Hyundai SANTA FE on saatavana pistokkeesta ladattavana Plug-in Hybrid -mallina sekä itselataavana täyshybridinä.
SANTA FE Plug-in Hybridin toimintamatka sähköllä on WLTP-mittaustavalla yhdistetyssä ajossa jopa 58 kilometriä ja kaupunkiolosuhteissa 69 kilometriä. Lataushybridin yhdistetyt CO2-päästöt ovat 37 g/km, joten SANTA FE soveltuu hyvin myös yritysten työsuhdeautoksi.
Täyshybridinä SANTA FE Hybrid on hyvä vaihtoehto autoilijalle, jolla ei ole mahdollisuutta ladata autoa kotona tai työpaikalla. Auto lataa akkua ajon aikana sekä jarrutusenergiaa talteenottamalla, ja osa ajosta tapahtuu pelkällä sähköllä.
Ladattava hybridi saa voimansa uudesta 1.6 T-GDi SmartStream -bensiinimoottorista ja 66,9 Kw:n tehoisesta sähkömoottorista. SANTA FE Plug-in Hybrid on aina nelivetoinen, ja sen 265 hevosvoimaa kuljettavat autoa vaivattomasti. Plug-in Hybrid -mallin vaihteistona on uusi kuusivaihteinen momentinmuunnin-automaattivaihteisto (6AT).
SANTA FE Plug-in Hybridin ajoakku on kapasiteetiltaan 13,8 kWh. Toimintamatka yhdistetyssä ajossa on jopa 58 kilometriä ja kaupunkiolosuhteissa 69 kilometriä (WLTP).
Automallin yhdistetyt CO2-päästöt (WLTP) ovat 37 grammaa kilometrillä, joten se soveltuu hyvin myös ympäristöystävällisyyttä painottavan yrityksen työsuhdeautovalikoimaan. Yhdistetty polttoaineenkulutus (WLTP) on 1,6 l/100 km.
SANTA FE Plug-in Hybrid -mallin lataaminen onnistuu Type 2 -latauslaitteella 3,3 kW:n teholla noin neljässä ja puolessa tunnissa. Tarvittaessa käytettävissä on myös suko-pistokkeeseen kytkettävä 2,6 kW:n tehoinen latauslaite. Säädettävä suko-laturi toimii 6A-12A:n virralla, jolloin akun lataus kestää esimerkiksi 8 ampeerin virralla noin kahdeksan ja puoli tuntia.
Nelivetoinen SANTA FE Plug-in Hybrid kiihtyy paikoiltaan sadan kilometrin tuntinopeuteen 8,8 sekunnissa, ja ohituskiihtyvyys 80–120 km/h taittuu sekin rivakasti 5,9 sekunnissa. Akun varaustilan laskettua riittävän alas, auto siirtyy käyttäytymään täyshybridin tavoin. Neliveto toimii siis aina akun varaustilasta riippumatta.
Ladattavassa SANTA FE Plug-in Hybridissä akut on sijoiteltu niin, etteivät ne syö käytettävissä olevia sisätiloja. Autolla on sallittua vetää 750 kg:n jarrutonta perävaunua sekä 1350 kg:n jarrullista vaunua.
* Sisätilojen lämmittämiseen SANTA FE Plug-In Hybrid käyttää aina polttomoottorin tuottamaa lämpöä, joten polttomoottori saattaa käynnistyä silloinkin, kun ajotavaksi on valittu sähkö.
SANTA FE Plug-in Hybridin ajoneuvolaturi on teholtaan 3,3 kW (1-vaiheinen). Nopeiten ja helpoiten auton lataaminen onnistuu kiinteästi asennetulla Type 2 -kotilatauslaitteella.
Autoa on mahdollista ladata myös suko-pistokkeeseen kytkettävällä matkalaturilla.
Pistokkeesta ladattavan SANTE FEn latausta pystyy hallitsemaan ja ajastamaan Bluelink-puhelinsovelluksen kautta.
