Close

Hyundain espanjalaiskonkari pitää kärkipaikkaa Meksikon MM-rallissa

Meksikon MM-ralli oli heti perjantain lenkillä yllätyksiä täynnä. Hyundai Motorsportin osalta yllätykset olivat onneksi pääosin plussalla merkittäviä, vai mitä sanotte siitä, että pitkän linjan espanjalaiskuljettaja Dani Sordo pitää kisan kärkipaikkaa?!

Meksikon MM-ralli oli heti perjantain lenkillä yllätyksiä täynnä. Hyundai Motorsportin osalta yllätykset olivat onneksi pääosin plussalla merkittäviä, vai mitä sanotte siitä, että pitkän linjan espanjalaiskuljettaja Dani Sordo pitää kisan kärkipaikkaa?!

Hyundain espanjalaiskuski Dani Sordo

Perjantain erikoiskokeet veivät kilpailijat korkealle vuoristoon. Aurinko paistoi pilvettömältä taivaalta, ilman lämpötilan huidellessa yli +30 C lukemissa. Autossa lämpöä oli toki paljon enemmän, ja siitä sai osansa myös sarjaa johtava Thierry Neuville.

Neuvillen lakaistessa i20 WRC:llaan tietä puhtaaksi takana tuleville, ottivat kanssakilpailijat täyden hyödyn belgialaisen kohtalosta. Miehen kuulumiset päivän päätteeksi eivät olleet kaikista ruusuisimmat.

– Ei mikään kauhean hyvä päivä meille. Motivaation taso oli melko korkealla, vaikka tiesimme että aura-autona olisi vaikeaa. Olimme seitsemäntenä ennen lyhyttä EK5:tä. Automme kulutti kuitenkin polttoainetta hieman liikaa, mikä aiheutti bensanpaineen laskun erikoiskokeella. Siinä meni 20 sekuntia ja kaksi sijaa. Iltapäivästä autosta katosi vielä ohjaustehostin, ja ylimääräistä aikaa paloi 40 sekunnin verran. Mutta huomenna on taas päivä uusi, Neuville lohduttautui.

Mutta ei mitään niin pahaa, etteikö jotain hyvääkin olisi Hyundain tiimin päivään kuulunut. Ykkösmiehen takellellessa, otti Dani Sordo kaikessa hiljaisuudessa hyödyn puhtaammista teistä ja tykitti kisan kärkeen.

Espanjalainen on pitkän linjan kuljettaja, jota kuitenkaan harvemmin nähdään rallien voittotaisteluissa. Sordolla on kuitenkin yllätysmomentti hihassaan, joten kaiken osuessa kohdilleen, voi hänkin ehtiä koviin tuloksiin.

Sordon ero toisena ajavaan, Meksikossa paluun ratin taakse tehneeseen Sébastien Loebiin on 7,2 sekuntia, joten kovaa kilvanajoa on luvassa myös lauantain erikoiskokeilla.

– Olen ollut iloinen vauhdistani ja rytmistäni – etenkin aamun lenkillä ajoimme joitain oikein hyviä erikoiskoeaikoja. Johtopaikka maistuu makealta, mutta taistelu on tiukkaa. Tiimi on antanut meille täydellisen auton. Iltapäivästä tiesimme tulevan tiukan, sillä pehmeällä renkaalla lähtö oli pieni riski, joka kuitenkin kannatti. Teemme kaikkemme, jotta pysymme taistelussa palkintokorokesijasta.

Kisan kuudetta sijaa pitää tiimin kolmatta autoa ajava Andreas Mikkelsen, joka käy tiukkaa kisaa maailmanmestari Sébastien Ogierin kanssa viidennestä sijasta. Ranskalainen on vain 1,5 sekuntia edellä, joten taistelu jatkuu lauantaina.

– Olemme koettaneet puskea, mutta parannettavaa on jäänyt. Linja on välillä karannut leveäksi, kun olen yrittänyt vähän enemmän, mutta olemme yhä tiukasti taistelussa ainakin viidennestä sijasta.

Yhtä hyvin ei päivä sujunut i20 R5:n ratin takana Jari Huttuselta, joka kärsi sekalaisista ongelmista koko päivän. Ongelmat äityivät niin pahaksi, että Huttunen joutui kaartamaan takaisin huoltoon ennen kuin päivän kilometrit olivat täynnä.

Iltapäivän lenkillä autosta hajosi jäähdytin, jonka Huttunen ja kartanlukija Antti Linnaketo saivat korjattua, mutta huomasivat sitten, ettei auto kestäisi kisan rasituksia. Niinpä miehet tähtäävät jatkamaan kisaansa Rally2:ssa lauantain erikoiskokeilla.

Ralli jatkuu kisan 11.erikoiskokeella klo 16.33 Suomen aikaa.

Toimittaja: Miika Wuorela, Meksiko

Jar Huttunen mietteliäänä