Close

Hyundai Motorsport – Esittelyssä tiimipäällikkö Andrea Adamo

Välittömästi vuodenvaihteen jälkeen Hyundai Motorsportin tallipäällikkönä aloitti italialainen Andrea Adamo. Tiimipäällikön vakanssin Adamo ottaa vastaan kaksin käsin. Toimenkuva ja vastuu ovat jatkossa jotain muuta aiempaan verrattuna, mutta Adamo luottaa osaaviin työntekijöihinsä.

Välittömästi vuodenvaihteen jälkeen Hyundai Motorsport tiedotti uudesta tiimipäälliköstään. Pitkän linjan arvostettu ralliammattilainen Michel Nandan jätti tiimin, ja tiimipäällikön saappaisiin hyppäsi italialainen Andrea Adamo.

Pesti on 47-vuotiaalle Adamolle kieltämättä erinomainen näköalapaikka rallimaailman huipulle. Mies on aiemmin työskennellyt Hyundain asiakasohjelman vetäjänä viimeiset kolme vuotta. Uudessa roolissaan Adamo vastaa kuitenkin kaikesta kilpailutoiminnasta, johon kuuluu WRC-autolla kilpailemisen lisäksi i20 R5 –auton kehitys, samoin kuin i30 N TCR –autojen toimittaminen asiakkaille ympäri maailman.

Autourheilu sieppasi Adamon jo nuorena mukaan.
– Isäni työskenteli Italian autourheiluliitossa katsastustehtävissä, ja siinä ympäristössä minäkin sitten kasvoin. Halusin insinööriksi ollessani 14-vuotias. Opinnot aloitin Torinossa, kertaa Adamo.

– Ollessani opiskelija tein jo töitä Abarthille rallissa ja radalla. Olin harjoittelija aerodynamiikkaosastolla DTM-aikoihin. Italian ja Espanjan sarjoissa työskentelin Super Touring –autojen parissa, ja Fiat-konsernia palvelin aina vuoteen 2008 asti, kun he päättivät vähentää moottoriurheiluun panostustaan. Sen jälkeen minusta tuli konsultti moniin eri yrityksiin, sisältäen muun muassa Lotuksen ralliprojektin. Honda Racingilla olin mukana WTCC-sarjassa aina vuoteen 2015, kunnes Hyundai Motorsport otti minuun yhteyttä, ja oli täydellinen aika uudelle haasteelle.


Hyundailla miehen työvelvoitteisiin kuului asiakkaiden tyytyväisenä pitäminen, mikä tarkoitti, että Adamo pyöritti päätiimistä erillään toimivaa Customer Racing –osastoa.

– Kun aloitin, meitä oli vain kolme, ja pääpaino R5-ohjelmassa. Piti luoda koko osasto tyhjästä, rakentaa ja kehittää auto ja kasvattaa asiakaskuntaa hyvin lyhyessä ajassa. Se oli kunnianhimoinen, kova tavoite, mutta saavutimme sen. Olemme sittemmin lisänneet kokonaisuuteen vielä TCR-projektin, joka WRC- ja R5-autojen kanssa auttaa luomaan Hyundaille vahvan maineen kansainvälisessä moottoriurheilussa.

Tiimipäällikön vakanssin Adamo ottaa vastaan kaksin käsin. Toimenkuva ja vastuu ovat jatkossa jotain muuta aiempaan verrattuna, mutta Adamo luottaa osaaviin työntekijöihinsä.

– Olen todella innoissani tästä uudesta roolistani, joka tuo lisää vastuuta. Yhtäältä se on suuri haaste, mutta toisaalta toivon yhdistäväni tässä monet moottoriurheiluaktiviteettimme – WRC:n ja asiakasohjelmat. Alzenaussa meillä on huippuporukka ihmisiä, ja tavoitteeni luoda miellyttävä työympäristö ja optimoida resurssit.

Adamo korostaa, ettei hänellä ole aikomustakaan nollata aiemmin rakennettua pohjaa, vaan tiimin mestaruusjahtiin saaminen koostuu ennen kaikkea asioiden tiukasta analysoinnista ennen varsinaista muutostyötä, jota on luvassa kuitenkin jonkin verran.

– En ole ihminen, joka tulee mukaan ja muuttaa kaiken vain muuttamisen ilosta. Minun pitää käyttää aikaa ymmärtääkseni mikä toimii, ja mihin pitää tehdä muutoksia. Minut on pyydetty auttamaan tiimistä menestyksekästä, mutta tämä on tiimityötä. Täytyy jatkaa työtä, joka on tehty jo aiemmin. Tiimi on taistellut mestaruudesta jo muutamana vuonna, joten nöyryydellä teen sen mitä voin, jotta pystymme ottamaan sen viimeisen askeleen, toivoo Adamo.

Faktat:

Andrea Adamo
Syntynyt: 25.5.1971

2015 – nykyhetkeen, Hyundai Motorsport

Työtehtävät:
Tiimipäällikkö (Tammikuu 2019)
Asiakasohjelmasta vastaava (Joulukuu 2015)

2015 Alfa Romeo

Työtehtävä:
Vastuullinen Alfa Romeo Giulia siviiliautosta

2012-2015 Honda Racing

Työtehtävä:
WTCC pääinsinööri

2009-2011 Lola Cars ja N Technology

Työskenteli:
Lola LMP autojen parissa
Glickenhaus P4/5 Competizione
Porsche Panamera Superstars Series -projekteissa

1995-2008 Alfa Romeo / Abarth

Työskenteli:
DTM, Supertouring ja S2000 Alfa Romeo

Työtehtäviä:
Aerodynamiikan kehittäjä
Kisainsinööri
Pääsuunnittelija
Tekninen johtaja

Toimittaja: Miika Wuorela

Valokuvat: Hyundai Motorsport