Close

Hyundain Antti Buri Italian TCR-mestaruuteen

Italian vakioautojen TCR-luokassa Target Competitionin Hyundai i30 N TCR-autolla kilpaileva Antti Buri, 32, on Italian TCR-ratasarjan uusi mestari. Vastaavan mestaruuden viime kaudella Saksassa Hyundailla voittanut Buri varmisti tittelinsä Mugellon moottoriradalla Italiassa jännittävien vaiheiden jälkeen.

Italian vakioautojen TCR-luokassa Target Competitionin Hyundai i30 N TCR-autolla kilpaileva Antti Buri, 32, on Italian TCR-ratasarjan uusi mestari. Vastaavan mestaruuden viime kaudella Saksassa Hyundailla voittanut Buri varmisti tittelinsä Mugellon moottoriradalla Italiassa jännittävien vaiheiden jälkeen.

Finaaliviikonloppuun sarjakakkosena lähtenyt suomalaiskuljettaja ajoi kauden kaksi viimeistä osakilpailua mestarillisesti: aika-ajossa paalupaikka, josta Buri ajoi ensimmäisen lähdön voittoon. Kauden viimeiseen ja ratkaisevaan lähtöön kilpailun kahdeksan parasta lähetettiin käännetyssä lähtöjärjestyksessä. Ruudusta kahdeksan startannut Buri kellotti kilpailun nopeimman kierrosajan ja nousi kilpailun viimeisellä kierroksella toiseksi.

Lähdön voittoon ajoi Burin mestaruuden suurin uhkaaja, Hyundain sisartallissa ajava Italian Kevin Ceccon. Burille nousu toiseksi merkitsi sitä, että suomalaiskuljettaja kruunattiin mestariksi pisteen erolla ennen Cecconia.

– Valmistautuminen onnistui meiltä hienosti. Kävimme Mugelossa ajamassa viime viikolla testin, koska sarjan edellisessä kisassa minut työnnettiin päin betoniaitaa ja autostani jäi käytännössä ehjäksi vain takaluukku. Käytin aika-ajossa kaikki uudet renkaani, ja sain paalupaikan.

– Ensimmäistä lähtöä johdin jo kuudella sekunnilla kunnes kolme minuuttia ennen loppua jouduin sammuttamaan autoni kertaalleen sähköhäiriön takia. Voitto tuli, mutta ehdin jo ajatella, että ”ei voi olla totta”.

– Mestaruuden ratkaisevassa lähdössä pelin henki oli se, että minun piti tulla Kevin Cecconin perässä maaliin. Lähdön aikana väistin kaksi kolaria, ja putosin niiden takia kärjestä kauemmaksi. Ja aina kun pääsin Cecconin tuntumaan, jotain tapahtui edessäni, ja putosin sijoituksia taaksepäin.

– Toiseksi viimeiselle kierrokselle lähdettäessä ajoin Cecconin perässä kolmantena. Hän nousi toiseksi viimeisellä kierroksella kärkeen, joten minun piti nousta viimeisellä kierroksella toiseksi. Pystyin yllättämään edellä ajaneen kuljettajan radan sikaanissa, ja pääsin ohi. Oli hieno fiilis ajaa mestarina ruutulipulle, Buri hehkutti.

Buri voitti Hyundaillaan kauden kahdestatoista osakilpailusta kaksi. Suomalaiskuljettaja sanoo, että kysymyksessä oli hänen ajajauransa tasokkain ja tasaisin sarja koskaan.

– Lähdöissä oli lähes 30 autoa ja kauden aikana moni voitti osakilpailuja, joten tasaisuus oli valttia. Parin seuraavan viikon aikana neuvottelemme jatkosta. Tahtotilani olisi jatkaa nykyisessä tiimissäni Hyundailla, jossa kaikki sujui tänä vuonna todella hyvin. Meillä on hyvä porukka ja hyvä auto. Ensi kaudella TCR-luokan EM-sarja kiinnostaa meitä molempia, Buri paljasti.