Close

Hyundai taidemuseossa

Hyundain tavoitteena on edistää taiteen saavutettavuutta kaikkialla maailmassa. Hyundai haluaa tarjota taidekokemuksia ja sen yhteistyökumppaneita ovat Lontoon Tate Modernin lisäksi myös National Museum of Modern and Contemporary Art Korea (MMCA), Los Angeles County Museum of Art (LACMA).

Hyundain tilaustyö paljastettiin Tate Modern -museon turbiinihallissa lokakuussa. Meksikolaistaiteilijan teos tutkii mahdollisuutta, muutosta ja toivoa. Hyundain tilaustyö tulee olemaan avainasemassa 11-vuotisessa kumppanuudessa Tate-museon kanssa. Hyundai haluaa kaikkialla maailmassa edistää taiteen saavutettavuutta.

Abraham Cruzvillegas syntyi vuonna 1968 Meksiko Cityssä, missä hän asuu ja työskentelee edelleen. Taiteilijan luoma ’Empty lot’ (tyhjä arpa), iso veistos herättää kysymyksiä kaupungista ja luonnosta yhtä hyvin kuin laajemmin mahdollisuudesta, muutoksesta ja toivosta.

Kahdessa tasossa sijaitsevat kolmion muotoiset lavat ulottuvat pitkin Tate Modernin ikonista Turbiinihallia. Turbiinihalli on vaikuttavat 35 metriä korkea ja 152 metriä pitkä. Veistos kutsuu kävijöitä vaeltamaan ja tutkimaan lavoja alhaalta ja myös katsomaan työtä ylhäältä turbiinihallin sillalta. Lavat kannattelevat geometrista verkkoa, joka muodostuu 240 puisesta istutusastiasta. Niissä on yli 23 tonnia kompostia ja Lontoon puistoista ja pihoilta kerättyä multaa.

Hyundai_Tate_640_961 Abraham Cruzvilelgas on tunnettu veistoksista, joissa hän käyttää paikallisia materiaaleja, jotkut löydettyjä jotkut hankittuja. Projektin kuluessa multa valaistaan katulyhdyillä, jotka on rakennettu taiteilijan roskalavoilta ja rakennuksilta keräämästä materiaalista. Taiteilija ei ole istuttanut mitään, lamppujen lämmössä ja kastelun avulla kasveja, sieniä ja muu kasvustoa saattaa ilmestyä riippuen siitä, mitä siemeniä tai sipuleita multaan on sattunut joutumaan. Cruzvillegas tutkii ajatusta ennustamattomasta ja toivosta ja kutsuu katsojat seuraamaan veistoksen muuttumista viikosta toiseen. Keskellä kiireistä ja kaupallista Lontoon aluetta ’tyhjä arpa’ on tila, missä mitään ei ole tuotettu, siellä muutos vain saattaa tapahtua.

Monet taiteilijan kiinnostuksen kohteet ovat mukana projektissa, siementen kylvöstä sissipuutarhanhoitoon kuten myös muinaiset ’chinampas’, pienet maa-alat, joilla on kasvatettu maissia, paprikaa, tomaattia alueella, josta myöhemmin tuli Meksiko City. Kolmion muoto muistuttaa jättimäistä kompassia.

1990- ja 2000-luvuilla Cruzvillegas kuului harvojen uuden aallon taitelijoiden joukkoon Meksikossa. Muutaman viime vuoden aikana hän on luonut teosta ’Autoconstraction’ tai ’self-constraction’, termi tavallisesti viittaa siihen, kuinka hänen vanhempiensa ikäpolvi muutti maaseudulta pääkaupunkiin 1960-luvulla, rakensi talonsa vaiheittain ja käyttäen materiaaleja, johon sattuivat pääsemään käsiksi.

Image Credits
Hyundai Commission 2015
Abraham Cruzvillegas: Empty Lot © Abraham Cruzvillegas
Photo credit: Andrew Dunkley ©TATE 2015

 

Hyundain ja LACMAn ensimmäinen näyttely Los Angelesissa

Hyundai_Lacma_rain_room_640x427

 

’Rain Room’, sadehuone, ensimmäinen Hyundain projekti LACMAssa, on osa yhtiön pyrkimystä edistää taiteen saavutettavuutta kaikkialla maailmassa

Lontoolaislähtöisten taiteilijoiden kollektiivi Random International teki ensiesiintymisensä USA:n länsirannikolla 230 neliön installaatiollaan ’Rain Room’, sadehuone. Teos kuvaa jatkuvaa kaatosadetta, kun vesi valuu sateen tavoin valtavasta 1500 litran tankista. Tunnistimet havaitsevat tilassa kulkevat ihmiset, joten heidän on mahdollista säilyä kastumatta ympärillä valuvasta sateesta huolimatta.

Euisun Chung, Hyundai Motor Companyn varapuheenjohtaja: ”Me Hyundailla jaamme LACMAn vision innovaatioista, kuten uskomme myös autojen olevan kollaasi monitahoisia taidemuotoja ja teknologioita. Tulevan vuosikymmenen ajan Taide + Teknologia -ohjelma LACMAssa tulee yllättämään kävijät mullistavilla kokeiluillaan.”

Chris Hosford, Hyundai Motor American toimitusjohtaja: “Uskomme, että autojen suunnitteluprosessilla on yhtäläisyyttä taiteen tekemisen kanssa. Sekä auto että taide yhdistävät teknologiaa ja taidetta hienolla tavalla.”

Toimitusjohtaja Michel Govan ja johtaja Wallis Annenberg LACMAsta: ”Random International tuottaa taideteoksia taiteen ja teknologian risteysalueella. ’Rain Room’ on täydellinen osuma LACMAlle osaksi Hyundain yhteistyöprojektia. ’Sadehuoneessa’ Random International kollektiivin taiteilijat ovat luoneet vaikuttavan kokemuksen ja saavuttaneet sen ympäristön huomioon ottavalla tavalla.

”Photo Credit:
Rain Room by Random International, 2012,
The Museum of Modern Art, New York, NY,
© Random International, photo courtesy Random International