SANTA FE Plug-in Hybrid -lataushybridi on aina nelivetoinen ja 6-vaihteisella momentinmuunnin-automaattivaihteistolla varustettu. Auto kiihtyy 0–100 km/h matkan 8,8 sekunnissa, ja 265 hv huipputeho sekä 350 Nm:n vääntömomentti takaavat myös hyvän ohituskiihtyvyyden.
Kiinteästi asennetulla Type2-kotilatauslaitteella auton lataaminen tyhjästä täyteen kestää 3,3 kW:n teholla noin 4h 30 min.
Sähköauton lataamiseen soveltuvaan suko-pistorasiaan kytkettävällä latauslaitteella auton lataaminen vie 12A:n virralla ja 2,6 kW:n teholla noin 6 tuntia.
Autojen sähköisiä toimintamatkoja mittaava WLTP-testi antaa eri automalleille vertailukelpoisen toimintamatka-arvion, mutta todelliset lukemat riippuvat aina ulkoisista olosuhteista sekä kuljettajan ajotavasta.
Lataushybridin sähköiseen toimintamatkaan vaikuttaa esimerkiksi ulkolämpötila, sisätilojen lämmitystarve, ajonopeus sekä kuljettajan ajotapa.
SANTA FE Plug-in Hybrid -lataushybridi käyttää sisätilojen lämmittämiseen polttomoottorin tuottamaa lämpöä, joten moottori saattaa käynnistyä myös silloin, kun ajotilaksi on valittu sähkö.
Polttomoottorin lämmittäminen on kylmällä ilmalla hyväksi myös sellaisessa tapauksessa, että autolta täytyisi yllättäen pyytää kaikki teho irti. Tällöin polttomoottori ei joudu tekemään kylmäkäynnistystä esimerkiksi moottoritienopeudessa.
Pistokkeesta ladattavalla SANTA FE Plug-in Hybridillä saa vetää 750 kg:n jarrutonta perävaunua ja 1350 kg:n jarrullista vaunua.
Lisäksi katolle asennettaville taakkatelineille saa lastata 100 kg:n kuorman.
Täyshybridi on hyvä valinta autoilijalle, joka haluaa pienentää polttoainekuluja ilman tarvetta kytkeä autoa ulkoiseen latauslähteeseen. Täyshybridin hyödyt tulevat esiin sekä kaupunki- että maantieajossa.
SANTA FE Hybrid -mallissa turboahdetun 1,6-litraisen polttomoottorin rinnalla on 44,2 kW:n tehoinen sähkömoottori. Yhdessä poltto- ja sähkömoottorit tuottavat 230 hv:n tehon ja 350 Nm:n väännön.
SANTA FE Hybridin voi valita joko etu- tai nelivetoisena.
Täyshybridissä auton 1,49 kWh:n ajoakkua ladataan hidastusenergiaa talteenottamalla sekä polttomoottorilla generoimalla. Hybriditekniikka toimii täysin automaattisesti ajon taustalla minimoiden polttoaineenkulutusta sekä tarjoten välitöntä suorituskykyä. Liikkeellelähdöt tapahtuvat sähköautomaisen vaivattomasti ja rivakasti.
Täyshybridistä käytetään yleisesti myös nimityksiä itselataava hybridi sekä niin sanottu perinteinen hybridi.
Hyundai SANTA FE Hybrid soveltuu hyvin perävaunun vetämiseen. Auton perään saa kytkeä 750 kg:n jarruttoman tai 1 650 kg:n jarrullisen vaunun. Lisäksi auton kattotelineille saa lastata 100 kg.
Hyundai SANTA FE Hybridin sähkö- ja bensiinimoottori tuottavat yhdessä 350 Nm:n vääntömomentin ja 230 hv:n tehon. Etuvetoisena auto kiihtyy 0–100 km/h matkan 8,9 sekunnissa ja auton yhdistetty polttoaineenkulutus (WLTP) on 6,4 l/100 km.
SANTA FE -täyshybridin käyttäjän ei tarvitse tinkiä auton sisätilojen koosta. Tavaratilaa on käytettävissä 571–782 litraa (säädettävä 2. rivi) ja seitsemän matkustajan kuormallakin vielä 130 litraa.