Hyundaille vuosi 2017 merkitsee voimakasta kasvua. Huhtikuussa alkaa uuden viisiovisen mallin markkinointi ja kesällä se saa seurakseen Geneven autonäyttelyssä ensiesitellyn i30 Wagonin. Syksyllä perhe täydentyy viistoperäisellä mallilla ja urheilullisella aivan uudenlaisella N-mallilla.

Ympäristö ja ekologia ovat Hyundaille tärkeitä päämääriä, vähä- ja nollapäästöiset autot ovat merkittävä osa mallistoa. Uusi IONIQ on saanut mainion vastaanoton ja Genevessä nähtiin IONIQ plug-in hybrid -lataushybrid. Kauempana tulevaisuudessa odottavat polttokennoautot, joiden kehityksestä kertoo FE Fuel Cell.

i30 Wagon – tyylikästä käytännöllisyyttä

i30-wagon_2017_1000x375

Geneven autonäyttelyn tärkeimpiä uutuuksia Suomen markkinoiden kannalta oli Hyundai i30 Wagon. Hyundai Motor Europen operatiivisten toimintojen johtaja Thomas A. Schmid totesi: “Muotoiltu, kehitetty, testattu ja valmistettu Euroopassa. Uuden sukupolven Hyundai i30 edustaa Hyundain DNA:ta Euroopassa. Uusi i30 on enemmän kuin yksi malli – se on kokonainen autoperhe, johon kuuluu neljä korityyppiä, joilla jokaisella on oma erityinen luonteensa.”

Hyundai Design Centre Europen päämuotoilija Thomas Bürkle on ylpeä farmarimallin linjoista: ”Uuden sukupolven i30 Wagon puhuu samaa kieltä i30-perheen kanssa muotoilun osalta ja siinä on Hyundai-perheen uusi tunnusmerkki – ”Cascading Grille” – jäähdyttäjän säleikkö. Suippeneva kattolinja ja dynaamiset mittasuhteet antavat Wagonille lähes coupémaisen silhuetin. Runsas kromin käyttö ikkunakehyksissä korostaa huoliteltua ja dynaamista profiilia.”

Sulavista linjoista huolimatta uudessa i30 Wagonissa ei ole tehty kompromisseja tilojen suhteen. Tavaratilaa on 602 litraa (VDA 211) ja se kasvaa 1 650 litraan (VDA 214), kun takaistuimet taitetaan eteen. Uutuus on yksi luokkansa tilavimmista. Monikäyttöisyyttä lisää moneen osaan jaettu lisätila tavaratilan lattian alla.

i30wagon_2017_inside_1000x324

Farmarin kori on 4,585 metriä, 245 mm pidempi kuin viisiovisen. Muut mitat ovat molemmissa lähes samat.

i30-wagon_2017_prof_800x252

Iskutilavuudeltaan pienet turbomoottorit antavat sekä hyvän suosituskyvyn että taloudellisuuden (alustavat Hyundai i30 Wagon mallien arvot: yhdistetty kulutus 3,6 – 5,8 l/100km, CO2-päästö 95 – 135 g/km*). Valinnan voi tehdä kolmen bensiinimoottorin ja 1,6-litraisen turbodieselin (kaksi tehovaihtoehtoa) välillä. *Kaikki arvot ovat alustavia, eikä niitä ole vielä vahvistettu, joten ne voivat muuttua.

 

IONIQ plug-in lataushybrid yhdistää kahden maailman parhaat puolet

hyundai-ioniq-plug-in-2017-exterior-1000x375

Hyundai IONIQ on maailman ensimmäinen automalli, josta voi valita sähköistetyn voimalinjan kolmesta vaihtoehdosta. Hybridi ja sähköauto ovat jo myynnissä. Kolmas vaihtoehto, lataushybridi IONIQ plug-in hybrid oli esillä Geneven autonäyttelyssä ja saapuu Suomeen vuoden jälkipuoliskolla. Polttomoottorina on sama 1,6-litrainen suorasuihkutusmoottori kuin IONIQ hybridissä. Sen rinnalla plug-in hybridissä on 45 kilowattia kehittävä sähkömoottori, jolle virtaa antaa 8,9 kWh litim-ioni-polymeeriakku.

