Close

Hyundai uutuudet Frankfurt IAA 2017 automessuilla

Hyundai on kasvattanut tämän vuoden aikana mallistoaan monella uutuudella, joista moni esitellään yleisölle ensimmäistä kertaa Frankfurtin autonäyttelyssä. Monipuolinen uusien mallien skaala ulottuu katumaasturien markkinoille haastajana vuoden lopulla saapuvasta KONAsta aina äärimmäistä ajonautintoa tarjoavaan I30 N -malliin.

Hyundai esittelee ensi viikolla alkavilla Frankfurtin kansainvälisillä automessuilla kolme uutuusmallia. i30-mallisto täydentyy kahdella uudella jäsenellä, kun i30 N ja i30 Fastback saavat ensi-iltansa suuren yleisön edessä. Täysin uusi kompakti B-suv KONA on Hyundain kolmas uutuus.

Voit seurata tiedotustilaisuuden tiistaina 12.9.2017 klo 13.55 suorana lähetyksenä. Sen jälkeen voit katsoa tilaisuuden nauhoitettuna.

Hyundain mallisto on pian entistä monipuolisempi, kun uusi Kona vahvistaa katumaasturisarjaa i20 Activen ja Tucsonin välissä. Kauniin i30 Fastbackin ja väkevän i30 N:n myötä tärkeä perheautoluokan mallisarja on täydellinen. Lisäksi kaikki kolme IONIQin eriasteista sähköä käyttävää mallia ovat nyt myynnissä.

Hyundai on kasvattanut tämän vuoden aikana mallistoaan monella uutuudella, joista moni esitellään yleisölle ensimmäistä kertaa Frankfurtin autonäyttelyssä. Monipuolinen uusien mallien skaala ulottuu katumaasturien markkinoille haastajana vuoden lopulla saapuvasta KONAsta aina äärimmäistä ajonautintoa tarjoavaan i30 N -malliin.

Uusi Hyundai KONA – sinun tyylisi

Hyundai on kasvanut merkittäväksi tekijäksi Euroopan katumaasturimarkkinoilla tällä vuosituhannella. Sen jälkeen, kun Santa Fe esiteltiin vuonna 2001, Hyundai on myynyt lähes puolitoista miljoonaa katumaasturia.

Nyt Grand Santa Fe, Santa Fe ja Tucson saavat seuraa, kun Hyundai esittelee uuden KONAn. Kooltaan uutuus sijoittuu mallistossa i20 Activen ja Tucsonin väliin ja se on tiloiltaan lähes isoveljensä veroinen. KONAn muotoilu vahvistaa, että se on aito katumaasturi. Viimeistään kattava mukavuus- ja turvavarustelu sekä auton tekniikka sijoittavat auton oikeaan luokkaan.

Uusi KONA vie Hyundain muotoilun seuraavalle tasolle ja se on yhtiön ensimmäinen katumaasturi, jossa on aivan uusi nykyaikainen ja persoonallinen keula. Sama ilme otetaan käyttöön myös Hyundain tulevissa katumaastureissa. Uutuus on nopeasti tunnistettavissa Hyundaiksi Cascading Grille -jäähdyttäjän säleiköstä.

Hyundai KONAssa kompaktiin 4,165 metrin pituiseen koriin on saatu hyvät sisä- ja tavaratilat. Akseliväli on 2,6 metriä, joka on auttanut sisätilojen suunnittelussa ja toisaalta sen avulla KONA on sekä näppärä taajamassa että vakaa maantiellä. Muotoiluun vaikuttavat osaltaan suuret pyörät, sillä vakiona niiden koko on 16 tuumaa ja autoon on saatavissa myös 17- tai 18-tuumaiset pyörät.

Ostajalla on mahdollisuus valita oma persoonallinen tyyli, sillä valittavana on kymmenen ulkoväriä, joihin voi yhdistää kaksi katon väriä. Samaan tapaan sisätilat voi viimeistellä mielensä mukaisiksi kolmella eri väriteemalla.

Hyundai tuo KONAssa tarjolle varusteita, joita ei ole ennen ollut saatavana, kuten tuulilasin heijastusnäytön ja Display Audio -järjestelmän. Uutuuden voi varustella monipuolisesti lähes pienen loistoauton veroiseksi lisäämällä siihen korkealuokkaisen Krellin äänentoiston, älyavaimen ja sähkösäätöiset jäähdytettävät ja lämmitettävät etuistuimet. Vakio- tai lisävarusteena varustetason mukaan ovat myös lämmitettävä ohjauspyörä, navigaattori ja älypuhelimen langaton induktiolataus.

