Close

Kuskit kuumissaan – Näin paljon Jari Huttusen on juotava yhden rallipäivän aikana

"Laukussa leipää ja piimää vaan..." Mutta ei toki rallikuskin repussa. Yksi osakilpailu rallin MM-sarjaa käsittää noin 300 EK-kilometriä, jotka jakautuvat 20-25 erikoiskokeeseen kolmen päivän aikana.

Tuona ajanjaksona kuljettajaa ja kartanlukijaa on ravittava parhaalla mahdollisella tavalla, jotta vauhti ei pääsisi hiipumaan. Hyundai Motorsportilla ruoka- ja juomahuollosta vastaa useampikin eri henkilö.

Tunnetuin ja pitkäaikaisin kaksikko sarjassa on eittämättä juuri Hyundain Willy Verhoeven ja Danny Naessens, jotka pitävät myös i20 R5 -autoa ajavasta Jari Huttusesta ja kartanlukija Antti Linnakedosta huolta.Meksikossa ravinnon merkitys korostuu juuri kuumuuden ja pitkien päivien vuoksi. Nestehukka näkyisi suorituksessa välittömästi, joten autossa kulkevat ”camelbagit” on syytä pitää jatkuvasti täytettyinä.

– Aika reippaasti tulee päivän aikana juotua, ehkä sellainen 6-7 litraa. Välillä tuntuu, että juo vähän liikaakin, mutta hyvin olen jaksanut. Pätkillä meillä ei nyt kulje mitään energiapatukoita mukana. Olemme pärjänneet vain urheilujuomalla ja vedellä.

Aamiaisen kuljettajat nauttivat vielä hotellissa, mutta kisan aikana ruokahuolto pelaa aina kun kuljettajapari saapuu huoltoalueelle. Verhoeven ja Naessens tuovat Huttusen toiveesta banaaneja ja vettä ensiavuksi, ennen kuin autokunta on sisällä huoltoalueella ja nenän edessä höyryävä lautanen ravitsevaa pastaa.

– Kyllä, ja sitä pastaa syödään ihan kunnolla huollon aikana. Sillä on jaksanut yllättävän hyvin, vaikka asiaa vähän epäiltiin tänne lähtiessä. Mutta ei mitään ongelmia ole ollut. Antilla on vähän eri juttu, kun hän on ollut kipeänä, mutta hyvin hänkin on tuossa jaksanut, kiittelee Huttunen.

Toimittaja: Miika Wuorela, Meksiko

Kiuruveteläinen Jari Huttunen kuuluu kartturinsa Antti Linnakedon kanssa Hyundai Motor Sportin nuorten kuljettajien kehitysohjelmaan (HMDP). Ohjelman tarkoituksena on auttaa kuljettajalupauksia saavuttamaan täysi potentiaalinsa. Huttunen ja Linnaketo toimivat kaudella 2018 myös Hyundai Motor Sportin testikuljettajina. Jari Huttunen ajaa WRC2 -luokassa, joka on toiseksi korkein rallin taso maailmassa WRC -luokan jälkeen.