Close

Autokuumeen kourissa

Autokuume on kuin tauti, joka voi iskeä milloin vain, mutta usein se yhdistetään kevääseen. Tilastojen valossa suomalaisten kiinnostus autoihin kasvaa aina keväisin. Autoalan Tiedotuskeskuksen tilastoissa etenkin maalis-huhtikuun viikot 9–17 erottuvat uusien autojen kaupassa korkeamman kysynnän jaksona, jolloin tehdään noin 20 prosenttia koko vuoden autotilauksista.

Autokuume on etenkin keväällä heräävä haave uudesta autosta, joka usein johtaa auton hankintaan. Mutta mistä autokuume johtuu ja miten se etenee?

Entä jos vaihtaisi uuteen?

Ajatus, joka voi johtaa jopa pakkomielteiseen autojen vertailuun, myynti-ilmoitusten selaamiseen ja autokaupoissa vierailuun – ja lopulta uuden auton hankintaan. Autokuume on kuin tauti, joka voi iskeä milloin vain, mutta usein se yhdistetään kevääseen. Tilastojen valossa suomalaisten kiinnostus autoihin kasvaa aina keväisin. Autoalan Tiedotuskeskuksen tilastoissa etenkin maalis-huhtikuun viikot 9–17 erottuvat uusien autojen kaupassa korkeamman kysynnän jaksona, jolloin tehdään noin 20 prosenttia koko vuoden autotilauksista.

Näin siitä huolimatta, että samoille viikoille osuvat pääsiäisen lomat, jolloin kaupankäynti on yleisesti hiljaisempaa. Ensirekisteröintien määrässä on tammikuussa ja loppuvuodesta työsuhdeautojen piikki, mikä tasoittaa koko vuoden tilastoja. Kotitalouksien autohankinnoista kertovissa ensirekisteröinneissä kevät näkyy vuoden suosituimpana aikana. Käytettyjä autoja myydään runsaasti läpi vuoden. Nettiauto.com:in tilastojen perusteella myyntipiikki osuu usein kesä- elokuulle ja syksyllä innostus alkaa hieman laantua.

Naapurikateusindeksi saattaa laukaista kuumeen

Vaikka autokaupan kausivaihtelulle löytyy Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Pekka Rissan mukaan muitakin syitä, saattaa autokuumeella olla osansa tilastoissa.

”Suomi on talvella synkkä maa. Aamupimeässä raahaudutaan töihin ja iltapäivällä pimeässä kotiin. Ei silloin paljon mietitä sitä, että pitäisikö vaihtaa autoa. Päivän piteneminen tuo vireyttä suomalaisiin ja autokauppaan.”

Myös valon ja lämmön voimistamilla aistihavainnoilla saattaa olla osansa autokuumeen herättäjänä. Rissan mukaan esimerkiksi muisto uuden auton tuoksusta saattaa kiihdyttää autokuumetta. Yhdeksi syyksi kuumeen heräämiselle Rissa pohtii myös uusien mallien ja luksusautojen näkyvyyttä mediassa ja mainoksissa.

”Vuosittain maaliskuussa järjestetään Geneven autonäyttely, joka pääsee Suomessa usein uutisiin. Kuvat, videot ja artikkelit uusista huippumalleista herättävät unelmoimaan auton vaihdosta.

” Autokuumeen yhtä leviämistapaa havainnollistavana terminä Rissa kertoo kuulleensa sanan ”naapurikateusindeksi”, joka viittaa siihen, miten naapurin parkkipaikalle ilmestynyt uusi auto herättää keskustelua siitä, pitäisikö omakin auto vaihtaa uuteen.

Miten autokuume etenee?

Nettiauto.com:in kaupallisen johtajan Erno Kalalahden mukaan autonhankinta noudattaa usein samanlaista kaavaa, oli kyseessä keväinen autokuume tai jokin muu.

”Ensin kiinnostutaan ja unelmoidaan. Verkossa tämä näkyy lisääntyvinä hakuina ja eri automallien vertailuina. Klikkaillaan mainoksia ja luetaan artikkeleita.”

Kalalahden mukaan autojen etsiminen ja vertailu netissä on monelle vähän kuin Facebookin selailua. ”Kävijöiden ja pikahakujen määrä pysyy tasaisena läpi vuoden, mutta maaliskuusta elokuuhun asti selailusta siirrytään selvästi useammin kohti auton ostoa.” Selailusta jatketaan harkintavaiheeseen, jolloin saatetaan esimerkiksi hankkia nykyisen auton hinta-arvio. Seuraavana autokuumeen vaiheena Kalalahti näkee autorahoitusten ja vakuutusten kartoittamisen. Sen jälkeen siirrytään käyttötarpeiden tarkentamiseen, mikä määrittää yhdessä budjetin kanssa lopulta sen, mihin autoon päädytään. Yleensä yhteydenotto myyjään ratkaisee kaupat. Myyjään saatetaan kuitenkin olla yhteydessä eri vaiheissa autokuumetta, ja myös myyjän aktiivisuudella on tärkeä rooli siinä, syntyykö kauppoja vai ei.

Keväällä iskevän autokuumeen syistä Kalalahdella ei ole varmaa tietoa, mutta hän yhtyy Rissan näkemykseen vuodenajan vaikutuksesta. ”Aurinko paistaa ja pimeän talven jälkeen mielessä pyörivät kesän reissut, jotka olisi kiva tehdä uudella autolla. Myös edullisempien kesäautojen ja harrasteautojen myynti kasvaa kohti kesää”, Kalalahti kertoo.

”Valon ja lämmön voimistamilla aistihavainnoilla saattaa olla osansa autokuumeen herättäjänä.

Entä onko etenkin keväällä tarttuva autokuume vain suomalaisten tauti?

Ainakaan Euroopan maiden autokaupasta kertovat ACEA:n tilastot eivät tyrmää ajatusta laajemmasta ilmiöstä. Kevät, etenkin maalis-kesäkuun välinen aika, erottuu selvänä huippuna uusien autojen ensirekisteröinnissä valtaosassa Euroopan maita.

Teksti: Daniel Pajunen

Infografiikka: Heli Nokkala