Close

Hyundai ix35 Fuel Cell -vetyauto palkittiin

Hyundai aloittaa ensimmäisenä nollapäästöisen vetyauton sarjavalmistuksen

Hyundai aloittaa ensimmäisenä nollapäästöisen vetyauton sarjavalmistuksen

Hyundai Motor Co julkisti tänään Pariisin autonäyttelyssä aloittavansa ix35 Fuel Cell -vetyautonsa sarjatuotannon jo tänä vuonna, ensimmäisenä autonvalmistajana maailmassa. Valmistus alkaa joulukuussa Ulsan-tehtaalla Koreassa, tavoitteena valmistaa jopa 1000 autoa vuoteen 2015 mennessä. Hyundai on jo muun muassa sopinut useiden Ruotsin ja Tanskan kuntien kanssa ix35 vetyautojen vuokraamisesta virkakäyttöön. Vuodesta 2015 eteenpäin Hyundain suunnitelmissa on valmistaa 10 000 kappaleen rajoitettu määrä ix35-vetyautoa.

ix35-fuel-cell_front-side_2012_

Hyundai ix35 vetyauton polttokennot muuntavat vedyn ja hapen sähköenergiaksi, joka pyörittää moottoria. Ainoaksi päästöksi jää puhdas vesihöyry.
Hyundai ix35 vetyauto voi ylpeillä samalla ajettavuudella ja suorituskyvyllä kuin perinteinen bensiinikäyttöinen malli. Tankin täyttäminen vedyllä kestää vain pari minuuttia, kiihtyvyys 0-100 kilometriin tunnissa on 12,5 sekuntia, huippunopeus 160 km/h ja ajomatka yhdellä tankillisella on 588 kilometriä.

ix35-fuel-cell_engine-room_2012_ix35-fuel-cell_hydrogen-hole_open_2012_

Koska vetyä voidaan valmistaa usealla eri tavalla ja koska vetyautojen kysyntä on rajattua, vetyauton polttoainekustannukset perustuvat enemmän keinotekoiseen hinnoitteluun kuin markkinahintaan. Tällä hetkellä kustannus Euroopassa sijoittuu 10 euroon sadalla kilometrillä. Täyteen ladattu ix35 Fuel Cell -tankki vetää 5,6 kiloa vetyä, jolloin 588 kilometrin kokonaisajomatkalla polttoainekustannus on 56 euroa.
Hyundai ix35 Fuel Cell osallistuu parhaillaan H2moves Euroopan kiertueeseen. ix35 Fuel Cell on satojen insinöörien 14 vuoden työn ja useiden satojen miljoonien eurojen panostuksen tulos. Autolla on takanaan yli 2 miljoonaa testikilometriä todellisissa ajo-olosuhteissa Euroopan, Korean sekä USAn teillä. Vuoden 2012 alussa Hyundai ix35 Fuel Cell -autolla tehtiin vetyautojen ennätys ajamalla Oslosta Monacoon käyttämällä ainoastaan olemassa olevia vedyn tankkausasemia.