Close

Hyundain N-brändi Frankfurtin autonäyttelyssä

Hyundai esittelee uuden WRC-konseptin sekä kaksi dynaamista ja urheilullista konseptiautoa Frankfurtin autonäyttelyssä. Uuden sukupolven i20 WRC-konsepti esittelee Hyundain rallimaailmasta tuttua huippusuorituskykyistä teknologiaa. Vihjauksena Hyundain tulevaisuuden teknologisesta kehityksestä RM15 ja N 2025 Vision Gran Turismo esittelevät uudenlaista ajattelua.

Markkinoiden vauhdikkaimmin kasvava autonvalmistaja, Hyundai, esittelee huippusuorituskykyisen N-brändin Frankfurtin kansainvälisessä autonäyttelyssä. Hyundain tuotekehittelyn ja moottoriurheilun asiantuntemuksen pohjalle rakennetun N-malliston on tarkoitus tuottaa ajoelämyksiä niille asiakkaille, jotka todella rakastavat autoja. Hyundain N-brändissä autourheilun inspiroimien kokemusten ja teknologisten innovaatioiden avulla saadaan aikaan huippusuorituskykyiset autot.

”Esitellessämme tämän jännittävän ja huippusuorituskykyisen N-malliston sekä muutamme että haastamme asiakkaiden odotukset Hyundai -brändin suhteen. Kuljettajat pystyvät pian kokemaan autourheilun jännityksen ja ajo-ominaisuudet. Tulevaisuuden mallistoomme kuuluu huippusuorituskyvyn ja kilpa-autojen ominaisuudet sisältäviä tehokkaita autoja. Tämä on vasta alkua sille, mikä tulee muodostamaan tulevaisuuden autojemme tarinan”, kertoo Hyundain uuden suorituskykyisten autojen divisioonan kehityksestä vastaava johtaja Albert Biermann.

Suorituskykyisten autojen kehityksen takana on insinöörien ja suunnittelijoiden intohimo. Hyundai N-malliston autot saavat uudet voimansiirrot ja niissä käytetään rallin MM-sarjassa kehitettyä suorituskykyä ja aerodynamiikkaa parantavia ominaisuuksia sekä kevytmateriaaleja. Hyundai N-mallisto tarjoaa tasapainoisia ja ketteriä ajo-ominaisuuksia, joiden avulla saavutetaan harmoninen ajosuoritus sekä jännittäviä elämyksiä niille asiakkaille, jotka arvostavat ajokokemusta.

Namyangissa syntynyt, Nürburgringillä hiottu

Namyangin ja Nürburgringin välinen yhteys on luonut N:n perustan. Namyang on Hyundai maailmanlaajuisen teknisen suunnittelun ja kehityksen keskus ja kaikkien Hyundai-autojen syntymäpaikka. Saksassa sijaitseva Nürburgring on taas eräs maailman haastavimpia kilparatoja, siellä on hiottu N-malliston huippusuorituskykyä.
Hyundai haluaa tuottaa brändinä ajamisen intohimoa sekä nautintoa, ajetaan sitten kilparadalla tai normaaliliikenteessä. Auton ja kuljettajan välinen puhtaan yhteyden hetki tulee myös Hyundai N:n sloganissa: Ngaged. N-kirjainlogo edustaa kilparadan mutkia, joissa autot joutuvat äärirajoilleen. Tiukoissa kaarteissa sekä kuljettajan tekniset taidot että autojen tasapainoisuus tulevat perusteellisesti testatuiksi. Sininen väri edustaa Hyundain vahvaa omistautumista, ja punainen väri taas merkitsee intohimoa sekä hetkeä, kun kuljettaja painaa kaasua täysillä ja saa autoltaan äärimmäisen kokemuksen.

Moottoriurheilun inspiroima

Frankfurtin autonäyttelyssä 2015 Hyundai esittelee ensi kertaa uuden sukupolven i20 WRC-konseptin, tulevan WRC:n prototyypin. Autolla tullaan osallistumaan ensi vuoden rallin MM-sarjaan. Prototyyppi käy parhaillaan läpi rankkoja testejä sekä suunnittelu- ja kehitystyötä, jotta se olisi valmis ensiesiintymisessään Monte Carlon MM-rallissa.

