Close

Kevytautot tulevat

Nuoren kuljettajan pääsyn tavallisen henkilöauton ohjauspyörän taakse mahdollistaa marraskuussa voimaan tuleva lakimuutos. 1.11.2019 alkaen 15-vuotias, mopoautokortin suorittanut henkilö, saa ajaa kevytautoksi muutoskatsastettua ja nopeusrajoittimella varustettua henkilöautoa.

Micu Saari, 14, istuu todennäköisesti henkilöauton ratissa vielä tämän vuoden aikana. Eikä vain istu, vaan ajaa kevytautoaan muun liikenteen mukana maantiellä ja kaupungissa.

Nuoren kuljettajan pääsyn tavallisen henkilöauton ohjauspyörän taakse mahdollistaa marraskuussa voimaan tuleva lakimuutos. 1.11.2019 alkaen 15-vuotias, mopoautokortin suorittanut henkilö, saa ajaa kevytautoksi muutoskatsastettua ja nopeusrajoittimella varustettua henkilöautoa.

”Täytän 15 vuotta juuri sopivasti marraskuussa”, tuleva autoilija virnistää. Micu ja hänen isänsä Jarmo Saari ovat seuranneet lakiesityksen läpimenoa silmä kovana.

Kun tuleva muutos vahvistui, he ovat alkaneet tosissaan suunnitella sopivan auton hankintaa. Tulevan auton varusteita Micu on jo ehtinyt vertailla.

”Autossa olisi hyvä olla ilmastointi ja tehokkaat valot. Vaihteisto voi olla manuaali tai automaatti, sillä ei ole niin väliä.” Kun Micu täyttää 18, auto on tarkoitus ottaa tavanomaiseen käyttöön.

Rajoitin poistetaan ja kevytautosta muutoskatsastetaan jälleen tavallinen henkilöauto.

Mopoautoa parempi vaihtoehto

Mopoauto ei ollut nuoren miehen toiveena missään vaiheessa.

”Ei missään nimessä! Mopoautot eivät näytä hyviltä ja ovat hyvin turvattomia niin kuljettajalle, kyydissä oleville kuin myös muille kadun käyttäjille. Mopoautosta tulee mieleen vain mönkijä, johon on nostettu muovikate päälle”, Saari sanoo.

Tärkein kevytauton ominaisuus onkin molempien mielestä turvallisuus. Lakimuutos määrää, että kevytautoksi muutettavan henkilöauton on oltava uusi, vuoden 2015 malli tai sitä uudempi.Näin uusissa malleissa on vakiona paljon turvaominaisuuksia, kuten ajonvakautusjärjestelmä ja useita turvatyynyjä. Henkilöauton turvajärjestelmä suojaa sekä kuljettajaa että ympäröivää liikennettä. Siksi kevytautoille sallitaan suurempi nopeus kuin mopoautoille.

”Uudistus tulee voimaan juuri talven pimeimpänä ja liukkaana aikana, se vähän huolestuttaa”, Jarmo Saari sanoo. Isä luottaa kuitenkin poikaansa kuljettajana. ”Micu tuntee liikennesäännöt ja ymmärtää velvollisuutensa. Uskon, että kun hallittavana on oikea auto, nuori kantaa myös sen mukana tulevan vastuun.”

Tekstin koonnut Otavamedian toimitus

Kuvat: Vilja Harala