Aitoon katumaasturiin kuuluu oleellisena osana neliveto, jota ei ole monen kilpailijan kompaktiin katumaasturiin saatavissa lainkaan. KONAssa neliveto tulee 1,6-litraisen 130 kilowattia kehittävän (177 hv) turbomoottorin ja 7-vaihteisen kaksoiskytkinvaihteiston kera. Tehoa on niin paljon, että kiihdytys nollasta sataan sujuu 7,9 sekunnissa. Yhdistetty kulutus on kohtuullinen 6,7 l/100 km ja hiilidioksidipäästö 153 g/km.

Taloudellista vaihtoehtoa etsivä voi valita voi valita etuvetoisen KONAn, jossa on väkevät 1,0-litrainen turbomoottori. Se kehittää 88 kW (120 hv) ja 175 Nm, jotka antavat autolle riittävän suorituskyvyn. Yhdistetty kulutus on 16-tuumaisilla pyörillä varustettuna vain 5,2 litraa sadalla kilometrillä ja suuremmilla pyörillä kaksi desiä korkeampi. Kolmanneksi moottoriksi tulee keväällä 2018 Hyundain uusi entistä puhtaampi 1,6-litrainen turbodiesel.

Hyundai KONAn myynti alkaa Suomessa ennen vuoden vaihdetta ja sen hinnat julkaistaan syksyn aikana.

Uusi Hyundai i30 N – urheilullisuutta ilman kompromisseja

Hyundai ottaa Frankfurtissa esiteltävän uutuuden myötä käyttöön kirjaimen N, joka kertoo paljon auton synnystä. N-kirjain viittaa uuden i30 N -erikoismallin syntypaikkoihin NamYangiin ja Nürbrugringiin. Lisäksi kirjain kuvaa shikaanin muotoa, jolla kuvataan tätä kirjainta kantavien Hyundai-mallien upeaa ajettavuutta.

Hyundai i30 N:n ulkonäön muutokset on sovitettu mallisarjan ajattomiin linjoihin. Muotoilijat ovat tehneet työtään ”muoto seuraa toimivuutta” -periaatteen mukaisesti suorituskyvyn ehdoilla. Koria on laskettu ja aggressiivisuutta tuovilla spoilereilla on luotu aivan uusi aerodynamiikka, joka saa auton näyttämään sivulta urheilulliselta ja voimakkaalta. Samaan aikaan ajettavuus tiellä on tasapainoista ja auto sopii mainiosti rata-ajoon.

Kuljettajan halutaan täydellisessä yhteydessä auton kanssa. Hyundai i30 N on kehitetty heille, jotka rakastavat autoja ja autoilua. Esimerkiksi uusi N-ohjauspyörä varmistaa, että kaikkia ajamisessa tarvittavia järjestelmiä voidaan hallita siitä käsin. Ohjauspyörän vasemmasta reunasta ajaja voi valita mieleisen ajotilan kolmesta vaihtoehdosta: normaali, urheilullinen ja taloudellinen. Oikeassa reunassa on N-nappi erityistä N-ajotilaa varten tai yksilölliseen ajotilan säätöön, jonka valikot näkyvät navigaattorin näytöllä.

Vakiomoottorina i30 N:ssä on kaksilitrainen bensiiniturbo, joka kehittää 184 kW (250 hv) ja suurin 353 Nm vääntömomentti löytyy kaasupolkimen alta laajalla 1 450 – 4 000 r/min käyntinopeusalueella. Vääntö siirretään etupyörille kuusivaihteisen käsivalintaisen vaihteiston kautta. Kiihdytysaika 0-100 km/h on 6,4 sekuntia ja huippunopeus on elektronisesti rajoitettu 250 km/h.

Toisena vaihtoehtona on Performance-paketti, jolloin moottori kehittää 202 kW (275 hv). Suurin vääntömomentti on sama 353 Nm, mutta se on tarjolla vielä laajemmalla käyntinopeusalueella,  1450  – 4700 r/min. Kiihdytysaika on kaksi sekunnin kymmenesosaa nopeampi (6,2 s) ja huippunopeus on edelleen 250 km/h.

Tehokkaamman moottorin lisäksi Performance-pakettiin kuuluvat tätä i30 N -mallia varten suunnitellut 19-tuumaiset Pirelli P-Zero -renkaat, näyttävät punaiset jarrusatulat ja suuremmat jarrulevyt (18 tuumaa edessä ja 17 tuumaa takana). Elektroninen tasauspyörästön luistonrajoitin (E-LSD) ja säädettävä pakoputkiston venttiilijärjestelmä ovat muita Performance-paketin varusteita, joilla taataan optimaalinen rata-ajonautinto.

