
Koeajossa Hyundai INSTER – älä anna hinnan hämätä
Suomen edullisimpiin sähköautoihin lukeutuva Hyundai Inster on kerännyt suomalaisasiakkailta hämmästyneitä reaktioita. Miten ihmeessä tämän kokoiseen ja hintaiseen autoon on saatu mahdutettua näin suuret sisätilat?
Matkustamon tilojen lisäksi suurta on myös auton vakiovarustelu, joka pesee kilpailevat edulliset sähköautot mennen tullen. Jo edullisimpaan hinnat alkaen -malliin kuuluu aina esimerkiksi lämpöpumppu, akuston esilämmitys navigoitaessa pikalatausasemalle, 10,25 tuuman digimittaristo, 10,25 tuuman tietoviihdejärjestelmä navigoinnin kera, peruutuskamera ja mukautuva vakionopeudensäädin Stop&Go-toiminnolla.
Hyundai INSTERin vakiovarustelu pesee kilpailevat edulliset sähköautot mennen tullen.
Myös turvavarustelu on jo vakiona kattava: kaistallapysymisavustin, istuinlämmitys, ohjauspyörän lämmitys moottoritieajoavustin ja törmäyksenvälttämisavustin vastaantulevan liikenteen valvonnalla käännyttäessä.
Lisävarusteena saatava Safety Pack lisää turvavarusteluun 360-asteisen kamerajärjestelmän, katvealuetta valvovan kameran ja törmäyksenvälttämisavustimen peruutettaessa sekä risteävän liikenteen törmäyksenvälttämisavustimen peruutettaessa.
Lisävarusteena on valittavissa myös esimerkiksi avattava kattoikkuna, matta- ja helmiäisvärejä, projektiotyyppiset led-ajovalot sekä sisätilan tunnelmavalot.
Harvalla autovalmistajalla on ylipäänsä tarjolla alle 30 000 euron sähköautoa, ja vielä harvemmalla varustelu on Insterin tasoinen edes kalliimmissa varustetasoissa.

2,58 metrin akseliväli on tyypillisempi kokoluokkaansa suuremmissa autoissa. Takana on hämmästyttävän hyvin tilaa.
Miksei tätä ole keksitty jo aiemmin?
Insterin yksi yllättävimmistä ominaisuuksista ovat istuimet, jotka kaatuvat etupenkkejä myöten täysin tasaiseksi. Kun etumatkustajan istuimen taittaa matalaksi, pitkien tavaroiden kuljettaminen vaikkapa huonekaluliikkeestä tai rautakaupasta kotiin käy vaivatta.
Automatkailusta innostuneet voivat puolestaan hyödyntää Insteriä yöpymiseen. Kaikki istuimet vain kumoon tasaiseksi lattiaksi ja päälle vaikkapa täytettävä ilmapatja. Ilmastoinnin seisontaohjelma mahdollistaa lämmityksen tai viilennyksen pitämisen päällä koko yön ajan.
Tavaratila INSTERissä on kirkkaasti oman autoluokkansa suurin.
Mikäli auton kahdesta varustelutasosta on valinnut kattavamman In-varustelun, autoon kuuluu vakiona myös V2L-virran ulosotto. Sen avulla autosta saa virtaa esimerkiksi ilmapatjan sähköpumppuun, sähkögrillille, jääkaapille ja kahvinkeittimelle enimmillään 3,6 kW:n teholla.
Kattavampi In-varustelu lisää Insterin monikäyttöisyyttä myös liu’utettavilla takaistuimilla. Peräti 16 senttiä eteen-taakse suunnassa liikkuvat takapenkit mahdollistavat tavaratilan koon muuttamisen joustavasti 238 ja 351 litran (VDA) välillä. Tavaratila on kirkkaasti autoluokkansa suurin.
Katso kuinka matkalaukut mahtuvat pystyasennossa kyytiinEi vain kakkosautoksi
Kompaktin kokoluokan autot istutetaan helposti talouden kakkosauton rooliin. Insterin pitkä 2,58 metrin akseliväli on kuitenkin tyypillisempi kokoluokkaa suuremmissa autoissa. Sen ansiosta myös takapenkit ovat erittäin käyttökelpoiset sekä aikuismatkustajille että kaikenkokoisten lastenistuinten kanssa.

Myös Insterissä on Hyundain muista sähköautoista tutut pikseliteemaiset takavalot.
Luotettava ja hyvä ajaa
Hyundain lähes kymmenvuotinen kokemus täyssähköautojen sarjatuotannosta takaa hyvät ja luotettavat ajo-ominaisuudet. Auton takuu on muun Hyundai-malliston tapaan 5 vuotta ilman kilometrirajaa. Korkeajänniteakuston takuu on puolestaan 8 vuotta tai 160 000 km.
Hyundai Inster on saatavilla 42 ja 49 kWh:n akkuvaihtoehdoilla. Niistä suuremman yhdistetty WLTP-toimintamatka on 370 kilometriä ja WLTP City -mittauksella 518 kilometriä.
Auton toimintojen omaksuminen on vaivatonta, sillä suurinta osaa tärkeimmistä toiminnoista hallitaan kojelaudan fyysisistä painikkeista. Ilmastointia, istuin- ja ratinlämmitystä sekä tietoviihdejärjestelmän pikatoimintoja käyttääkseen ei tarvitse seikkailla kosketusnäytön syövereissä.
Myös yhden polkimen ajaminen onnistuu Insterillä. Varsinaisen iPedal-toiminnon lisäksi regeneratiivisen jarrutuksen voimakkuutta voi säädellä helposti ohjauspyörän siivekkeistä, mikä tekee taloudellisesta ajamisesta mutkatonta.
Kotilatauksessa 11 kW:n tehoisella laturilla suurempiakkuisen mallin lataaminen 10→100 % vie noin viisi tuntia. Vastaavasti suurin 85 kW:n pikalatausteho täyttää akun 10→80 % nopeimmillaan 30 minuutissa. Talvisissa olosuhteissa latausnopeutta parantaa vakiovarusteinen automaattinen akun esilämmitys, kun pikalatauspiste on asetettu navigaattorin kohteeksi.

