Hyundailla on reilun viiden kauden aikana voitettu kaikkiaan kolmetoista eri MM-osakilpailua, muttei vielä Suomessa. Palkintokorokepaikkakin on toistaiseksi jäänyt saavuttamatta, joten lienee syytä pohtia, miksi vierailut Keski-Suomeen eivät ole vielä tuoneet täyspottia.

Paras kausi tiimille Neste Rallissa on tähän mennessä ollut edellisen sukupolven WRC-autojen viimeinen vuosi. Kaudella 2016 tiimi saalisti Jyväskylästä sijat neljä ja viisi, mutta ei aivan ehtinyt kolmen kärkeä hätyyttelemään. Muuttuuko tahti tällä kertaa? Keski- Suomen vauhdikkailla teillä, joilla ollaan ilmassa säännöllisesti ja pitkään, autolta vaaditaan erityisesti hyvää sivuttaispitoa. Kaikista hypyistä ei suinkaan laskeuduta siististi, suoralle tielle, vaan useat loikat tapahtuvat kesken mutkan. Nykyisten, hurjien kaarrenopeuksien aikana auton iskunvaimennus ja huippuunsa hiottu aerodynamiikka antaa myöden pitää vauhtia yllä enemmän kuin koskaan aiemmin. Se tuntuu ohjaamossa ja näkyy erikoiskoetta katsomaan saapuville rallifaneille. Jyväskylässä pärjätäkseen kuljettajan on vain heittäydyttävä tunteen vietäväksi, sillä ilman oikeanlaista ajohurmosta ja hallittua riskinottoa ei tulosta synny.

Kova kolmikko

Hyundai Motorsport julkisti kuljettajavalintansa kesäkuun lopussa Suomessa ajettavaan rallin MM-sarjan 9. osakilpailuun 1.-4.8.2019. Hyundai i20 WRC -autoja käskyttävät Jyväskylässä vakiokuljettajat Thierry Neuville kartturinaan Nicolas Gilsoul, Andreas Mikkelsen kartturinaan Anders Jæger-Amland sekä irlantilainen Craig Breen kartturinaan Paul Nagle.

Anders Jæger-Amland ja Andreas Mikkelsen

Hyundai Motorsport on jo vuosia suosinut kuljettajien ”kierrätystaktiikkaa”, mikä käytännössä tarkoittaa sitä, että tiimi lähettää jokaiseen ralliin sopivalta tuntuvat kuljettajat, tukemaan 30-vuotiaan belgialaisen mestaruustaistelua.

Nicolas Gisoul ja Thierry Neuville

Tällä kaudella tiimillä on varaa mistä valita. Andreas Mikkelsen on Neuvillen ohella todennäköisin osallistuja lähes kaikkiin osakilpailuihin, vaikka saikin Korsikan rallissa luovuttaa paikkansa rallin yhdeksänkertaiselle maailmanmestarille Sébastien Loebille. Ensimetreistä, kauden 2014 alusta tiimiä palvellut Dani Sordo pääsee urakoimaan loppuvuodesta entistä enemmän ralleja, sillä Loebin sopimus kattaa vain kuusi osakilpailua, joista viidennen hän ajoi Portugalissa.

Tämä tarkoittaa sitä, että Loeb nähdään loppukaudesta enää kerran Hyundai Motorsport tiimin vahvuudessa.

Paul Nagle ja Craig Breen