Puhtaus on puoli ruokaa myös rallin MM-sarjassa. Yhteistyökumppanit vaativat autojen olevan edustuskunnossa, mikä tarkoittaa puhdasta pintaa joka tilanteessa.

Mikä se on joka on erikoiskokeella kurassa, mutta huoltoalueella aina puhtaan raikkaana? Ei, arvoituksemme ei liity tällä kertaa kuljettajiin, vaan autoihin. Missä ihmeen välissä autot puunataan edustuskelpoisiksi, jotta ne aina huollosta lähtiessä näyttävät kuin uusilta?

Ensinnäkin. Puhdistaminen on tarpeellinen asia yhteistyökumppaneiden vuoksi. Auton sotamaalaus on suunniteltu hehkuvaksi nimenomaan auton ollessa säntillisen puhtaassa kunnossa. Niinpä tiimien on edettävä tämä intressi vakaasti mielessä.

Asfalttiralleissa päästään pääsääntöisesti helpommalla, mutta useimmissa soraralleissa puhdistukseen saa varautua jokaisella huoltotauolla. Kyse ei ole pelkästä mainosten näkyvyydestä, vaan suoranaisesta kilpailukyvyn ylläpitämisestä.

Walesin olosuhteissa ei ole suinkaan ennenkuulumatonta, että auto saattaa kerätä yhdellä kolmen erikoiskokeen lenkillä kerätä lähes sata kiloa mutaa pyöräkoteloihin. Se on ero, joka on jo mitattavissa kellollakin.

Niinpä tiimi toisaalta tekee kaikkensa, jotta mutaa ja hiekkaa ei jämähtäisi kiinni auton rakenteisiin. Asiaa ei voi täysin estää, mutta tietynlainen vaha pyöräkoteloissa estää ainakin jotain. Sen lisäksi pahimmissa olosuhteissa kuljettajia varten on autossa lasta, jolla kuljettaja voi erikoiskokeiden välissä helpottaa tilannetta jonkin verran.

Painetta, kuljettaja Neuville

Jos erikoiskokeella on ajettu olosuhteissa, joissa autoon tarttuva kura tarttuu auton kylkeen sitkeästi, ja päälle saadaan vielä auringon kuivattava vaikutus, ei lika irtoa helposti.
Tiimien huoltopilttuussa kiirettä riittää muiden asioiden parissa niin paljon, että pesu ja puunaus on hoidettava muulla tavalla. Tässä vaiheessa apuun rientää järjestäjän auttava käsi.

Käytännössä useimmissa kesäkelillä ajettavissa osakilpailuissa kilpailijoille on tarjolla painepesua juuri ennen huoltoon saapumista. Pesijät on opastettu hieman erikoisemman auton varalle, sillä veden suihkuttaminen kovalla paineella on myrkkyä WRC-autojen sähköjärjestelmälle. Niinpä moottoritila on ehdottomasti kiellettyjen listalla, sillä pahinta, mitä voisi tapahtua pesussa, on aiheuttaa autokunnalle keskeytys.

Kun Hyundai Motorsportin kuljettajat, sarjassa tällä hetkellä hienosti toisena olevan Thierry Neuvillen johdolla ovat ajaneet pikaisesti ”WRC-pesukadun” läpi, on hetki aikaa jutella tiimin insinöörien ja kansainvälisten lehtimiesten kanssa. Tällä välin autot usein kuivavat jo ennen huoltoon saapumista.

Huollossa pääpaino ei enää kohdistu auton estetiikkaan, vaikka se tärkeää onkin. Mikäli autokunta ei ole joutunut ongelmiin, jää aikaa myös hieman perusteellisemmallekin puhdistukselle. Se tarkoittaa muun muassa kuluneiden tai vaurioituneiden tarrojen vaihtamista, lasien ja ulkopintojen puhdistusta erikoisaineilla ja paperilla, sekä mahdollisesti jopa auton sisätilojen imurointia, mikäli on edetty hyvin pölyisissä olosuhteissa.

Osa turvallisuutta

Sen lisäksi että puhtain kilpailuvälinein esiintyminen on esimerkillistä PR-toimintaa, liittyy siihen myös ripaus turvallisuusaspekteja.
Tämä koskee etenkin kaukoralleja (Meksiko, Argentiina ja Australia), sillä niissä kaikki tiimin tarvitsema materia liikkuu kilpa-autoja lukuun ottamatta merikonteissa, jotka ovat liikkeellä ympäri vuoden. Se mikä on ihmisten saapuessa maahan kielletty, on sitä luonnollisesti myös tavaroidenkin osalta.

Niinpä pesu ja kliinisyys koskee myös renkaita, varaosia, varikkorakennelmia, ruokia ja käytännössä kaikkea, jonka tiimi kuljettaa mukanaan kisapaikalle. Se mikä sopii Meksikon eläinkantaan, voi olla myrkkyä Australiassa – ja päinvastoin.

Australiassa on muinoin säästytty epidemioilta juuri sillä, että autot pestiin aina kun ne tulivat erikoiskokeelta ja olivat siirtymässä toisen metsän alueelle. Näin ollen myös ralli- ja aluekohtaisia erojakin löytyy, mikä vain korostaa rallin MM-sarjan monimuotoisuutta.

Toimittaja: Miika Wuorela