Close

Esapekka Lappi Hyundai Motorsportille

Hyundai Motorsport on julkaissut neljän kuljettajakaksikon sekä kolmen autoa käsittävän kokoonpanonsa kauden 2023 FIA rallin MM-sarjaan. Jo aiemmin sopimuksensa varmistaneen Thierry Neuvillen rinnalle Hyundai valitsi Esapekka Lapin ja Janne Fermin, jotka ajavat täyden MM-ohjelman. Tallin kolmannen auton ajotehtävät jakaa Hyundai Motorsportin palveluksessa alusta asti mukana ollut Dani Sordo sekä Fordilta takaisin Hyundaille palaava Craig Breen.

Hyundai Motorsportin johtaja Sean Kim kertoo, että tallin ykkösprioriteetti kuljettajakokoonpanoa rakennettaessa oli kokemus.

– Thierryn, Esapekan, Danin ja Craigin kanssa meillä on koossa vahva yhdistelmä kokeneita kuljettajia, jotka johdattavat meidät uuteen kauteen. Päätimme kauden 2022 Japanin MM-rallissa kaksoisvoittoon, mutta tulevalla kaudella kohtaamme jälleen uusia haasteita kilpailijoidemme taholta. Odotamme kokeneen kuljettajanelikon avulla taistelevamme parhaalla mahdollisella tasolla kauden jokaisessa MM-rallissa, Kim toteaa.

Toyotalta Hyundaille siirtynyt Esapekka Lappi toteaa, että elämä on täynnä yllätyksiä.

– Mahdollisuus liittyä Hyundai Motorsportin rallitiimiin ja ajaa täysi MM-ohjelma, oli jotain sellaista, jota emme osanneet odottaneet. Tämä on unelma minulle ja ainutlaatuinen mahdollisuus; olemme erittäin iloisia voidessamme liittyä Hyundai Motorsport -perheeseen.

– Hyundai osoitti kauden 2022 aikana, että se pystyi kehittämään autoaan merkittävästi kauden aikana ja sen, että tiimillä on mahdollisuus voittaa kaikilla pinnoilla. Sen perusteella, mitä olen jo kuullut, niin kausi 2023 näyttää erittäin lupaavalta. Tiedämme toki, että työtä edessämme on paljon, mutta Jannen (Ferm) kanssa olemme sitoutuneet sen tekemiseen. Uskon, että meillä on paljon annettavaa koko joukkueelle. Haluan kiittää Hyundai Motorsportia luottamuksesta meihin; teemme kaikkemme menestyäksemme ja saavuttaaksemme yhteiset tavoitteemme, Lappi toteaa.

Menestyksellinen kausi 2022

Hyundai Motorsportin ensimmäinen hybridikausi rallin MM-sarjassa uudella Hyundai i20 N Rally1-autolla oli menestyksellinen. Tallin kuljettajat saavuttivat kauden aikana viisi MM-voittoa ja kaikkiaan 16 palkintopallisijaa, joka on tiimin uusi ennätys. Rallin MM-pisteissä Hyundai sijoittui toiseksi ja kuljettajien puolella Ott Tänak ajoi MM-hopeaa ja Thierry Neuville MM-pronssia. Hyundai Motosport on saavuttanut rallin MM-sarjasta kaksi valmistajien maailmanmestaruutta (2019–2020) sekä 25 MM-osakilpailuvoittoa.

Hyundai Motorsportin rallitalli siirsi tämän vuoden alussa pysyvän testialueensa Saksasta Suomeen, jossa Hyundai saa testata autoaan rajoituksetta. Hyundain testialue sijaitsee Keski-Suomessa Jämsän Hallin ja Ouninpohjan alueilla. Lupa on voimassa vuosi kerrallaan ja talli ei ole vielä vahvistanut, jatkaako se kaudella 2023 testitoimintaansa Jämsässä.

Tänä vuonna käyttöön otettujen uusien Rally1-luokan autojen tekniset säännöt pysyvät muuttumattomina kahdella seuraavalla MM-kaudella 2023–2024. Rallin MM-sarjan uusiin Rally1-hybridiautoihin yhdistettiin edellisestä WRC-autosta tuttu 1,6-litrainen turbomoottori 280 kW (380 hv) sekä auton ohjaamoon taka-akselin eteen lattiatasolle asennettu saksalaisen Compact Dynamicsin suunnittelema ja valmistama 100 kW:n (134 hv) sähkömoottori, jonka vääntö on 180 Nm. Sähkömoottori, invertteri ja 3,9 kWh akku muodostavat 84 kg painavan kokonaisuuden.

Rally1-auton regeneratiivinen latausjärjestelmä lataa erikoiskokeilla jarrutettaessa akkuun maksimissaan 30 kW teholla sähkövirtaa, riippumatta siitä, miten kovaa kuljettaja jarrua painaa. Noin reilun sadan hevosvoiman lisäteho on kaasupolkimen asennosta riippuen käytettävissä 20–40 sekunnin ajan, tai siihen asti, kun kuljettaja nostaa jalan kaasulta tai jarruttaa.