Close

Hyundain tallipäälliköltä kehuja Huttuselle: ”Erittäin ammattimainen ote”

Penasse oli viime syksynä raadissa, joka teki Huttusen eduksi kääntyneen valinnan tiimin shootout -testiin perustuen. Sittemmin pielavetinen on saanut paljon "rattiaikaa" tiimin autoissa, eikä tallipäälliköllä ole moitteen sanaa nuoresta suomalaisesta.

Hyundai Motorsportin tallipäällikkö Alain Penasse antaa ymmärtää olevansa erittäin tyytyväinen Jari Huttusen otteisiin tiimin kokoonpanossa.

Penasse oli viime syksynä raadissa, joka teki Huttusen eduksi kääntyneen valinnan tiimin shootout -testiin perustuen. Sittemmin pielavetinen on saanut paljon ”rattiaikaa” tiimin autoissa, eikä tallipäälliköllä ole moitteen sanaa nuoresta suomalaisesta.

– On kiva tehdä töitä Jarin kanssa. Vaikka hän ei paljoa puhu, asiat ovat paranemassa. Hänellä on ammattilaisen asenne. Jari ei etsi tekosyitä, vaan analysoi laajasti tekemistään, ja myös tuntee hyvin sen, mitä auto tekee ja miten insinöörien muutokset vaikuttavat siihen. Tähän asti on vain positiivista sanottavaa hänestä, Penasse kehaisee.

Jari Huttunen ja kartturi Antti Linnaketo

Koska Huttunen kilpailee WRC2 -luokan tiimin i20 R5 -autolla, on hänen huoltotoimintansa ulkoistettu ranskalaisen Stephane Sarrazinin johtamalle tiimille. Siitä huolimatta päätiimi valvoo tarkasti, miten asiat naapuriteltassa sujuvat.

– Kaikkea ei voi tulkita. Teknisiä ongelmia tulee aina, ja hänenkin autonsa dataa katsotaan kuten WRC-kuljettajiemmekin.

Kilpailemisen ohella Huttuselle on langetettu testikuljettajan rooli, joka käytännössä toteutetaan ilman ylimääräisiä silmäpareja. Myös WRC-auton rattiin Huttunen on jo päässyt, sillä mies tekee jokaiselle ralliin lähtevälle i20 WRC -autolle lyhyen ensitestin ennen kuin autot lastataan lentokoneeseen kohti kulloistakin kisapaikkakuntaa.

– Hän on jo päässyt tekemään roll-out testejä ralliautoillemme, jotka lähetetään sitten MM-osakilpailuihin. Meillä on 150 kilometrin päässä Alzenausta pysyvä testialue. Ennen sitä työtä teki Kevin Abbring, mutta nyt tehtävän on ottanut Jari.

Hyundain tallipäällikkö Alain Penasse

Se, millä aikataululla Huttunen voidaan istuttaa täysiverisen, liki 400-hevosvoimaisen WRC-auton ohjaimiin, jää arvoitukseksi. Vakuuttavista otteista ja vauhdista huolimatta kyse on monen palan kokonaisuudesta. Eikä kaikkein vähiten kokemuksen.

 – Liian aikaista sanoa. Se riippuu, eikä ikinä tiedä, mitä tapahtuu. Mutta suunnitelmaa sellaisesta ei vielä ole. Tarvitaan lisää ralleja, ja seuraavana Jari ajaa Portugalissa, Penasse nyökkää.

Teksti ja kuvat: Miika Wuorela, Meksiko