IONIQ plug-in hybridillä voi ajaa puhtaalla sähköllä 63 kilometriä NEDC-normin mukaisesti. Yhdistetty kulutus on ainoastaan 1,1 litraa sadalla kilometrillä ja hiilidioksidipäästö 26 g/km.

Auton ajaminen on helppoa ja miellyttävää Hyundain kehittämän kuusivaihteisen kaksoiskytkinvaihteiston ansiosta. Valittavissa on useita ajotiloja, myös urheilullisuutta painottavat säädöt. Hyundain tapaan turvavarustelu ja -rakenteet ovat kiitettävällä tasolla.

 

Autonomous IONIQ

autonomous_ioniqs_2017_1000x354

Hyundai toi joulukuussa 2016 Las Vegasissa esittelemänsä itsenäisesti liikkuvan IONIQin ensimmäistä kertaa Eurooppaan. Media ja näyttelyvieraat voivat tutustua autonomisella IONIQilla ajamiseen kahdessa virtuaalisessa ohjaamossa.

autonomous-ioniq_2017_in-and-out_1000x324

Autonomisesti toimivissa autoissa on usein katolle sijoitettu pyörivä kamera, mutta Hyundai ei ole halunnut pilata IONIQin aerodynaamista linjaa (ilmanvastuskerroin 0,24). Auton LiDAR-järjestelmä on piilotettu etupuskuriin. Autossa käytetään mahdollisimman paljon tuotantomallin järjestelmiä ja pidetään itseohjautumistekniikka yksinkertaisena, millä alennetaan kustannuksia.

 

Hyundai FE Fuel Cell

fe-fuel-cell-concep_2017_1000x373

Hyundai julkisti Genevessä futuristisen FE Fuel Cell Concept ‑polttokennokonseptin, joka kertoo, miltä yhtiön polttokennoautojen seuraava sukupolvi voi näyttää. FE Fuel Cell Conceptin soljuvat muodot ovat saaneet inspiraationsa luonnosta ja vedestä: auto ei tuota minkäänlaisia päästöjä veden lisäksi. Puhdaspiirteinen ja seesteinen muotoilu korostaa konseptin ympäristöystävällistä luonnetta.

Kirjaimet FE ovat lyhenne sanoista ”Future Eco”, jotka viittaavat konseptiautossa käytettävään innovatiiviseen ja ympäristöystävälliseen teknologiaan. FE Fuel Cell Conceptin varusteisiin kuuluu mm. ilmankostutin, joka parantaa sisätilojen mukavuutta auton vetyjärjestelmästä vapautunutta vettä kierrättämällä.

fe-fuel-cell-concept_interior-_2017_1000x667

Hyundain uusi konseptiauto on erittäin suorituskykyinen. Nykyisen vedyn tankkausmahdollisuuksien rajallisuus on huomioitu konseptin toimintamatkassa, täydellä tankilla voi ajaa yli 800 kilometriä.

Hyundai on ollut polttokennoautojen kehityksen eturintamassa jo kahden vuosikymmenen ajan. Konkreettisena osoituksena on ix35 Fuel Cell, joka oli vuonna 2013 maailman ensimmäinen sarjavalmisteinen vetyauto. ix35 Fuel Cell on nykyisin myynnissä 17 maassa kautta maailman.Uusi FE Fuel Cell Concept edustaa jo Hyundai Motorin neljättä polttokennoautosukupolvea.

FE Fuel Cell Concept jatkaa Hyundain sitoutumisesta polttokennoautojen kehitykseen ja on osa Hyundain ekoauto-ohjelmaa. Sen puitteissa yhtiö esittelee vuoteen 2020 mennessä ainakin neljätoista ympäristön huomioon ottavaa automallia.