New-Generation-i20-WRC-preview_900x421

Nürburgringin 24 tunnin kilpailu Hyundai i30 Turbolla oli myös askel kohti huippusuorituskykyä. Kilpailuun osallistuneen auton voimanlähteenä oli 1.6-litrainen T-GDI -moottori, 166 kW (226 hv). Voimansiirrossa hyödynnettiin 80 % i30-sarjan tuotantoautoa, joka yhdistettynä parannettuihin kilpailukykyisiin tekniikoihin johti Hyundai i30 Turbon voittajaksi SP2T-luokassa ja koko kilpailussa sijalle 71. Auto ajoi 119 kierrosta, yli 3000 kilometriä ilman ainoatakaan teknistä ongelmaa.

Hyundai RM15

Keskimoottorinen RM15 (Racing Midship 2015) konsepti on aggressiivisesti tyylitelty huippusuorituskykyinen coupe, joka on vakuuttava kannanotto Hyundain intohimosta suorituskykyä kohtaan ja joka antaa vihjeen Hyundai N:n tulevaisuuden suunnasta. RM15-konseptin kokonaispaino on puristettu 1260 kiloon. Painon säästämisen ohella on kiinnitetty myös huomiota auton tasapainoon. Painonjakauma on 43 % edessä ja 57 % takana. Painopiste on vain 491 mm maan pinnasta ja aerodynaaminen downforce tuottaa autolle 124 kg 200 km:n nopeudessa.
Kaksipaikkaiseen ohjaamoon taka-akselin etupuolelle poikittain sijoitetut osat varmistavat hyvän painonjakauman, ja yhdessä matalatoimisen inertian kanssa auto on erinomaisesti käsiteltävä ja vetopidoltaan helppo ajettava. Pystysuorat ilmanottoaukot kyljissä, takapyörien koteloiden edessä ohjaavat jäähdyttävän ilmavirran moottorille ja parantavat myös voimansiirron tehokkuutta. Voimansa RM15-konsepti saa Hyundain 2,0-litraisesta T-GDI -moottorista, joka on viritetty tuottamaan 300 hv 600 r/min. Autossa on kuusivaihteinen manuaalivaihteisto.

-hyundai-rm15-concept-side_800x454

 

Hyundai N 2025 Vision Grand Turismo

Hyundai esittelee Frankfurtissa myös superauto-konseptinsa näyttääkseen maailmanlaajuiselle yleisölle merkin ainutlaatuisen perspektiivin tulevaisuuden huipputehokkaisiin autoihin. Hyundai N 2025 Vision Gran Turismo -konsepti tulossa Playstationin Gran Turismo –pelisarjan autovalikoimaan.

hyundai-n-2025-vision_grand_turismo_900x338

Hyundai N 2025 Vision Gran Turismo -konseptin voimansiirto perustuu maailman ensimmäiseen massatuotanto-vetypolttokennomenetelmään. Kaksoispolttokennoryhmä tuottaa 500 kW (670 hv) ja superkondensaattorijärjestelmä tuottaa lisää 150 kW (201 hv). Kokonaisjärjestelmästä saatava teho on näin 650 kW (871 hv). Teho otetaan ulos neljän erillisen pyöriin sijoitetun suurtehomoottorin avulla. Moottorit myös takaavat vetopidon ilman kompromisseja. Autossa käytetään myös jarrutusenergian talteenottoa.

Kompakti ja jäykkä CRFP-monokokkirakenne auttaa pitämään painon 972 kilossa. Rakenne antaa autolle teho/paino-suhteen, joka lyö useimmat kilpailijat eksoottisten superautojen luokassa. Hyundai N 2025 Vision Grand Turismo perustuu ekologiseen teknologiaan, siksi Hyundain äänisuunnitteluosasto loi ainutlaatuisen FCEV sport sound -järjestelmän tuottamaan suurimman emotionaalisen äänimaailman. Jo pelkästään auton moottorin murina on vaikuttavaa, lisäksi kuljettajaa kihelmöi 200 000 r/min kiertävä ilmapuhallinturbiini, polttokennojen ainutlaatuinen humina, vesijäähdytysjärjestelmän tyhjennysääni sekä pyöriin sijoitetun suurtehomoottorin tasapainoisesti tuottama selkeäpiirteinen kilpa-auton jylinä.