Close

Esapekka Lapin joulukuiset testiterveiset

Esapekka Lappi kilpailee MM-rallikaudella 2023 Hyundain tehdastiimissä. Ohjelmassa on kaikki 13 osakilpailua, joten tavoitteet on sen mukaisesti asetettu korkealle.

Esapekka Lappi on Hyundai-kuljettajista ainoa, jolla ei ole aiempaa kokemusta merkistä. Tiimiä alusta asti palvellut Thierry Neuville starttaa jo kymmenenteen kauteensa Hyundain riveissä. Paluumuuttajiin kuuluva Craig Breen kilpaili Hyundailla viimeksi kaudella 2021, ja irlantilaisen kanssa kolmatta autoa jakava Dani Sordo on vastaavasti Neuvillen tavoin alkuperäisiä Hyundai-kuljettajia.

Se ei kuitenkaan Lappia haittaa. Viime vuosina pieksämäkeläinen on päässyt kartanlukijansa Janne Fermin kanssa kilpailemaan Citroenilla, Fordilla ja Toyotalla.

Merkittävä etu tulee siinä, että Lappi voi siirtää kilpailevissa tiimeissä saadun kokemuksensa käsillä olevaan Hyundai-projektiin.

– Pystyn tuomaan tiimiin paljonkin asioita. Eri asia sitten on, voimmeko tehdä asialle jotain. Joihinkin juttuihin olemme reagoineet heti, ja näkisin että aiemmasta kokemuksestani on ollut tiimille hyötyä. Yhtä lailla hyötyä tuo Breen, joka tulee Fordilta. Sen suhteen Hyundai on tehnyt ”järkimuuvit”, Lappi uskoo.

Lappi uskoo tulevansa toimeen tallitoveriensa kanssa mainiosti. Tiedon vaihto tiimikaverien kesken on Lapin mukaan ollut toimiva resepti aiemmissa tiimeissä, joten hän toivoo pystyvänsä jatkamaan samoilla linjoilla myös tulevaisuudessa.

Hyundailla Lappi saa oletettavasti kovinta kiriapua Thierry Neuvillea, joka on Hyundailla yltänyt MM-mitaleille kuusi kertaa.

– Enhän mä vielä tiedä sitä, millainen vaikka Neuville on tallikaverina. Aloitetaan ensin työskentelemään yhdessä ja katsotaan, mikä hänen tyylinsä on. Minulla on viime vuodet ollut avoin tyyli Teemun (Suninen) kanssa Fordilla ja Kallen (Rovanperä) ja kumppaneiden kanssa Toyotalla. Kehitetään autoa yhdessä paremmaksi. Toivon, että se vastakkainasettelu tehdään pätkällä kelloa vastaan, eikä huoltotauoilla. Se olisi paras.

Esapekka Lappi testaa

Lappi testasi autoaan Keski-Suomessa keskiviikkona, ja mitä enemmän kilometrejä kertyi auton mittariin, sitä maireammaksi muuttui Lapin ilme.

Hyundai muutti kauden 2022 alussa vapaatestialueensa Saksasta Suomeen. Aiemmin tiimi haki tuntumaa vain Boschin hallinnoimalla moottoriradalla Boxbergissä, mutta Keski-Suomessa käytössä on aivan erilainen valikoima testikäyttöön sopivia teitä.

Uusien sääntöjen mukaan jokaiselle tiimille lohkeaa kaudella 2023 vain 21 virallista testipäivää, joten kuljettajaa ja rallia kohden määrä on minimaalisen pieni. Vastapainoksi jokainen tiimi saa kuitenkin testata määrittelemällään, kiinteällä testialueella rajattomasti.