Close

Hyundai päästi TIGERin irti

• Hyundain ensimmäisen miehittämättömän ja äärimmäisen etenemiskykyisen ajoneuvon (UMV) konsepti on paljastettu. Nimekseen se on saanut TIGER, joka tarkoittaa muuntuvaa älykästä maaretkirobottia (Transforming Intelligent Ground Excursion Robot).
• Tiger on tarkoitettu hyötykuormien kuljettamiseen syrjäisissä ja vaikeakulkuisissa maastoissa, ja se on suunniteltu toimimaan nelivetoisena ajoneuvona tai nelijalkaisena kävelykoneena.
• Ajoneuvoa kehittää Hyundai Motor Groupin New Horizons Studio yhteistyössä Autodeskin ja Sundberg-Ferarin kanssa.
• New Horizons Studio kehittää useita tekniikoita innovatiivisille ajoneuvoalustoille.

Hyundain kävelevä maaretkirobotti TIGER

Miehittämätön äärimmäisen etenemiskykyinen konseptiajoneuvo

Hyundai Motor Group on paljastanut TIGERin (Transforming Intelligent Ground Excursion Robot), joka on yrityksen toinen äärimmäisen etenemiskykyinen konseptiajoneuvo (Ultimate Mobility Vehicle, UMV) ja ensimmäinen, joka on suunniteltu käytettäväksi ilman miehistöä. Muuntuva älykäs maaretkirobotti on suunniteltu kuljettamaan monentyyppisiä hyötykuormia liikkuessaan haastavassa maastossa.

Tigeriä kehittää Hyundai Motor Groupin New Horizons Studio, jonka pääkonttori sijaitsee Mountain View’ssa Kaliforniassa. Studio perustettiin vuoden 2020 lopulla kehittämään UMV-ajoneuvoja, ja se hyödyntää Piilaakson sekä muiden innovaatiokeskusten huippuosaamista tutkimus- ja innovaatiotyössä.

– Tigerin kaltaiset ajoneuvot ja sitä tukevat teknologiat antavat meille mahdollisuuden haastaa mielikuvitustamme, sanoo tohtori John Suh, New Horizons Studion johtaja. – Etsimme jatkuvasti tapoja ajatella uusiksi ajoneuvojen suunnittelua ja kehitystä sekä määritellä liikenteen ja liikkuvuuden tulevaisuus uudella tavalla.

Hyundain kävelevä maaretkirobotti TIGER luolassa

Konseptiajoneuvo esittelee toimintakykyä kaukaisessa ja vaikeakulkuisessa maastossa

Tigerin poikkeukselliset kyvyt on suunniteltu toimimaan liikkuvana tieteellisenä tutkimusalustana äärimmäisissä ja syrjäisissä paikoissa. Modulaariseen alustarakenteeseen perustuvan ajoneuvon ominaisuuksiin kuuluvat kehittynyt jalka- ja pyöräliikuntajärjestelmä, suunnan säätö täydet 360 astetta ja joukko antureita etäseurantaa varten. Tiger on suunniteltu myös kytkeytymään miehittämättömiin ilma-aluksiin (UAV), jotka voivat ladata ajoneuvon ja kuljettaa sen muuten täysin saavuttamattomiin paikkoihin.

Rungossa sijaitsevan suuren kuormatilan ansiosta Tiger voi toimittaa tavaroita tai viedä avustuspaketteja hätätilanteissa. Jalkojen ja pyörien nivelrakenteen avulla Tiger pystyy toimimaan äärimmäisissä tilanteissa pitäen kantamansa kuorman vakaampana kuin tyypillinen maakulkuneuvo.

Jalat sisään vedettynä Tiger kulkee kuin nelivetoinen ajoneuvo ja toimii tehokkaimmin, koska se liikkuu vetävien pyörien avulla. Kun ajoneuvo juuttuu paikoilleen tai joutuu kulkemaan maastossa, joka on pyörävetoiselle ajoneuvolle vaikea tai mahdoton, se käyttää kävelykykyään päästäkseen jatkamaan ja kulkemaan helpommin hankalan maaston läpi. Tämä ominaisuus nähtiin aiemmin Elevatessa, Hyundai Motor Groupin kaikkien aikojen ensimmäisessä liikkuvilla jaloilla varustetussa UMV-konseptissa, joka esiteltiin vuoden 2019 CES-kuluttajaelektroniikkanäyttelyssä Las Vegasissa.

Elevaten lailla myös Tiger, Hyundain toinen muuntuva neliraajainen maakulkuneuvo, sisältää samanlaiset ominaisuudet, kuten jalat ja pyörät. Elevaten ja Tigerin välinen ero on, että ensimmäinen voi kuljettaa matkustajia, toinen toimii miehittämättömänä. Sekä Tiger että Elevate yhdistävät robotiikkaa ja pyörävetoista teknologiaa, minkä ansiosta ne pystyvät kulkemaan maastossa, joka on ylivoimaista parhaillekin perinteisille maastoajoneuvoille.

Ensimmäinen versio suunniteltiin Piilaaksossa maailmanlaajuisilla kehityskumppanuuksilla

Ensimmäinen Tigerin versio on X-1 (X sanasta ”experimental” eli kokeellinen), ja se yhdistää laajan teknisen ja suunnittelualan osaamisen. Projektia johtaa Hyundai Motor Groupin New Horizons Studio, ja työtä tehdään läheisessä yhteistyössä johtavan suunnitteluohjelmistoyrityksen Autodeskin kanssa.

