Close

Näin Hyundai vastaa maapallon haasteisiin

Hyundai on edelläkävijä päästöttömien ajoneuvojen kehittämisessä, mutta yhtiö innovoi myös kokonaan uusia liikkumismuotoja. Vetyä käyttävillä polttokennoilla on tärkeä rooli vihreään energiaan siirtymisessä.

Hyundai-osasto IAA 2021 -tapahtumassaHyundai esitteli tuoreimmat hiilineutraaliuteen tähtäävät suunnitelmansa syyskuussa IAA Mobility 2021 -autonäyttelyssä Münchenissä.

”Yhtiö sitoutuu tuotteissaan ja toiminnassaan hiilineutraaliuteen vuoteen 2045 mennessä kaikkialla maailmassa. Teemme investointeja puhtaampiin kuljetuksiin ja vihreämpiin energiaratkaisuihin”, Hyundai Motor Companyn toimitusjohtaja Jaehoon Chang linjasi.

Tulevien vuosien aikana toteutettava strategia perustuu kolmeen pilariin. Ne ovat puhtaan liikkuvuuden valikoiman laajentaminen, seuraavan sukupolven alustojen kehittäminen ja investoinnit vihreään energiaan liittyviin ratkaisuihin.

Puhdas liikkuvuus: Painopiste täyssähkö- ja polttokennoautoihin

Puhtaan liikkuvuuden edistämiseksi Hyundai lisää tulevina vuosina merkittävästi erilaisten päästöttömien ajoneuvojen tuotantoa. Täyssähkö- ja polttokennoautojen osuus yhtiön maailmanlaajuisesta ajoneuvomyynnistä nousee vuoteen 2030 mennessä 30 prosenttiin ja vuonna 2040 jo 80 prosenttiin.

Euroopassa Hyundai tarjoaa ainoastaan päästöttömiä ajoneuvoja vuodesta 2035 alkaen. Lisäksi Hyundai lopettaa fossiilisia polttoaineita käyttävien ajoneuvojen myynnin kaikilla päämarkkina-alueilla vuoteen 2040 mennessä.

Täyssähköisiin malleihin keskittyvä IONIQ-brändi mahdollistaa resurssien siirtämisen sähkömoottoreiden, akkujen ja polttokennojen tutkimiseen ja kehittämiseen.

Hyundai XCIENT -vetyrekka

Seuraavan sukupolven alustat: Uusia liikkumistapoja pienellä hiilijalanjäljellä

Hyundai laittaa tutkimuksessa ja tuotekehityksessä paljon painoa myös seuraavan sukupolven kuljetusalustoihin ja uusiin innovatiivisiin liikkumismuotoihin.

Kantavana ajatuksena on tarjota entistä suurempi liikkumisvapaus mahdollisimman pienellä hiilijalanjäljellä.

Viime vuonna Hyundai esitteli UAM (Urban Air Mobility) -ilma-aluksen, jonka kehitystyön lähtökohtana on turvallinen, hiljainen, edullinen ja matkustajaystävällinen kulkuneuvo erityisesti kaupunkiliikenteeseen.

Hyundain S-A1 on neljän roottorin niin kutsuttu nelikopteri, johon mahtuu kuljettajan lisäksi neljä matkustajaa. Se on sähkökäyttöinen ja pystyy nousemaan ja laskeutumaan pystysuoraan. Uudet ilma-alukset on määrä ottaa käyttöön vuonna 2028 kaupunkien sisäisessä liikenteessä Yhdysvalloissa.

Tekniikkaa on tarkoitus kehittää niin, että se tarjoaa tulevaisuudessa mahdollisuuden autonomiseen lentämiseen ilman pilottia.

IAA Mobility -näyttelyssä Hyundai sai runsaasti huomiota myös robottitaksillaan. Se on kehitetty yhdessä itseajaviin ajoneuvoihin tekniikkaa kehittävän Motional-yhtiön kanssa. Ilman kuljettajaa liikkuva taksi perustuu täyssähköiseen IONIQ 5 -malliin.

Robottitaksissa on lukuisa määrä kameroita, tutkia ja lasertunnistimia, joiden ansiosta autoa voidaan käyttää turvallisesti ilman kuljettajaa monenlaisissa ajo-olosuhteissa.

Lue lisäärobottitaksista tästä!

Hyundai IONIQ 5 robottitaksin sisätilat

Vihreä energia: Edelläkävijä polttokennojen kehittämisessä

Hyundai on automaailmassa edelläkävijä polttokennoteknologiassa, jossa polttokenno muuttaa autoon tankatun vedyn ja ilmasta otetun hapen sähköksi. Autoilu voi olla näin täysin hiilivapaata, jos käytetään uusiutuvalla energialla tuotettua vetyä.

Hyundai toi jo vuonna 2013 markkinoille maailman ensimmäisen sarjatuotantona valmistetun ix35 Fuel Cell -polttokennoauton. Vuonna 2018 oli vuorossa Nexo, joka on ensimmäinen alusta alkaen vetykäyttöiseksi suunniteltu SUV-auto.

Vuonna 2023 Hyundai tuo markkinoille päivitetyn Nexon ja vetykäyttöisen monikäyttöajoneuvon (MPV). Vuoden 2025 jälkeen myyntiin tulee myös iso polttokennolla toimiva SUV-malli.

Hyundailla on sarjatuotannossa myös vetykäyttöisiä kuorma- ja linja-autoja. Koreassa vetybussit ovat olleet käytössä vuodesta 2019 alkaen, ja niiden käyttö kiinnostaa liikenteen operaattoreita eri puolilla maailmaa.

XCIENT Fuel Cell on puolestaan raskas polttokennokuorma-auto, jonka sarjavalmistuksen Hyundai on aloittanut isossa mittakaavassa ensimmäisenä maailmassa. Ajoneuvoja on jo käytössä muun muassa Sveitsissä.

Lue lisää Hyundain vetypanostuksista tästä!

IONIQ 5 robottitaksi ja Prophecy-konseptiauto

Hyundai siirtyy uusiutuvaan energiaan

Päästöjen vähentämiseen kuuluvat oleellisesti energian käyttöä tehostavat toimenpiteet, joita Hyundai on tehnyt omissa tuotantolaitoksissaan. Investoinnit jatkuvat muun muassa lisäämällä aurinkovoimalla tuotetun energian käyttöä.

Vuoteen 2045 mennessä yhtiö aikoo käyttää kaikessa toiminnassaan vain uusiutuvaa energiaa.

Hyundai on myös mukana edistämässä älykästä sähköverkkoa, jossa uusiutuvaan energiaan perustuva energiantuotanto pidetään tasapainossa kulutuksen kanssa. Hyundain kehittämän V2G-tekniikan ansiosta energiaa voidaan siirtää sähköauton akusta takaisin sähköverkkoon. Tämä auttaa tasapainottamaan
sähköverkkoa, jolloin tarve fossiilisilla polttoaineilla tuotetulle sähkölle vähenee myös kulutuspiikkien aikana.

Päästöjen vähentämiseen kuuluu oleellisesti luonnonresurssien kestävä käyttö. Hyundai pyrkii hyödyntämään käytöstä poistetut sähköautojen akut uutena energian varastointijärjestelmänä. Meneillään on pilottihankkeita, joissa etsitään tähän kaupallisesti kannattavia keinoja.

Artikkeli on julkaistu Hyundain Kaistalla-asiakaslehdessä syksy 2021 | talvi 2022 -numerossa.