Close

Hyundai kolmoisjohdossa Ruotsin MM-rallin avauspäivän jälkeen

Ensimmäinen varsinainen kilpailupäivä Ruotsin MM-rallissa sujui Hyundailta täydellisesti. Vastustajien sortuessa ajovirheisiin, eteni koko tiimin kuljettajakolmikko vauhdikkaasti tietä pitkin. Päivän päätteeksi rallin kärjessä on kolme Hyundaita!

Mikä päivä!

Hyundai kolmoisjohdossa Ruotsin MM-rallin avauspäivän jälkeen

Kuva: Hyundai Motorsport GmbH, Fabien Dufour

Ensimmäinen varsinainen kilpailupäivä Ruotsin MM-rallissa sujui Hyundailta täydellisesti. Vastustajien sortuessa ajovirheisiin, eteni koko tiimin kuljettajakolmikko vauhdikkaasti tietä pitkin. Päivän päätteeksi rallin kärjessä on kolme Hyundaita!

Uskomaton tuloskunto rakentui ennen kaikkea virheettömyydellä. Kukaan kolmesta Hyundai-kuljettajasta ei sortunut edes pienimpiin ajovirheisiin, eikä toisaalta vauhdistakaan puuttunut piiruakaan.

Kaikista kovinta vauhtia piti Thierry Neuville, joka venytti johtoasemansa kahdeksan ajetun erikoiskokeen jälkeen 4,9 sekuntiin. Belgialainen sai kovaa kiriapua tallikaveriltaan ja Monacon-naapuriltaan Andreas Mikkelseniltä.

Kaverukset nokittelivat toisiaan pitkin päivää, vaikka Mikkelseniltä tuntui jo välillä loppuvan keinot Neuvillen lyömiseksi.

– Olemme vain koettaneet pysyä keskittyneinä ja keskellä tietä. Asetimme tavoitteeksemme olla tasaisia ja nopeita ja ajaa virheittä. Edellä ajavat kärsivät lumisista olosuhteista, ja välillä tuntui että muodostin heille nopeampia ajolinjoja. Matka on vielä pätkä, Neuville jutteli.

Toisena ajavalle Mikkelsenille päivä oli nautinnollinen. Norjalainen pääsi esiintymään maanmiestensä eteen, sillä suurin osa päivästä ajettiin toisella puolen rajaa.

– Aamupäivän rakensimme itseluottamusta ja rytmiä, jotka paranivat pätkä pätkältä. Ei se meillekään ollut helppoa, vaikka tulimme letkassa hieman taaempana. Päivä Norjassa oli todella hieno. Meillä on vielä jotain varastossa, mutta samalla riskitaso nousisi aika korkeaksi, Mikkelsen laskeskeli.

Kolmantena ajava Hayden Paddon on jäänyt tallikavereistaan vain 12,1 sekuntia hänkin, joten taistelu lauantain erikoiskokeella tulee olemaan melkoisella varmuudella erittäin tulista.

Helpolla Hyundai-kolmikko ei sijoituksiaan säilytä, sillä vain 1,1 sekunnin päässä Paddonista väijyy kaksi kilpailevien merkkien haastajaa.

WRC2 -luokassa Jari Huttunen piti yllä kilpailukykyistä vauhtia useilla erikoiskokeilla. Päivän päätteeksi Huttunen pitää luokkansa neljättä sijaa. Eroa kärkeen on 12,6 sekuntia.

– On niitä joskus huonompiakin päiviä ollut. Olen yllättynyt, että näin hyvin olen pystynyt vastaamaan kokeneempien vauhtiin. Opettelua tämä on vielä ollut. Yksi risteys mentiin pitkäksi, mutta muutoin ei ole ollut mitään. Koko ajan oppii uutta, joten vaikea sanoa millä tasolla ajamme. Eiköhän vauhti pysy tällaisena huomennakin.
Lauantaina ajetaan kahdeksan erikoiskoetta, joista ensimmäinen (EK9) alkaa klo 8.54 Suomen aikaa.

Miika Wuorela

 

Päivä 1 tilanne

1 T. Neuville / N. Gilsoul (Hyundai i20 Coupe WRC) 1:16:13.1
2 A. Mikkelsen / A. Jæger (Hyundai i20 Coupe WRC) +4.9
3 H. Paddon / S. Marshall (Hyundai i20 Coupe WRC) +12.1

4 C. Breen / S. Martin (Citroën C3 WRC) +12.6
5 M. Østberg / T. Eriksen (Citroën C3 WRC) +13.2
6 T. Suninen / M. Markkula (Ford Fiesta WRC) +29.6
7 E. Lappi / J. Ferm (Toyota Yaris WRC) +38.5
8 J. M. Latvala / M. Anttila (Toyota Yaris WRC) +1:06.2
9 O. Tänak / M. Järveoja (Toyota Yaris WRC) +1:29.0
10 K. Meeke / P. Nagle (Citroën C3 WRC) +1:43.6