Hayden Paddon sijoittui Neste Rallin neljänneksi, mikä oli myös Hyundain paras tulos kilpailusta. Myös tiimin ykköstähti, uransa ensimmäisessä MM-tittelissä kiinni oleva Thierry Neuville vaali piste-etumatkaansa taidolla.

Uusiseelantilainen ei lähtenyt ryntäilemään kohti kisan kärkikolmikkoa, vaikka mieli vähän tekikin. Kokonaisuutena tärkeämpää oli tiimin edun ajatteleminen ja MM-pisteet automerkkien välisessä taistelussa.

– Kaiken kaikkiaan olen tosi tyytyväinen viikonloppuun. Pystyimme pysymään joidenkin kisan suosikkien vauhdissa säilyttäen tasaisen suorituskykymme. Luonnollisesti olisin halunnut päästä podiumille, mutta otimme tarkoituksellisen taktiikan varmistaa tiimille tärkeitä MM-pisteitä. Viimeisenä kisapäivänä keskityin vain tuomaan auton ehjänä läpi erikoiskokeiden. Nautin erikoiskokeista paljon, ja autokin oli ilo ajaa. Se antoi minulle paljon luottamusta, jota tarvitsen. Olemme oikealla tiellä, Paddon uskoo.

MM-sarjan kärjessä Jyväskylästä poistuu Neuville, joka ei saanut autoaan haluamaansa vauhtiin koko viikonloppuna. Belgialainen oli aavistuksen turhautunut vauhtiinsa, mutta tärkeintä oli silti pisteiden saavuttaminen.

Neuville oli rallin yhdeksäs. Eroa kärkeen kertyi 3.51,8 minuuttia.

– Lähtöpaikka merkitsi tänä viikonloppuna paljon. Ilman perjantain virheitämmekään emme varmasti olisi ollut yhtään korkeammalla tuloksissa. Piti vain hyväksyä rajoituksemme ja saada erikoiskokeet ajettua ilman ongelmia. Päätavoite oli se, ettemme häviä Ogierille liiaksi pisteitä, minkä myös teimme parhaamme mukaan. Annoimme Power Stagella kaikkemme, ja oli hyvä saada sieltä pari lisäpistettä. Nyt katsomme jo eteenpäin, tiimin kotikisaan Saksaan.

Myös kolmas Hyundain WRC-autoista näki maalin. Andreas Mikkelsen oli hienoisissa vaikeuksissa Neuvillen tavoin, ja ennätti vasta kisan kymmenenneksi. Norjalaisella eroa kärkeen kertyi 8.37,4 minuuttia.

– Vaikea ralli meille. Kaikki teoreettisetkin mahdollisuudet heitimme hukkaan perjantaiaamun lenkillä. Kolme minuuttia paloi nuottivirheestä johtuneeseen ulosajoon, ja sitä emme olisi tarvinneet. Jouduimme ensimmäiseksi autoksi tielle lauantaina ja jälleen tänä aamuna. Piti välttää tarpeettomia riskejä, ja käyttää tätä kisaa auton parempaan ymmärtämiseen näissä olosuhteissa. Olen varmasti takaisin vauhdissa jo Saksassa.

Suomalaisittain positiivisesta Hyundai-tuloksesta vastasi Jari Huttunen, joka ennätti WRC2 -luokan toiseksi. Eroa voittoon ajaneeseen Eerik Pietariseen kertyi 1.06,8 minuuttia.

– Olen huojentunut tällaisesta tuloksesta kotikisassani. Suomalaisyleisön edessä ajaminen antaa aina erityisen tunteen, joten oli hienoa varmistaa kauden paras tulokseni nimenomaan täällä. Viikonloppuun ei murheita mahtunut. Pidimme auton koko ajan tiellä ja teimme siistiä työtä jokaisella erikoiskokeella. Vauhtia puuttui hieman kärkeen verrattuna, mutta olimme sitäkin varmempia. Kallella (Rovanperä) oli tietysti ongelmia lauantaina, mikä mahdollisti nousumme luokan kakkoseksi, mutta olimme podiumsijoituksella joka tapauksessa. Tästä jatkamme Saksaan, jossa toivon kykenevämme uusiin parannuksiin.

Toimittaja: Miikka Wuorela

Kuvat: Hyundai Motorsport