Sähköauton oston yhteydessä maksettava autovero on pieni, vain 2,7 %. Sähköauton perusvero on edullinen 106 euroa vuodessa ja se putoaa puoleen ensi vuoden alusta alkaen. Sähköautoilija joutuu kuitenkin maksamaan käyttövoimaveroa, jota joskus kutsuttiin nimellä dieselvero.

Sähköautolle veron suuruus on 1,5 senttiä alkavaa sataa kiloa kohti päivää kohden. Karvan alta puolentoista tonnin Hyundai IONIQ:lle tämä tarkoittaa hieman alle 80 euron vuosittaista kustannusta. Pistokehybridien käyttövoimavero on kolmannes tästä.

Huoltojen, vakuutusten ja verojen rooli auton kokonaisäästössä jää kuitenkin pieneksi suhteessa sähköauton käyttövoiman edullisuuteen. Kotona lataamisen halpa hinta yksin riittää perustelemaan sähköauton taloudellisuuden, puhumattakaan vaikeammin rahassa mitattavista arvoista. Lisäksi tällä hetkellä sähköauton ostaja saa valtiolta kahden tonnin hankintaedun.

Ehkä hankalin arvioitava tekijä autoilun kustannuksissa on jälleenmyyntiarvon kehitys. Jos ilmastotavoitteet kiristyvät ja kaupungeissa otetaan käyttöön autoilun rajoituksia, voi erityisesti diesel-käyttöisten autojen jälleenmyyntiarvo romahtaa nopeastikin. Jos taas lähivuosina kehitetään merkittäviä uusia akkuinnovaatioita, voi vanhempien pieniakkuisten sähköautojen arvo kärsiä.