Close

Hyundai päätti rallin MM-kauden 2021 palkintopallille

Hyundai Motorsport saavutti rallin MM-sarjassa 2021 valmistajien MM-sarjassa hopeaa. WRC2017-autojen aikakauden viimeisessä MM-osakilpailussa Hyundain Dani Sordo saavutti tallin seitsemännentoista palkintopallisijan, ajamalla Monzassa kolmanneksi. Kysymyksessä on tallin yhden kauden uusi ennätys. Väistyvien WRC2017-autojen viimeisen pohja-ajan Monzan Power Stage-erikoiskokeella MM-sarjan historiankirjoihin ajoi Hyundain Thierry Neuville.

Rallin MM-sarja 2021 ja WRC2017-autojen aikakausi päättyi Hyundai Motorsportin osalta Italian Monzassa palkintokorokkeelle sekä MM-hopeajuhliin. Debyyttinsä Hyundain WRC-autolla tehnyt Teemu Suninen ajoi kauden viimeisessä MM-rallissa kuudenneksi.

Teemu Suninen Monzassa

Hyundai Motorsport saavutti rallin MM-sarjassa 2021 valmistajien MM-sarjassa hopeaa sekä kuljettajien MM-sarjassa Thierry Neuvillen toimesta MM-pronssia. Kauden viimeisessä MM-osakilpailussa Italian Monzassa Hyundain neljä WRC-autoa sijoittuivat sijoille 3–6.

WRC2017-autojen aikakauden viimeisessä MM-osakilpailussa Hyundain Dani Sordo saavutti tallin seitsemännentoista palkintopallisijan, ajamalla Monzassa kolmanneksi. Kysymyksessä on tallin yhden kauden uusi ennätys. Väistyvien WRC2017-autojen viimeisen pohja-ajan Monzan Power Stage-erikoiskokeella MM-sarjan historiankirjoihin ajoi Hyundain Thierry Neuville.

Monzan MM-ralli päätti samalla WRC-autojen aikakauden. Ensi vuoden alusta sarjassa kilpaillaan Rally1-säännön mukaisilla hybridiautoilla. Hyundai Motorsportin tallipäällikkö Andrea Adamo muistuttaa, että uusi kausi on jo lähes tulkoon ovella.

Thierry Neuville Monzassa

– Tällä kaudella meidän olisi pitänyt menestyä paremmin. Voimme vain ottaa tapahtuneesta oppia ja menestyä uudella autollamme jatkossa paremmin, Adamo muistutti.

Ensimmäisen MM-rallinsa Hyundai i20 Coupé WRC-autolla Monzassa suomalaiskaksikko Teemu Suninen ja Mikko Markkula oli tyytyväinen nousujohteiseen suoritukseensa. Rallin kuudes sija sivusi kaksikon osalta kauden parasta.

– Hyvä kilpailu loppujen lopuksi. Monza on paikkana haastava hypätä uuteen autoon, mutta rallin toisena kilpailupäivänä vauhtimme oli jo ihan hyvää. Etenkin, jos tie oli alusta loppuun kuiva, pystyimme ajamaan kolmen nopeimman joukkoon.

Suninen kertoo, että hänen ja tallin tavoite oli tuoda auto ehjänä maaliin.

– Erikoiskokeilla, joilla pito vaihteli ja tie oli paikka paikoin märkä, emme ottaneet pienintäkään riskiä. Ensimmäisessä MM-rallissa uuden tiimin kuljettajana ulosajo olisi ollut aika huono valinta. Myös historian viimeinen ralli WRC2017-autoilla oli minulle hieno elämys, kun ehdin saada sarjan kärjessä kilpailevan tallin autosta omakohtaista kokemusta ja ymmärrystä. Hieno kokemus kaiken kaikkiaan, Suninen kehui.

Kausi 2021 päättyi myös Sunisen osalta Monzaan. Neuvottelut tulevasta ovat käynnissä.

– Rallin MM-sarjaa haluan jatkossakin ajaa. Toivotaan, että joulukuun aikana asiat saadaan päätökseen.