Toiveita on kuultu: Insterissä on runsas määrä fyysisiä painikkeita.

Safety Packin mukana tulee mm. 360-asteinen kamerajärjestelmä ja katvealueen törmäyksen välttämisavustin.
Lisävarusteena Insteriin on valittavissa Hyundai Digital Key 2 Touch -toiminto, jonka avulla auton avaaminen, sulkeminen ja käynnistäminen onnistuu turvallisesti yhteensopivalla älypuhelimella tai -kellolla. Myös auton käyttöoikeuden jakaminen vaikka perheenjäsenille tai ystäville onnistuu puhelimelta käsin.
Auton arkista käytettävyyttä ja mukavuutta lisää merkittävästi myös Hyundai Bluelink -puhelinsovellus, jonka kautta esimerkiksi auton lämmittäminen etukäteen onnistuu etänä muutamalla sormenliikkeellä. Myös auton ovien avaaminen ja lukitseminen, latausasetusten hallinta sekä navigointikohteiden lähettäminen autoon hoituvat sovelluksella.
Sähköauto pienellä kuukausierällä
Insterin voi ostaa omaksi esimerkiksi edullisella osamaksurahoituksella. Katso ehdot ja rahoituslaskelma hyundai.fi-sivustolta.
Edullisen osamaksurahoituksen lisäksi Inster on saatavilla myös kattavat huolto- ja rengaspalvelut sisältävällä Hyundai Go! -yksityisleasingillä, jossa maksetaan kiinteää kuukausihintaa. Sopimuskauden päätteeksi auto palautuu leasingyhtiölle, joka kantaa vastuun jälleenmyyntiarvosta, eli ratkaisu on autoilijalle varsin riskitön ja huoleton.
Inster on poikkeuksellisen houkutteleva vaihtoehto myös työsuhdeautoilijalle. Varustelusta ja akkuvaihtoehdoista riippumatta auton käyttöedun arvot ovat varsin maltilliset.
Teksti Teemu Granström | Kuvat Miika Kainu

INSTER pähkinänkuoressa
Pituus | 3 825 mm |
Leveys | 1 610 mm |
Korkeus | 1 570 mm |
Akseliväli | 2 580 mm |
Pienin maavara | 144 mm |
Tavaratila | 280 litraa |
Takaistuin alas taitettuna | 1 059 litraa |
Perävaunumassa | 0 kg |
Pyöräteline koukkuun sallittu | |
Kattokuorma | 75 kg |
Etuveto | |
Teho | 115–97 hv |
Vääntö | 147 Nm |
Yhd. kulutus (WLTP) | 14,3–14,9 kWh/100 km |
Yhd. toimintamatka (WLTP) | 370 km (49 kWh) |
Päästöt | 0 g/km |
–
INSTER keräsi kehuja Tekniikan Maailman koeajossa
Tekniikan Maailma koeajoi INSTERin ensimmäisenä suomalaisena automediana.
Tekniikan Maailma oli ensimmäinen suomalaismedia, joka koeajoi Insterin syksyllä 2024.
Toimittaja Lauri Ahtiainen nostaa koeajossaan esille auton mittasuhteet, jotka ovat mahdollistaneet tilavan matkustamon lisäksi myös taloudellisen ilmanvastuksen.
”Hyundain muotoilijat ovat selkeästi tiedostaneet, ettei näillä mitoilla kannata tavoitella klassista kauneutta, joten autosta on tehty rohkeasti persoonallinen. Keulan pyöreät valoelementit ja takavalojen IONIQ-sähköautoista tutut ”pikselit” tekevät autosta erottuvan”, Ahtiainen kirjoittaa.
”Silmällä kenties kestää tovi tottua muotoihin, mutta ilmanvastukselle kapea ja pitkä auto on edullisempi kuin leveä ja lyhyt.”, hän jatkaa.
Artikkelissa pohditaan myös nelipaikkaisen Insterin kykyjä erilaisiin kuljetustarpeisiin sekä retkeilymahdollisuuksiin.
”Ihan kaikki polkupyörät eivät varauksetta ja purkamatta ehkä Insteriin mahdu, mutta Hyundain suunnittelijat ovat käyttäneet ulkomittojen sallimat sentit tehokkaasti”, artikkelissa todetaan.
Myös ajettavuus, varustelu sekä yleinen laatuvaikutelma keräävät kehuja.
”Budjettiluokka ei pilaa ajokokemusta. Ohjaus on kevyt ja herkkä, eikä tuntuma puuroudu maantielläkään. Runsasvarusteisessa koeajoautossa kaista-avustin osoittautui asialliseksi ohjastajaksi, ja muutenkin avustimet edustavat tätä päivää.”, Ahtiainen kirjoittaa.
”Hyundai on onnistunut rakentamaan edullisen mutta pätevän sähköauton. Inster ei tunnu halvalta, vaan hyvin suunnitellulta. Sisätiloihin on lainattu paljon osia muista Hyundaista. Materiaalikirjoa hallitsee muovi, mutta materiaalien leikkisä käyttö pitää laatuvaikutelman asiallisena”, artikkeli tiivistää.
Lue TM:n artikkeli