Close

Hyundai i20 päihitti kovat kilpailijat vertailutestissä

Hyundai i20 on päihittänyt arvostetut saksalaiset ja ranskalaiset kilpailijansa saksalaisen Auto Zeitung ‑autolehden (nro 7/2017) laajassa vertailutestissä.
  • Hyundai i20:n ajomukavuus ja ‑dynamiikka vakuuttivat saksalaisen Auto Zeitung ‑lehden testaajat
  • Uusi kolmisylinterinen 1.0 T-GDI ‑moottori sai suitsutusta erinomaisesta kiihtyvyydestä ja joustavuudesta
  • Hyundain viiden vuoden takuu lisää i20:n houkuttelevuutta entisestään

i20_150410_1000x445

”i20 on meille tärkeä malli, ja Auto Zeitung ‑lehden testi vahvistaa entisestään luottamustamme sen menestykseen”, toteaa Hyundai Motor Europen toimitusjohtaja Thomas A. Schmid. ”Se osoittaa, että olemme saavuttaneet muotoilussa ja laadussa merkittäviä edistysaskeleita. Ennen kaikkea se todistaa, että kuulumme ehdottomiin kärkimerkkeihin B-segmentissä, jossa kilpailu on erittäin kovaa.”

Testaajien mukaan ”Hyundai i20 ansaitsee johtopaikkansa pienten autojen segmentissä. On merkillepantavaa, kuinka huolellisesti Hyundai kehittää automallejaan.” i20 sai erityisen hyvät pisteet ajomukavuuden ja ajodynamiikan testikategorioissa. Varsinkin i20:n 1,0-litrainen turbomoottori vaikutti siihen, että Citroën C3, Opel Corsa, Renault Clio ja Volkswagen Polo jäivät testissä taakse. Kehityksen huippua edustava Hyundain moottori tuottaa tehoa 74 kW (100 hv) ja on erittäin taloudellinen (yhdistetty polttoaineenkulutus 4,3–4,5 l/100 km; kaupunkiajo 5,3–5,7 l/100 km; maantieajo 3,6–3,9 l/100 km; yhdistetyt CO2-päästöt 99–104 g/km). Auto Zeitung ‑lehden kommentit moottorista ovat vakuuttuneita: ”Kolmisylinterinen turbo kuulostaakin väkevältä, on joustava ja vääntää vahvasti myös korkeilla kierroksilla. Sen ansiosta i20 kiihtyy todella räväkästi ja saavuttaa 188 km/h:n huippunopeuden.” i20 saa lehdeltä täydet pisteet myös laadusta ja laatuvaikutelmasta.

Lisäksi i20 teki vaikutuksen testaajiin ”esimerkillisen ja ergonomisen tilankäytön” ansiosta. Lehden mukaan ”myös suurikokoisilla ja pitkillä matkustajilla on etuistuimilla riittävästi tilaa kaikkiin suuntiin”. i20:ssä ei ole jälkeäkään niistä kompromisseista, jotka ovat tavallisia tämän kokoluokan autoissa. Tämä pätee myös auton erinomaiseen jarrujärjestelmään. i20:n jarrutusmatka sadan kilometrin tuntinopeudesta on vain 35,6 metriä – urheiluauton tasoa, kuten testaajat toteavat.