Close

Huttunen esittelee Jyväskylässä suomalaiselle ralliyleisölle uutuusauton

Perjantaina käynnistyvässä Suomen MM-rallissa Hyundain värejä edustaa kaksi suomalaisautokuntaa. Hyundai Motorsportin ilmoittamana Jari Huttunen kilpailee yhdessä Mikko Lukan kanssa Hyundai i20 N Rally2 uutuusautolla WRC2-luokassa ja Riku Tahko yhdessä Markus Soinisen kanssa Hyundai i20 R5:lla WRC3-luokassa.

Perjantaina käynnistyvässä Suomen MM-rallissa Hyundain värejä edustaa kaksi suomalaisautokuntaa. Hyundai Motorsportin ilmoittamana Jari Huttunen kilpailee yhdessä Mikko Lukan kanssa Hyundai i20 N Rally2 uutuusautolla WRC2-luokassa ja Riku Tahko yhdessä Markus Soinisen kanssa Hyundai i20 R5:lla WRC3-luokassa.

Jari Huttunen esittelee suomalaisyleisölle uuden Hyundai i20 N Rally2 -auton

Suurimman huomion Jyväskylän 70. juhlarallissa kerää Huttunen, joka esittelee Hyundain uutuusralliauton ensimmäistä kertaa suomalaiselle ralliyleisölle. Huttunen on voittanut Suomen MM-rallissa WRC2-luokan vuonna 2017 ja saavuttanut kaksi kakkossijaa vuosina 2018 ja 2019.

Huttunen ehätti elokuussa voittaa uutuusauton MM-debyytissä Belgiassa WRC2-luokan ja samaa kiuruveteläinen tavoittelee myös kotikilpailussaan.

– Odotan innolla pääsyä takaisin Hyundai i20 N Rally2:n rattiin Suomessa. Kysymyksessä on minulle ensimmäinen soraralli uudella autolla. Toivon, että kokemukseni keskisuomalaisista teistä nostaa meidät kotirallissamme WRC2-luokan kärkeen. Olemme jo osoittaneet, että pystymme i20 N Rally2:lla voittamaan MM-tasolla, ja uskon, että meillä on hyvät mahdollisuudet uusia ykköstila vaativassa ja maailman nopeimmassa MM-rallissa, Huttunen sanoo.

Tahko tavoittelee paikkaa WRC3-luokassa viiden joukossa

Viime viikonlopun jälkeen ralli SM-sarjan kuninkuusluokassa SM1-luokan SM-loppupisteissä viidenneksi sijoittunut Riku Tahko lähtee Jyväskylään ensimmäistä kertaa R5-luokan autolla. Tahkon edellisestä Suomen MM-rallista ratin takana on aikaa kahdeksan vuotta.

Riku Tahko

– Viikonloppuna päätimme ensimmäisen SM-kautemme R5-autolla ennakkotavoitteidemme mukaisesti viiden parhaan joukossa ja samaa tulosta lähdemme ajamaan myös Jyväskylästä. Fiilis on hyvä. Oli oikea ratkaisu lähteä kauden loppuun ajamaan vielä MM-rallia.

Tahko muistetaan seitsemältä edelliseltä kilpailulta MM-rallimme Ralliradion asiantuntijana

– Sanoin joka vuosi Ralliradiossa, että en ole ajanut vielä viimeistä Jyväskylääni. Kaipuu Suomen MM-ralliin ja ratin taakse on ollut kova. Ralliradio on ollut toiseksi paras tapa viettää ralliviikonloppua. Lähdetään nauttimaan MM-rallin tunnelmasta ja samalla haastamaan maailman kärkeä WRC3-luokassa. Kolmen päivän aikana oppii uusia asioita autostamme taas lisää ja sitä kautta ralli palvelee myös tulevaa kautta, Tahko muistuttaa.

Edellisen kerran vuonna 2013 Suomen MM-ralliin osallistunut Tahko muistuttaa, että tämänkertainen reitti ja olosuhteet ovat täysin erilaiset kuin kahdeksan vuotta sitten.

– Mietittävää riittää. Mihin korkeuteen auto asetetaan ja millaisilla säädöillä loppusyksyn ralliin lähdetään. Kuinka paljon pitää ajaa säästellen ja missä paikoissa pitää hyökätä. Tavoitteemme on sunnuntaina rallin maalissa ja WRC3-luokassa viiden nopeimman joukossa, Tahko summaa.

Jari Huttunen ajaa Suomen MM-rallissa lähtönumerolla 21 ja Riku Tahko numerolla 37. Huttusen lähtöpaikka perjantaina on kahdestoista auto reitillä, Tahkolla paikka 27.

19 erikoiskoetta

Suomen MM-ralli käynnistyy perjantaina 1. lokakuuta Jyväskylästä klo 13:07. Avauspäivän ohjelmassa on kuusi erikoiskoetta (89,42 km). Ralli jatkuu lauantaina yhdeksällä erikoiskokeella (151,95 km) ja päättyy sunnuntaina neljän erikoiskokeen (45,74 km) jälkeen klo 13:18 Ruuhimäessä ajettavaan Power Stage-erikoiskokeeseen. Rallin kaikki erikoiskokeet ovat nähtävissä Yle Ralli Plus -palvelun avulla Yle Areenassa suorina lähetyksinä.