Close

Hyundai Intrado Geneven autonäyttelyssä

Hyundai otti uuden lähestymistavan Genevessä esiteltävän konseptiauton suunnitteluun
  • Hyundai otti uuden lähestymistavan Genevessä esiteltävän konseptiauton suunnitteluun
  • Tarkoituksenmukainen muotoilu ja edistyksellinen kevytrakenne ovat saaneet vaikutteensa lentokoneista

hyundai_intrado_2014_03_

2014 Geneven autonäyttelyssä Hyundai esittelee Intradon, visionsa siitä, kuinka autot tulevat kohtaamaan tulevaisuuden liikkumistarpeet. Intrado on paljon enemmän kuin muotoilututkielma, se demonstroi Hyundain uskoa, miten edistykselliset tekniikat ja älykäs muotoilu voivat yhdistyä entistä tehokkaammin palvelemaan kuljettajaa ja matkustajia.

Intrado on saanut nimensä lentokoneen siiven alapinnasta – alueelta, joka saa aikaan nosteen. Auton edistykselliset materiaalit ja teknologiat ovat myös saaneet vaikutteita ilmailuteollisuudesta: Kaiken tarpeettoman painon vähentäminen, loogiset ratkaisut monitahoisille haasteille, puhtaan tarkoituksenmukainen suunnittelu, sekä edistyksellinen voimanlähde. Korin paneelit on valmistettu Hyundain terästehtaalta Koreasta kotoisin olevasta edistyksellisestä ja superkevyestä teräksestä.

Auton hiilikuiturakenne tulee parhaiten esiin, kun ovet, konepelti tai tavaratilan kansi ovat avoinna. Komponentit, jotka tavallisesti ovat piilossa on nyt tuotu korostetusti esiin, mm. “läpi katsottavat” ilmaventtiilit sekä täysin avoin kehys, johon istuimet kiinnittyvät. Kirkkaan oranssin värin käyttö kontrastina mustalle hiilikuidulle, heijastaa auton aktiivista luonnetta sekä peilaa sen hillittyä ulkoista minimalistisuutta.

Superkevyt rakenne kertoo Hyundain halusta valmistaa entistäkin kevyempiä ja vahvempia autoja, jotka ovat parempia ajettavuudeltaan sekä yksinkertaisempia korjata. Hiilikuidusta valmistettu keskusrunkorakenne on rakennettu käyttämällä uutta, patentoitua valmistustapaa. Siinä yhdistyvät useat eri valmistustekniikat, joilla on myös potentiaalia muuttaa tapaa, miten autot on yleensä tehty. Tämän keskirakenteen vahvuus ja jäykkyys sallii myös runkopaneelien rakentamisen mistä tahansa materiaalista ja antaa näin muotoilijoille suuremmat mahdollisuudet. Kevyt teräsrakenne parantaa myös kolariturvallisuutta sekä auton mahdollista korjattavuutta.

Intradon voimanlähteenä on vetypolttokenno, joka hyödyntää 36 kWh:n Li-ion akkua. Ainoastaan muutaman minuutin tankkauksen jälkeen Intradon toimintasäde on jopa 600 km ja päästöt pelkkää vesihöyryä. Parantuneen tehon ja toimintasäteen kasvamisen lisäksi Intradossa on herkemmin reagoiva ja ketterämpi ajodynamiikka.

Intrado on ensimmäinen tammikuussa 2013 Hyundai Motor Groupin pääsuunnittelijaksi, nimitetyn Peter Schreyerin johdolla suunniteltu Hyundai. ”Intrado kuvastaa Hyundain jatkuvaa uudistumista ja avarakatseisuutta. Se näyttää myös, kuinka Hyundai haluaa asiakkaiden löytävän uudelleen ilon ja vapauden, joiden pitäisi kuulua henkilökohtaiseen autoiluun.”

Hyundain muotoilu- ja insinööritiimien välisen tiiviin yhteistyön tulos, Intrado, muotoiltiin ja suunniteltiin pääosin Hyundai Motor Europen suunnittelukeskuksessa Saksan Rüsselsheimissa. Hyundai Motor Europen teknisen keskuksen muotoilujohtaja Thomas Bürkle johti tiimiä, joka loi Intradon.