Close

IONIQ electric jälleen pihein täyssähköauto

EcoRun eli taloudellisuusajo on autourheilua, jossa ajetaan annettu reitti jaksotettuna eripituisiin osuuksiin, joille annetaan omat ajoajat. Reitti ajetaan vakioautoilla liikennesääntöjä noudattaen ja käyttäen mahdollisimman vähän polttoainetta.

Neste Rallin pölyt olivat juuri laskeutuneet, kun oli aika seuraavan Keski-Suomen vaativilla sorateillä ajettavan autokilpailun. Tällä kertaa vuorossa oli taloudellisuusajokilpailu Suurajot EcoRun, joka ajettiin sunnuntaina 11.8.2019. Suurajot Ecorunin reitti on laadittu vanhoja Suurajojen perinteitä vaalien Keski-Suomen tutuilla rallitaipaleilla. Vaihtelevat sääolosuhteet ja sadekeli toivat iltapäivällä lisää haastavuutta reittiin.

Kevyiden sähköautojen luokassa Hyundai IONIQ electricillä kilpailivat tsekkiläinen Marek Tomisek ja suomalainen EcoRun-puuhamies Jaakko Riikonen. Tomisek ja Riikonen tapasivat ensimmäisen kerran viitisen vuotta sitten Tsekeissä paikallisessa taloudellisuusajokilpailussa. Molemmilla kilpailijoilla on kokemusta taloudellisuusajokilpailuista sekä Suomesta että muualta Euroopasta, Tsekin lisäksi mm. Virosta ja Norjasta. Kesäkuussa Norjassa ajopari voitti luokkansa IONIQ plug-in-hybridillä. Suomen Suurajot Ecoruniin alle valikoitui täyssähköinen Hyundai IONIQ electric, jollaisella Tomisek oli saanut hyvän tuloksen Tsekissä Bohemian e-Rallyssä.

– Hyundai IONIQ on kiistatta hyvin taloudellinen automalli – olipa se sitten hybridi, ladattava hybridi tai sähköauto. Aerodynamiikka on hyvä, massa juuri sopiva, että auto rullaa hyvin. Useita kilpailusaavutuksia on tämän väitteen tukena. IONIQin hieno piirre on helposti ja loogisesti ratin viiksillä ohjattava regenerointi eli jarrutus, mikä samalla lataa akkuja vauhdin hiljentämisissä. Auton käyttöliittymä on siis hyvin onnistunut sekä ajamisen vaivattomuuden, mutta erityisesti taloudellisen ajon kannalta, kiittelee Riikonen.

Myös Suuurajot Ecorunissa Tomisekin ja Riikosen luotsaama Hyundai IONIQ electric oli varsin taloudellinen raskaista olosuhteista huolimatta, sillä kulutus oli vain 12,4 kWh/100 km.

– Auto on erinomainen ajettava myös mutkateillä ja soralla. Auto ei asettanut menestymiselle rajoja, mutta miehistö oppi karvaasti yhden asian lisää latauksista. Myöhästyimme maalista viisi sekuntia, mikä jätti meidät luokan toiselle sijalle. Ilman tätä kommellusta luokkavoitolla olisi tullut myös NEZ-sarjan hopeamitali, mikä nyt himmeni viidenteen sijaan. Vaan oppia ikä kaikki, totesi Riikonen kisan jälkeen.
EcoRun eli taloudellisuusajo on autourheilua, jossa ajetaan annettu reitti jaksotettuna eripituisiin osuuksiin, joille annetaan omat ajoajat. Reitti ajetaan vakioautoilla liikennesääntöjä noudattaen ja käyttäen mahdollisimman vähän polttoainetta.

Suurajot Ecorunin materiaalit ja tulokset verkossa