Close

Aikakortti – kartturin tärkein työkalu

Rallin MM-sarjassa edetään minuuttiaikataulun mukaisesti ja erikoiskokeilla ajat otetaan sekunnin kymmenesosan tarkkuudella. Kuskin kääntäessä rattia, on kartanlukija auton konttoripäällikkö, joka ohjaa autokunnan ajoissa paikasta toiseen, ja saa oikean ajan aikakorttiinsa.

Rallin MM-sarjassa edetään minuuttiaikataulun mukaisesti ja erikoiskokeilla ajat otetaan sekunnin kymmenesosan tarkkuudella. Kuskin kääntäessä rattia, on kartanlukija auton konttoripäällikkö, joka ohjaa autokunnan ajoissa paikasta toiseen, ja saa oikean ajan aikakorttiinsa.

Käsitteenä aikakortti ponnahti alkukesän Sardinian MM-rallissa pinnalle aivan uudella tavalla. Hallitsevan maailmanmestarin Sébastien Ogierin kartanlukija Julien Ingrassia unohti toiseksi viimeisen erikoiskokeen aikatarkastusasemalle tärkeimmän työkalunsa, aikakortin.

Ingrassia sai korttinsa takaisin ja ralli sai ranskalaiskaksikon osalta kauniin lopun kisan kakkossijan myötä, mutta ilmaan jäi yhä kysymys; mikä se aikakortti oikeastaan on?

Aikakorttiin merkattavat luvut ovat kaikki kaikessa silloin, kun kartanlukija pitää autokunnan rallin aikataulussa ja vastaa siitä, että EK-ajat tulee kirjattua täsmällisen oikein aikakorttiin.

Kuvassa on WRC2 –luokassa ajavan Jari Huttusen aikakortti, jossa on sekä kartanlukija Antti Linnakedon merkintöjä, että eri AT-asemien henkilökunnan merkintöjä. Kolmannelta riviltä selviää menettelyt rallin toiseksi viimeisen EK:n, Laukaa2:n osalta kesällä ajetussa Jyväskylän Neste rallissa.

Huttunen ja Linnaketo ovat irronneet lähtöviivalta klo 11.24 ja olleet 11,74 kilometriä pitkän erikoiskokeen maalissa ajassa 5.47,4. Se on heidän tuloksensa erikoiskokeelta, mutta kello, joka lähti juoksemaan erikoiskokeelle lähdettäessä, ei ole vielä pysähtynyt. Järjestäjä on antanut heille, kuten kaikille muillekin kilpailijoille, 55 minuuttia aikaa suorittaa erikoiskoe ja seuraava 30,40 kilometrin siirtymä Lievestuoreen kokoomatauolle ennen rallin päättänyt Ruuhimäki 2 –erikoiskoetta. Tämän he ovat myös tehneet, ja saapuneet kartturi Linnakedon ennakkolaskelmien mukaan klo 12.19 sisään tauolle.

Kun aikaa on 55 minuuttia erikoiskokeeseen ja seuraavaan siirtymään, eikä ruuhkista ole varmuutta, ei autokunta halua riskeerata aikataulussa pysymistä. Käytännössä se tarkoittaa, että maalissa jaetut kommentit ja niihin kulutettu aika on pois seuraavalta siirtymäosuudelta, joiden aikana normaalioloissa saa usein vielä varautua renkaiden tutkimiseen ja mahdolliseen vaihtamiseen tai pieniin remontteihin. Myös keskittyminen seuraavalle erikoiskokeelle ja kypärän pukeminen päälle on kaikki sisällytetty tähän laskelmaan, joten ei ihme, että autokunnat ovat liikkeellä jatkuvassa aikapaineessa.

”Teidän pitää saada kortti kiinni”

Itse aikakortin mukana pitäminen on kartanlukijan tärkein työ. Teoriassa autokunta voisi suorittaa MM-rallin ilman nuotteja tai tiekirjaa, mutta aikakortti on ainut, joka heillä on velvoitettu olemaan joka tilanteessa.

AT-asemalle saavuttaessa on sitten vallanvaihdon aika. Legendaarinen tarina 1970-luvulta, jolloin autot vielä huollettiin tien sivussa ja kiirettä piisasi, kertoo eräästäkin kerrasta, jolloin Timo Salonen ja Seppo Harjanne olivat joutuneet tekemään autoonsa hieman odotettua enemmän remonttia ja saapuivat viimeisellä sekunnilla seuraavan erikoiskokeen lähtöön. Harjanne laski sekunteja ja Salonen päästeli jarruttamatta AT-asemalle Harjanteen viskatessa vauhdista aikakortin päin AT-aseman autoa. Hämmennys oli hetken aikaa ilmassa, kunnes Harjanne tuumasi: ”Se on teidän tehtävänne ottaa aikakortti kiinni”. Kaksikko ei saanut tilanteesta edes aikasakkoa, joten hauskalla koettelemuksella oli lopulta onnellinen loppu.

Kartanlukijan puhetulva katkeaa erikoiskokeen maalissa, kun nuottivihon saa hetkeksi laittaa sivuun, mutta välittömästi tämän jälkeen on käyttöä jälleen kuumana raksuttavalle matikkapäälle, kun yhteenlaskua saa suorittaa oikein urakalla.

Näissä tilanteissa aikakortti saattaa joskus unohtua AT-asemalle, mutta tapaukset ovat ainakin huippukuljettajien osalta harvassa. Ennen Ingrassian kömmähdystä vastaavaa ei ollut käynyt miesmuistiin.

Laskuvirheet ovat toinen mahdollinen erehdys kartanlukijalle, joka saattaa seuraavalla AT-asemalla ajattaa kuljettajansa sisään joko liian aikaisessa tai liian myöhään. Liian aikainen meno tietää minuutin aikarangaistusta per jokainen minuutti, kun taas myöhästyminen, mikä on virheenä huomattavasti todennäköisempi, tuottaa vain 10 sekuntia per minuutti rangaistusta.

Niin tai näin, mutta aikakortti on se, josta kartanlukija vastaa…no, leikkisästi sanottuna työpaikallaan.

Toimittaja: Miika Wuorela

Kuvat: Hyundai Motorsport ja Miika Wuorela