Close

596 kW:n sähkömoottori 960 Nm:n väännöllä – Hyundai väläyttelee N-brändinsä tulevaisuutta

Sähköautoilun edelläkävijä Hyundai on esitellyt Auto China 2020 -tapahtumassa RM20e-urheiluautokonseptin, joka on kehitetty yhteistyössä Rimac Automobilin kanssa. Hyundai on sitoutunut kehittämään ympäristöystävällisiä automalleja monipuolisesti erilaisilla sähköisillä voimalinjoilla: hybridiautoina (HEV), pistokkeesta ladattavina plug-in hybrideinä (PHEV), akkukäyttöisinä täyssähköautoina (BEV) sekä polttokennomalleina (FCEV).

Hyundai on esitellyt sähköistä tulevaisuuttaan Pekingissä Auto China 2020 -autonäyttelyssä

Hyundai Motor Groupin strategisena suunnitelmana on tuoda markkinoille kaikkiaan 44 ympäristöystävällistä automallia vuoteen 2025 mennessä. Myös Hyundain urheilullisen N-brändin autot tulevat kulkemaan eturintamassa kohti ympäristövastuullista tulevaisuutta.

Hyundai RM20e -konseptikilpa-auton sähkömoottori kehittää räjähtävän 596 kW:n (810 hv) enimmäistehon ja välittömän 960 Nm:n vääntömomentin. RM20e kiihtyy nollasta sadan kilometrin tuntinopeuteen alle kolmessa sekunnissa. Myös 0-200 km/h taittuu vain 9,88 sekunnissa. Täyssähköisen RM20e-mallin suurjänniteakun kapasiteetti on 60 kWh ja autoa on mahdollista pikaladata 800V:n jännitteellä.

RM20e osoittaa, että Hyundain N-brändin automalleihin yhdistettävä jännittävä ajoelämys toteutuu myös tulevissa sähköisissä malliversioissa.

Hyundai toteuttaa N-malliensa testausta muun muassa ikonisella Nürburgringin moottoriradalla. Siellä kullakin automallilla ajetaan jopa 480 kierrosta Nordschleifella, jota pidetään yhtenä maailman haastavimmista radoista. Myös Hyundain oma tekninen testikeskus sijaitsee Nürburgringin moottoriradan läheisyydessä.

Polttokennotekniikka osana ratkaisua

Hyundai on sitoutunut kehittämään ympäristöystävällisiä automalleja monipuolisesti erilaisilla sähköisillä voimalinjoilla: hybridiautoina (HEV), pistokkeesta ladattavina plug-in hybrideinä (PHEV), akkukäyttöisinä täyssähköautoina (BEV) sekä polttokennomalleina (FCEV).

– Maapallon säilyminen elinkelpoisena myös tuleville sukupolville on meidän vastuullamme. Hyundai kehittää omalle teknologialleen eri tyyppisiä ympäristöystävällisiä automalleja erilaisiin käyttötarkoituksiin, Hyundai Motor Groupin tuotekehityksestä vastaava johtaja Albert Biermann sanoo.

Tällä hetkellä Kiina on suurin yksittäinen sähköautomarkkina, ja Hyundain tavoitteena on saavuttaa alueella markkinajohtajuus. Hyvä esimerkki edelläkävijyydestä on Hyundain asema maailman ensimmäisenä autovalmistajana, joka valmistaa sarjatuotantona vetykäyttöisiä polttokennosähköautoja. Henkilöautopuolella Hyundain mallistosta löytyy NEXO -polttokennomalli ja raskaan tavarakuljetuksen puolella XCIENT -vetyrekka.