Close

Suomalainen tuotantoyhtiö vastaa MM-rallin televisiotekniikasta

Kauden 2018 alusta lähtien rallin kevytkuluttajien tai hardcore-fanien ei ole tarvinnut enää odottaa päivittäisiä koostelähetyksiä. Nykyisellään ralli tapahtuu suoraan silmiemme alla – vaikka todellisuudessa välimatkaa kotisohvalta tapahtumapaikalle saattaa olla 10 000 kilometriä. Televisiotekniikasta vastaa NEP Finland Oy vuosien kokemuksella ja vankalla ammattitaidolla.

Rallin MM-sarjaa on televisioitu jo pitkään suomalaisjohtoisesti. Myös Neste Rallissa 80-henkinen työryhmä varmistaa sen, että niille, jotka eivät maastoon ehdi kisaa seuraamaan, on tarpeeksi koukuttavaa sisältöä tarjolla suoraan kännykkään tai tv-ruudulle.

Muutoksista puhuttaessa, ei juuri All Livea, eli kaiken suorana näyttävää televisiontia isompaa mullistusta ole rallissa tätä ennen koettu. Kauden 2018 alusta lähtien rallin kevytkuluttajien tai hardcore-fanien ei ole tarvinnut enää odottaa päivittäisiä koostelähetyksiä.

Nykyisellään ralli tapahtuu suoraan silmiemme alla – vaikka todellisuudessa välimatkaa kotisohvalta tapahtumapaikalle saattaa olla 10 000 kilometriä. Televisiotekniikasta vastaa NEP Finland Oy vuosien kokemuksella ja vankalla ammattitaidolla.

– All Live muutti rallin televisiointia paljon. Emme vielä kymmenen vuotta sitten ajatelleet, että rallia joskus näytettäisiin kolme päivää livenä, NEP Finlandin keulamies Marko Viitanen naurahtaa.

Viitanen on ollut hankkeen primus motor ja puuhamies. Ennen nykyistä konseptia Eurosport ja Canal Plus olivat kokeilleet jotain vastaavaa vuosien saatossa, mutta siihen se oli jäänytkin. Myös Viitanen oli yhdessä työryhmänsä kanssa tehnyt testin Ranskan MM-rallissa 2011, jonka lopputulos oli se, että palvelu oli todella mahdollista toteuttaa, eikä vastaanotto fanien keskuudessakaan ollut huono.

– Testasimme mitä se voisi olla, mutta sitten sen aikainen promoottori meni konkurssiin, ja hanke meni jäihin.

Vuonna 2017 kaikki oli kuitenkin valmista uudelle tulemiselle. Samaisena kesänä asiasta laitettiin mustaa valkoiselle, ja käänteen tekevä muutos oli valmis.

NEP Finland vastaa kansainvälisen kuvan tuottamisesta, ja lennättää jokaiseen osakilpailuun monikymmenpäisen tekijätiiminsä. Pelkästään numeroiden valossa, nykypäivän suurimpana vaarana on vain rallifanin ähky.

– Jos aiemmin rallia näytettiin livenä kolmesta viiteen tuntiin, nyt määrä viikonlopun aikana on 25 – 30 tuntia.

Kuljettajien ajovirheet näkyvät nyt suorana. Kaikki heidän kommenttinsa erikoiskokeen maalista ovat sosiaalisessa mediassa saman tien kun kuljettaja ne erikoiskokeen maalissa sanoo.

Vaikein tuotanto koskaan

Mikään läpihuutojuttu ei palvelun saaminen kuluttajille ollut. Jokainen MM-osakilpailu tapahtuu kolmen päivän aikana niin laajalla maantieteellisellä alueella, että kaiken näkymään saaminen suunnitellusti on osaajillekin todellinen ponnistus.

– Tämä on vaikein tuotanto, mitä olemme koskaan tehneet. Liikkuvia osia on paljon, mutta olemme onnistuneet tekemään tämän yhden asian viimeisen päälle. Viimeiset kaksi vuotta olemme operoineet – emme rajattomalla, mutta – riittävällä budjetilla, ja tehneet kaiken niin hyvin kuin vain voimme. Ainahan sitä voisi lisätä työntekijöiden määrää ja kameroita, mutta on tämä tällaisenaankin ihan sairaan magee, Viitanen innostuu.

Kotikisan paineet eivät koske vain kuljettajia. Vaikka itse ajaminen on samanlaista joka puolella maapalloa, kuten tv-työkin, on Jyväskylään saapumisessa aina oma hohtonsa. Kaikki on laskettava tarkalleen, jotta suunnitelmissa pysytään, eikä tapahtumia silmä kovana seuraava rallifani pety missään vaiheessa.

Jossain mielessä tulevassa elokuussa sulkeutuu myös pienimuotoinen ympyrä, sillä tasan 20 vuotta sitten kisan päättävät Power Staget olivat ensi kertaa kokeilussa, ja suoraa tv-kuvaa tuli auton sisäkameroista. Tuolloinkin kyseinen erikoiskoe ajettiin Ruuhimäessä, ja osasta YLEn tuotantoa vastasi, kukas muukaan, kuin Viitasen tiimi.

– Jyväskylässä päivät ovat järkyttävän pitkiä. Meillä on helikopteri ja lentokone ilmassa koko päivän, ja koska päivä venyy yli kymmentuntiseksi, on kopteriinkin oltava toinen miehistö. Työmme ei Neste Rallissakaan muutu, mutta onhan sitä kiva mennä tekemään kotikisaan. Joka vuosi sitä odottaa omalla tavallaan, koska kyse on kuitenkin ehkä kalenterin kivoimmasta rallista. Siinä kisassa on vain jotain mystistä.

Teksti: Miika Wuorela

Kuvat: NEP Finland Oy