On taas aika vaihtaa ajopelille kesäkengät. Tässä tiivis listaus asioista, jotka sinun kannattaa pitää mielessä kesärengassesongin kynnyksellä.

Kesärenkaita saa käyttää jo maaliskuun alusta, mutta talvirenkaista luopuminen kannattaa ajoittaa mieluummin sään mukaan. Siksi monella autoilijalla onkin vielä talvikumit ajokkinsa alla.

Kevät on kuitenkin jo nurkan takana ainakin eteläisessä Suomessa, ja on aika kerrata, miten renkaiden vaihto sujuu oikeaoppisesti ja ennen kaikkea turvallisesti. Renkaiden vaihto sisältää useita pieniä, mutta sitäkin tärkeämpiä huomioitavia seikkoja, joiden avulla niin vaihtotyöstä kuin liikenteestäkin tulee turvallista. Esimerkiksi turhan heiveröiset tunkit ja mutterinvääntimet voi kausirenkaanvaihdon yhteydessä unohtaa. Vaivaton vaihtoehto onkin käyttää asiantuntijaliikkeen renkaanvaihtopalvelua.

Hyvänä vaihtoehtona rengashotelli

Omissa nurkissa säilytyksen vaihtoehto on rengashotelli, jonne lepokautta viettävän pyöräkerran voi varastoida. Useimmiten rengashotellit tarjoavat myös renkaiden vaihtoa, joten paketti on helppoutta hakevalle autoilijalle todella kätevä. Hyundai-autoilija voi huoletta suunnata lähimpään merkkihuoltoon, sillä renkaanvaihdot kuuluvat kaikkien Hyundai-huoltojen palveluihin.

Renkaiden kunto

Kesärenkaiden kunto on syytä tarkastaa ennen alle asentamista. Lain mukaan kesärenkaissa urasyvyyden on oltava vähintään 1,6 millimetriä. Rengaskaupoille on syytä lähteä viimeistään silloin, kun vanhojen kumien urasyvyys on madaltunut kolmen millimetrin paikkeille. Jos päädyt ostamaan uudet renkaat, muista valita autoosi sopiva ja sallittu rengaskoko sekä nopeusluokka.

Rengaspaineet kohdalleen

Vähimmällä vaivalla pääset, kun varmistat jo tässä vaiheessa, että alle asennettavissa renkaissa on ainakin suunnilleen oikea paine. Rengaspaine mitataan kylmistä renkaista. Pelkkään silmämääräiseen arvioon ei kannata luottaa, sillä liian matala ilmanpaine on hankalaa huomata paljaalla silmällä varsinkin hyvin matalaprofiilisissa renkaissa. Jos paineet ovat hävinneet kokonaan, asiaan on jokin syy eli vika renkaassa, vanteessa tai venttiilissä. Silloin edessä on reissu rengasliikkeeseen tai huoltokorjaamolle.

Turvallisella tunkilla

Hanki riittävän järeä tunkki, jonka satula eli autoa vasten tuleva levy on muodoltaan sopiva autossa olevaan nostokohtaan. Nostokohdalla on merkitystä, sillä autoa saa nostaa vain tietyistä korin kohdista. Kohta on usein merkitty auton helmaan esimerkiksi pienellä nuolella; varmista asia vielä auton käyttöohjekirjasta.

Varmista, että tunkin alla on tukeva alusta. Esimerkiksi sora- tai hiekkapinnalla ei kannata ryhtyä nostohommiin, muuten tunkki voi painua maanpinnan sisään tai jopa kaatua auton alla. Hyvä tapa varmistaa auton pysyminen sopivalla työskentelykorkeudella on asettaa sen alle tunkin lisäksi riittävän jykevä autopukki.

Hyötyliikuntaa itse vaihtaen

Tarkista, että renkaiden pyörimissuunnat tulevat oikein. Se on merkitty yleensä renkaan kylkeen nuolisymbolilla. Jos merkintää ei ole, rengasta voi käyttää molempiin pyörimissuuntiin. Vedä auton käsijarru päälle ja kytke ykkösvaihde. Automaattivaihteistolla varustetussa autossa voit varmistaa, että valitsin on P-asennossa.

Renkaat on kiinnitettävä aina kyseiseen autoon ja vanteeseen tarkoitetuilla pulteilla. Renkaat tulee kiinnittää autonvalmistajan ohjekirjassa kerrotun kiristysmomentin mukaisesti, joten kiristys tulisi tehdä tarkoitukseen varatulla momenttiavaimella. Liiallista kiristämistä tulee välttää, sillä se saattaa vahingoittaa vannetta ja pultteja. Alle vaihdettujen renkaiden pultit kiinnitetään ristiperiaatteella eli kiristä toisistaan kauimmaiset kiinnityspisteet peräkkäin. Tämä siksi, että vanne varmasti keskittyy. Pultit tulee saada kiinnitettyä riittävän muttei liian kireälle. Loppukiristys tehdään, kun auto on laskettu tunkilta. Joissakin autoissa suositellaan pulttien kiristämistä, kun pyörä on ylhäällä, jolloin mukaan tarvitaan apumies painamaan jarrua. Pyörille on syytä tehdä myös jälkikiristys noin 100-200 ajokilometrin jälkeen.

Renkaiden pesu ja merkitseminen

Auton alta pois otetut pyörät on fiksua pestä huolellisesti, jotta lika ei kuivu niihin ja ne on mukavampi asentaa taas kauden vaihtuessa alle. Muista myös merkitä pyöriin niiden paikka auton alla – esimerkiksi merkintä VE tarkoittaa vasenta etupyörää, OT oikeaa takapyörää ja niin edelleen.

Tiesitkö tämän nastarenkaista?

Nastarenkaita käytettäessä merkintä on erityisen tärkeä, sillä pyörimissuunnan vaihtuminen rasittaa nastoja ja saa todennäköisesti osan niistä irtoamaan. Kuten jo edellä todettiin, pyörimissuunnalla on yleensä muutenkin merkitystä, sillä renkaan optimaalinen toiminta edellyttää kuvion osumista tiehen tarkoitetussa suunnassa. Aja sitten varovasti lähimmälle huoltamolle tai mieluummin rengasliikkeeseen säätämään rengaspaineet juuri oikeiksi. Tarkat arvot löydät autosi käyttöohjekirjasta.

Missä renkaita saa säilyttää?

Talvirengaskerta laitetaan säilöön odottamaan uutta käyttökautta. Jos asut kerros- tai rivitalossa, on viisasta varmistaa taloyhtiön säännöt renkaiden säilytyksessä. Aina renkaiden säilytys esimerkiksi kellarin häkkikomerossa ei ole sallittua. Omakotiasujalla varastointi on helpompaa; älä silti kuormaa renkaiden päälle kovin raskaita eikä teräviä esineitä.

Tarkista lähin Hyundai-huoltopiste