– Tiger X-1 -ajoneuvoprojektissa tiivis yhteistyö Hyundain tiimin kanssa sekä luomiskykyisen suunnittelun ja muun edistyneen tekniikan käyttäminen lujuuden lisäämiseksi ja samalla painon vähentämiseksi on juuri sitä mitä tarkoitamme, kun puhumme uuden mahdollisen luomisesta, sanoo Srinath Jonnalagadda, Autodeskin suunnittelun ja valmistuksen liiketoimintastrategiajohtaja. – Autodesk Fusion 360:n mahdollistamat uudet muotoilu-, suunnittelu- ja valmistustekniikat auttavat nykypäivän moderneja ja yhteistyössä toimivia tiimejä saamaan hankkeet tuotantoon nopeammin ja tehokkaammin.

Tiger X-1 yhdistää Autodeskin luomiskykyiset suunnitteluominaisuudet Hyundain kasvaviin tutkimus- ja kehitysresursseihin liikkumisen kentällä. Tiimit ovat työskennelleet yhdessä luodakseen kevyen mutta uskomattoman vahvan rakenteen ajoneuvolle, jonka jaloissa ja rungon tietyissä osissa on hyödynnetty hiilikuitukomposiittia käyttävää tulostustekniikkaa.

Yhteistyössä Sundberg-Ferarin konseptisuunnitteluasiantuntijoiden kanssa New Horizons Studio on kehittänyt Tiger X-1 -ajoneuvoa toimittamaan ja noutamaan tärkeitä kuormia vaikeassa maastossa.

Nämä kyvyt tekevät konseptiajoneuvosta ihanteellisen pinnan arviointiin 360 asteen sektorilla luonnonkatastrofeista kärsineillä alueilla, haastavassa maastossa – tai jopa toisen planeetan tai kuun pintaa tutkittaessa.

– Kehittäessään Tigeriä New Horizons Studion kanssa Sundberg-Ferarin tiimi halusi luoda robotin, joka maksimoi pyörillä toteutettavan liikkeen tehokkuuden yhdistämällä kokonaisuuteen nivelletyn nelijalkaisen rakenteen. Tavoitteena on pystyä tavoittamaan ajoneuvoilla yhä kaukaisempia paikkoja, sanoo David Byron, Sundberg-Ferarin suunnittelu- ja innovaatiostrategiajohtaja. Tiger on modulaarinen alustarakenne, jonka avulla alustaan voidaan kiinnittää monenlaisia koreja yksilöllisiin tarpeisiin, kuten lastin toimittamiseen tai valvontaan ja tarkkailuun paikoissa, jotka eivät sovellu ihmisille.

Hyundain kävelevä maaretkirobotti TIGER kuussa

New Horizons Studio – Hyundai Motor Groupin UMV-kehityksen koti

Mountain View’ssa Kaliforniassa pääkonttoriaan pitävä New Horizons Studio kehittää ajoneuvoja, joilla on ennennäkemätön liikkuvuus. Yrityksen tuotteet on tarkoitettu käyttäjille, joilla on tarve matkustaa ja liikkua hankalissa maastoissa ja paikoissa, joihin ei pääse tavanomaisilla pyörillä varustetuilla ajoneuvoilla. New Horizons Studion kehittämiä UMV-ajoneuvoja voidaan käyttää haastavammissa sovelluksissa ja ympäristöissä ja mukauttaa muuttuviin olosuhteisiin.

New Horizons Studio on keskittynyt kehittämään teknologiaa Tigerin kaltaisia konseptiajoneuvoja varten. Tällaista teknologiaa ovat esimerkiksi eteneminen sekä pyörien että jalkojen avulla, korkealuokkaiset materiaalit ja rakenteet, tehokkaat voimalinjat, alusta- ja korijärjestelmät, virtuaaliset kehitys- ja arviointijärjestelmät sekä ihmiskeskeinen suunnittelu ja rakenteet. Jokainen näistä edustaa merkittävää teknistä kehitystä, jota voidaan soveltaa mihin tahansa ajoneuvoon ja joka nopeuttaa edistyneiden liikkumisratkaisujen kehittämistä.

New Horizons Studio edistää Hyundai Motor Groupin visiota muotoilla liikkuvuuden tulevaisuus ja tuo esiin tulevaisuussuuntautunutta ajattelua sekä innovatiivista johtajuutta Piilaaksosta ja muista innovaatiokeskuksista. Kehitettävät UMV-konseptit eivät perustu pelkästään pyöriin, ja niiden odotetaan vastaavan haastaviin ajotilanteisiin – robottijaloilla varustettu auto voi esimerkiksi pelastaa ihmishenkiä päästessään ensimmäisenä paikalle luonnonkatastrofin satuttua tai liikuntarajoitteiset ihmiset voivat tilata auton kävelemään etuovensa eteen ja laskeutumaan lattian tasoon, jotta pyörätuolin voi vaivatta rullata sisään autoon.

Robotiikkaa ja pyöriin perustuvaa liikkumista yhdistelevien Tigerin, Elevaten ja muiden New Horizons Studion kehittämien ajoneuvojen odotetaan määrittelevän uudelleen ajoneuvojen liikkumiskyvyn rajat.

Katso Tiger X-1 -esittelyvideo Hyundai-konsernin YouTube-kanavalla.