikea-aikainen vahvistus sähköauton valintaan. Ensimmäinen autoni oli ladattava hybridi, ja nykyisin ajan täyssähköautolla, Kangasoja kertoo.

Sähköautoilu kiinnostaa kiihtyvällä tahdilla kasvavaa joukkoa, ja niin myös eAutoilija on jatkanut bloggaamistaan.

– Sähköautoilun suosio ja kiinnostus uusia malleja kohtaan on kasvanut hurjaa vauhtia, Kangasoja sanoo. – Vielä vuonna 2016 tuntui radikaalilta, kun norjalaisessa tv-sarjassa poliitikot ajoivat Tesloilla – ei tunnu enää!

Sari Kangasojan eAutoilija-blogin sisällöissä painottuu tavallisen kuljettajan näkökulma, autojen teknisten yksityiskohtien sijaan ote on käyttäjälähtöinen.

Latausvinkkien lisäksi Kangasoja toi blogiin jo varhain sähköautoilijoiden käyttökokemukset. Nykyisin vakiosisältöön kuuluvat autoraportit, joissa Kangasoja kertoo itse koeajamistaan sähköautoista. Sisällöissä painottuu tavallisen kuljettajan näkökulma, autojen teknisten yksityiskohtien sijaan ote on käyttäjälähtöinen.

Aloitettuaan blogikirjoittamisen Kangasoja on haastatellut ja tutustunut lukuisiin sähköautoilijoihin.

– Muistan, että täyssähköauto tuntui minusta aluksi vähän erikoiselta vaihtoehdolta. Blogin myötä huomasin nopeasti, että se ovat toimiva ja sopiva vaihtoehto ihan tavalliseen ajoon ja arkeen.

Latauksen riittävyydellä on iso merkitys

eAutoilija-blogissaan Kangasoja keskittyy tarkastelemaan sähköautoilua erityisesti käytännön vinkkien kannalta. Hän vertailee sähköautomalleja, niiden voimalinjaratkaisuja, ominaisuuksia ja varustelua. Kokemusta ja ajokilometrejä on kertynyt yleisimmistä sähköautomerkeistä.

– Sähköautossa moottorin kulutuksella on tosi iso merkitys, isompi kuin bensa-autossa. Kyse ei ole vain rahasta vaan siitä, miten usein autoa pitää ladata. Aika on nykyihmiselle arvokasta valuuttaa. Sähköauton energiatehokkuus on siis oleellisen tärkeää, Kangasoja korostaa.

Kangasoja koeajoi Hyundain IONIQ-perheen mallit: IONIQ Hybridin, IONIQ Plug-In Hybridin sekä täyssähköauto IONIQ Electricin. IONIQ on alun perin suunniteltu tarjoamaan kolme sähköistettyä voimalinjaa, siis kolme erilaista sähköistä ratkaisua. Kaikista koeajoista löytyy raportti eAutoilija-blogista.

Aika on nykyihmiselle arvokasta valuuttaa. Sähköauton energiatehokkuus on siis oleellisen tärkeää.

– Annan kaikille malleille kouluarvosanaksi ysin. Autoja oli mukava ajaa, avustimet olivat järkeviä ja latausta riitti erinomaisesti”, Kangasoja sanoo.

– Ulkonäöltäänhän IONIQit ovat keskenään samankaltaisia, Hyundain malleista pidän eniten juuri IONIQin muotoilusta. Hyundain erinomainen takuu on myös mahtava etu.

Erityisesti Kangasojaa miellytti se, että Hyundai IONIQ-perheen autoissa on suomenkielinen käyttöliittymä ja navigaattori, joka puhuu suomea. Näinhän ei kaikissa sähköautoissa ole.

– IONIQ Hybridin ja IONIQ Plug-In-Hybridin erot ovat arjessa melko vähäiset. Hybrid sopii hyvin niille, joilla ei ole latausmahdollisuutta kotona eikä töissä.

Kangasojan omaan käyttöön koeajetuista malleista parhaiten sopisi Hyundai IONIQ Plug-In Hybrid.

– Käytössä huomasin, että reittejä ei tarvitse lainkaan suunnitella latauspisteiden mukaan, kuten edellisen plugarini kanssa piti. IONIQia ei usein tarvitse ladata.

eAutoilija Sari Kangasojan plussat IONIQ-malleille:

IONIQ Hybrid
+ Edullinen hinta
+ Hyvänkokoinen tavaratila
+ Suomenkielinen käyttöliittymä ja navigaattori

IONIQ Plug-In-Hybrid

+ Energiatehokas – lataus riittää
+ Malliin saa vetokoukun
+ Suomenkielinen käyttöliittymä ja navigaattori

IONIQ Electric

+ Hyvännäköinen matala malli
+ Ilmalämpöpumppu ohjaamon lämmitykseen
+ Energiatehokas
+ Hyvä varustetaso hintaluokkaan nähden: mm. kaistavahti, peruutuskamera


Lue lisää:

IONIQ Hybrid
IONIQ Plug-In Hybrid
IONIQ Electric
eAutoilijan blogi
eAutoilija: Hyundai Ioniq lataushybridi vs. hybridi
eAutoilija: Koeajossa Hyundai Ioniq Electric, kohtuuhintainen ja kulutuspihi