Oletko koskaan miettinyt, millaisen ponnistuksen menestyksekkäästi järjestetty rallin MM-sarjan osakilpailu vaatii?

Kyse on täyspäiväisten tekijöiden sekä tuhansien vapaaehtoisten yhteisestä puristuksesta, jossa jaetaan yhteneväisiä piirteitä kuljettajien kanssa. Halu olla paras vie eteenpäin. Jos kisaviikonloppu vetää yleisöä tuhatmäärin rallireitille, tuhansissa lasketaan myös rallia tekevien vapaaehtoisten määrä, joka koostuu yli sadan yhdistyksen jäsenistä.

– Vapaaehtoisia tulee pääasiassa autourheiluseuroista, mutta myös muista seuroista, kuten metsästysporukoista. He työskentelevät erinäisissä tehtävissä liikenteen ohjauksessa, järjestysmiehinä ja sulkumiehinä. Tarve menee aina erikoiskokeen pituuden mukaan, mutta kyllä esimerkiksi Päijälän erikoiskokeella, joka on nyt kisan pisin, järjestysmiehiä on satoja, Neste Rallin promoottori Jani Backman ynnäilee.

Kuhina AKK Sports Oy:n toimistolla, Kellokukantiellä on ympärivuotista. Lomat ennen rallia ovat kortilla, sillä etenkin viime hetken puristus vaatii jokaiselta tekijältä voimavarojen äärimmilleen venyttämistä.

– Ympärivuotisesti rallia tekee Vantaan-toimistolla kymmenkunta henkeä, mutta määrä kasvaa vain kesää kohden. Huhti-toukokuusta lähtien töissä on jo yli 20 ihmistä rallia tekemässä.

Neste Rallin promoottori Jani Backman

Maailman parhaimmaksi kasvanut

Menestykseen ei ole oikopolkua, eikä sitä saavuteta sattumalta. Vuosien kokemus ja samana pysyvä, hyvin yhteen työskentelevä tekijäporukka antaa edellytykset tavoitella suuria. Rallin tekeminen alkaa ruohonjuuritasolta, ja erinäisten lupien keräämisellä.

Puitteet ovat tärkeässä roolissa, eikä Jyväskylää sovi millään muotoa aliarvioida kaupungin roolissa tarjota MM-rallille loistavan tapahtumareenan.

– Meillä on tekemisen puolella vahvat perinteet. Kaikki on hioutunut hyvin yhteen paikallisyhdistyksistä lähtien, mikä ydinporukkamme kokemuksen kanssa auttaa meitä järjestelyissä. Ja onhan Jyväskylä hyvin ainutlaatuinen ympäristö rallille, kun huoltoparkki ja Harjun erikoiskoe ovat ihan keskusta-alueella.

Toisilta oppiminen ei ole sekään kiellettyä. Vaikutteita haetaan aktiivisesti myös muista osakilpailuista, ja samalla reissulla on hyvä tavata tiimien avainhenkilöitä.

Myös rallissa toimivat katsastajat ovat vapaaehtoisia

– On siinä myös muiden osakilpailujen järjestelyistä oppimista. Meiltä kävi Portugalin MM-rallissa kilpailun johtoa ja huoltoparkkitiimiä kyselemässä tiimeiltä toiveita. Peruspalikat meillä on hyvin tiedossa, mutta tuntuu, että vuosi vuodelta järjestelyt vaativat enemmän töitä.

Kun uurastus vihdoin rallin jälkeen jää tauolle, voivat tekijät tuntea paitsi ylpeyttä, myös kiitollisuutta, sillä hyvin usein ralli pääsee huippuarvosanoille niin katsojien kuin tiimien ja kuljettajienkin arvioissa. Se auttaa jaksamaan aina seuraavaan vuoteen, ja uusien haasteiden pariin.

– Teemme kokonaisvaltaisia kävijätutkimuksia, ja kyllä paras palkinto työstä on tyytyväinen katsoja. Tunnelmasta kertoo omaa kieltään myös kisasta otetut valokuvat, joissa ihmisillä on iloinen ilme. Se palkitsee, myhäilee Backman.

Ralli numeroin vuonna 2018:

Vapaaehtoisia: 4500
Vierailijoita Paviljongin alueella: 57 000
Katsojaelämyksiä: 255 000
Ihmisiä Harjun erikoiskokeella to-pe: 32 000
Akkreditoituneita: 493
Globaalit, kumulatiiviset tv-kontaktit: 57 miljoonaa

Neste Rallin mediakeskus