Ralliaiheisena tietokilpailukysymyksenä ilmoille voisi heittää arvoituksen, ketkä rallissa ovat kiireisiä vain pari, kolme kertaa päivässä? Kuljettajia tuskin kukaan veikkaisi, eikä oikea vastaus ole rallimekaanikotkaan, vaikka heistä tämä juttu kertookin.

Rallin MM-sarjassa on monenlaisia rooleja toimia. Kuljettajat ovat isoimmin parrasvaloissa, ja heistä porrastetusti vähemmän saavat huomiota kartanlukijat, tallipäälliköt, insinöörit ja mekaanikot. Nyt korjaamme tuon asian, ja annamme tallipäällikkö Michel Nandanin kertoa, mitä tapahtuu, kun yksi tiimin autoista saapuu huoltoon.

Huoltomahdollisuuksia päivän aikana on tavallisesti kolme. Aamuhuollossa aikaa on 15 minuuttia, mikä äkkiä kuulostaa riittävältä vain renkaanvaihtoon ja tuulilasin kiillotukseen. Mutta nämä ammattilaiset tekevät jatkuvasti ihmeitä, joista merkkiliikkeen haalariväki voi olla oikeutetusti kateellinen.

Toki nykyaikainen WRC-auton on mahdollisimman pitkälle suunniteltu niin, että osat vaihtuvat huomattavasti siviiliautoa helpommin ja välillä myös suurempina osakokonaisuuksina. Tähän yhtälöön kun lisätään mekaanikkojen intohimo kelloa vastaan kilpailemiseen kuljettajien tavoin, päästään hiuksia nostattaviin suorituksiin.

Nykyisellään vaihdelaatikkokin vaihtuu parhaimmillaan aamuhuollon sallimassa vartin aikaikkunassa. Päivähuolto kestää 30 minuuttia, ja illalla kun kaikki päivän erikoiskokeet on nielty, on aikaa jopa 45 minuuttia.

Illan huollossa aika riittää siis kaikkien sääntöjen sallimien osien vaihtoon. Aivan pienellä ihmismäärällä ihmeitä ei kuitenkaan tehdä.

– Sorakisoissa meillä ei ole etuautoja mukana, joten ihmimäärä lienee siinä 70-80 välissä. Sääntöjen mukaan kolmea autoa kohden meillä voi olla 12 mekaanikkoa, eli saman verran hihanauhoja, Nandan kertoo.

Roolitus mekaanikkojen välille on tarkasti jaettu. Kukin työskentelee niin sanotusti omalla tontillaan, vaikka yhteistyötäkin toki tehdään pelkästään jarrujen ilmaamisen yhteydessä. Osa työstä tapahtuu aina kulissien takana, sillä esimerkiksi pahasti rikkoutunut autoa tarvii huoltoon saapuessaan erittäin nopean ja täsmällisen käsittelyn.

Näitäkin tapauksia on Hyundain huollossa nähty vuosien saatossa, ja aina huollosta on lähdetty uutta vastavaavalla ja puhtautta kiiltelevällä menopelillä.

– Huollossa viisi mekaanikkoa on auton kimpussa ja yksi huolehtii kypärät ja juomat. Osa mekaanikoista valmistelee osia, kun toiset ovat autoa huoltamassa. Roolit on jaettu niin, että osa keskittyy voimansiirtoon, toiset jousitukseen tai moottoriin, joten sen vuoksi näet monta ihmistä tässä ympärillä.

Jari Huttusen i20 R5 -autoa ei huolleta tiimin isossa huoltoteltassa, vaan Euroopan ralleissa etäisyyttä saattaa olla hyvinkin paljon. Syy tähän on se, että Huttusen kilpailutoiminta on ulkoistettu Sarrazin Motorsportille, eikä säännötkään ole aivan samat kuin WRC-puolella.

– WRC2 -luokassa ei ole mekaanikkojen määrässä rajoitusta, mutta siellä toimitaan samoin. He eivät ole meidän työntekijöitämme, vaan Sarrazinin, Nandan painottaa.

Teksti: toimittaja Miika Wuorela

Kuvat: Hyundai Motorsport

Joskus kartturi ja kuljettaja joutuvat itse huoltohommiin kesken rallin. Kuvassa Jari Huttunen ja Antti Linnaketo