Hyundai i30 N:n varusteisiin kuuluu muun muassa lähtöavustin, jonka avulla jokainen voi kiihdyttää paikaltaan kuin ammattimainen kilpa-ajaja. Moottorin käyntinopeuden tasaaja nostaa kierroksia automaattisesti, kun ajaja vaihtaa pienemmälle vaihteelle. Sähköisesti ohjattu jousitus puolestaan kontrolloi vaimennustehoa parantaen sekä mukavuutta että ajettavuutta ja suuntavakavuutta. Auton alustan toimintaa voi säätää sen mukaan, ollaanko työmatkaliikenteessä vai kilparadalla parantamassa ajotaitoa.

Ensimmäiset Hyundai i30 N:t saapuvat Suomeen marraskuussa.

Uusi Hyundai i30 Fastback – luokkansa ensimmäinen viisiovinen coupé

Uuden i30 Fastbackin hienostuneesta sivulinjasta löytyvät kaikki tyypilliset dynaamisen urheiluauton piirteet. Kattolinja laskee tyylikkäästi perää kohti, konepelti on pitkä ja kori on kokonaisuutena voimakas. Uusi i30 Fastback on 4,455 metrin pituisena 115 mm viisiovista Hatchbackia pidempi ja 30 mm matalampi. Kori on 25 mm matalampi, minkä lisäksi jousitusta on pudotettu 5 mm.

Hyundai on antanut i30 Fastbackille muita malleja urheilullisemman olemuksen sekä ulkonäöllä että erilaisella ajettavuudella. Ominaisuuksissa on painotettu ajotuntumaa, jota on parannettu lisäämällä jousituksen jäykkyyttä. Uusi i30 Fastback taipuu kuljettajan toiveisiin herkemmin, mutta mukavuudesta ei ole tingitty.

Moottoriksi i30 Fastbackiin on valittavissa kaksi tehokasta, taloudellista bensiiniturboa. Nelisylinterinen 1,4 T-GDI kehittää 103 kW (140 hv) ja kolmesylinterisen 1,0 T-GDI:n teho on 88 kW (120 hv). Suuremman moottorin kanssa voi valita käsivalintaisen vaihteiston tai 7-vaihteisen kaksoiskytkinvaihteiston. Pienemmän moottorin kanssa kuusivaihteinen käsivalintainen vaihteisto on ainoa vaihtoehto. Myöhemmin tulee saatavilla myös uusi 1,6-litrainen turbodiesel 81 kW (110 hv) tai 100 kW (136 hv) tehoisena.

Hyundai i30 Fastback saapuu Suomeen vuoden 2018 alkupuolella.

Uusi Hyundai IONIQ plug-in lataushybrid – täydellinen sähköautosarja

Pientä, pienempää tai olematonta polttoaineenkulutusta arvostava löytää oikean auton Hyundai IONIQin kolmen vaihtoehdon joukosta. Ensimmäisenä kolmikosta Suomeen saapui IONIQ hybrid, joka sai keväällä rinnalleen IONIQ electricin. Myynnin esteenä on ollut ainoastaan autojen saatavuus, sillä IONIQin suosio on ylittänyt valmistajan rohkeimmat odotukset kaikkialla maailmassa.

Hyundai IONIQ on maailman ensimmäinen automalli, josta asiakas voi valita itselleen parhaiten sopivan sähköistetyn voimalinjan. Viimeisenä vaihtoehtona saapui IONIQ plug-in lataushybrid. Siinä on polttomoottorina on sama 1,6-litrainen suorasuihkutusmoottori kuin IONIQ hybridissä, jonka 40 prosentin hyötysuhde on paras, mitä tavallisissa henkilöautoissa on tarjolla. Bensiinimoottorin rinnalla plug-in lataushybridissä on 45 kilowattia kehittävä sähkömoottori, jolle virtaa antaa 8,9 kWh litimionipolymeeriakku.

Uudella IONIQ plug-in lataushybridillä voi ajaa sähköllä hyvissä olosuhteissa 63 kilometriä NEDC-normin mukaisesti. Yhdistetty kulutus on ainoastaan 1,1 litraa sadalla kilometrillä ja hiilidioksidipäästö 26 g/km.

Hyundai IONIQ saavutti Euro NCAP -turvallisuustestissä parhaan viiden tähden arvosanan. Ostajalle uudet IONIQit ovat turvallinen ja luotettava valinta, sillä niissä on muiden Hyundai-autojen tapaan markkinoiden paras rajoittamaton viiden vuoden takuu ja korkeajänniteosille sekä ajoakulle kahdeksan vuoden tai 200 000 kilometrin takuu.

Hyundai IOINIQ hybridin hinnat alkavat 27 590 eurosta, IONIQ plug-in lataushybridin hinnat 32 990 eurosta ja IONIQ electricin 36 990 eurosta.