Lyhyesti

 Hyundai ix35 Fuel Cell auttaa toteuttamaan unelman
puhtaasta ympäristöstä

 

ix35_fc_maastossa_940x401px

Valmiina tulevaisuuteen

Hyundain tarkoitus on suojella ympäristöä ja olla johtava autovalmistaja uusiutuvan ympäristöteknologian alueella.
Hyundai aloitti jo 1990-luvun lopulla tutkimus- ja kehitystyöt löytääkseen tehokkaan keinon vähentää
liikenteestä johtuvia ilman saasteita.
Siksi on kehitetty myös polttokennoauto, jonka päästö on vain vettä. ix35 Fuel Cell auttaa
toteuttamaan unelman puhtaasta ympäristöstä.

1. Ensimmäinen sarjatuotannossa

Hyundai ix35 Fuel Cellille arvostettu FutureAuto 2013 -palkinto, tärkeimpänä perusteena: ensimmäinen sarjatuotannossa valmistettu vetyauto maailmassa.

2. Enemmän kilometrejä

ix35 Fuel Cell on jo neljännen sukupolven polttokennoauto. Toimintasäde yhdellä tankillisella on 594 kilometriä. Ja tankkaaminen kestää vain kolme minuuttia!

3. Päästö vain ympäristölle ystävällistä vettä

Hyundai ix35 Fuel Cell  -auton päästöt ovat harmittomat. Pakoputkesta tulee vain vettä.

Ainutlaatuinen

Hyundai ix35 Fuel Cell on niin vahva ja suorituskykyinen (suurin teho 100 kW / 136 hv), ettei liikenteessä eroa polttomoottoriin huomaa. Ei ennen kuin kerrot – jos kerrot.

Tehokkaampaa polttoainetaloutta

Pidemmälle vähemmällä polttoaineella. Kilolla vetyä ix35 Fuel Cell kulkee 105 kilometriä. Yhden kilometrin ajomatkaan ix35 Fuel Cell tarvitsee vain 9,5 grammaa vetyä. Bensiiniiksi muunnettuna tämä vastaa 27,8 km /litra.

Polttokenno vs polttomoottori

Polttokennoauton vetyenergialla kulkema matka on sama, minkä polttomoottoriauto kulkee litrasta bensiiniä tuotetulla energialla. Vertailuauto on 2-litrainen henkilöauto.

Vaikuttava polttoainesäiliö

ix35 Fuel Cellin lujarakenteiseen säiliöön mahtuu 5,6 kiloa vetyä ja se kestää 700 barin paineen. Bar on paineen mittayksikkö ja vastaa yhden ilmakehän painetta eli sitä painetta, joka ihmisiin kohdistuu jokapäiväisessä elämässä.

Uskomattoman hiljainen

Niin hiljainen, että melkein unohdat moottorin käyvän. ix35 Fuel Cell -mallissa on polttomoottorin sijasta sähkömoottori, auto on merkittävästi hiljaisempi perinteisiin autoihin verrattuna.

Ulkoasu

Tulevaisuus täällä tänään

Tältä se näyttää. Tässä se nyt on. Valmiina ajettavaksi. Ajamisen iloa ja hyvä omatunto  –
suorituskykyinen moottori ja päästöt vain vesihöyryä.
Hyundai ix35 Fuel Cell on ehkä uudenaikaisin ja innovatiivisin sarjavalmisteinen katumaasturi.

ix35fcev_aussen_2

 

ix35fcev_grille_blau_de_540x296px

Etusäleikkö

Hyundain tunnus, kuusikulmainen etusäleikkö leimaa tulevaisuuden autoja.
Sininen väri kertoo ajoneuvon ympäristölle ystävällisestä identiteetistä.

 

ix35_FC_fog_daytime-running-lights_450x337

Sumuvalot ja päiväajovalot

Sumuvalot antavat Hyundai ix35 Fuel Cell -autolle määrätietoisen ilmeen. LED-päiväajovalot varmistavat näkymisen niin hämärässä kuin päivänvalossakin.

ix35_FC_takavalot_450x337

Takavaloryhmä

Hyundai ix35 Fuel Cell -mallin kirkkaat takavalot luovat erinomaista näkyvyyttä takana ajaville myös huonoissa sääoloissa.

iX35FUELCELL_EXTERIOR_940x436px

Tankkaus

Vetysäiliö ja polttoaineen täyttöaukko on erityisesti suunniteltu nopeaa ja turvallista vetytankkausta varten.

 Vanteet

Hienostuneet 17-tuumaiset kevytmetallivanteet sopivat Hyundai ix35 Fuel Cellin urheilulliseen ja tyylikkääseen ulkoasuun.

 

 

Sisätilat

Matkustamista varten luodut tilat

Kuljettajan paikalla on kaikki hallinnassa. Hyundai ix35 Fuel Cellin matkustamo on turvallinen ja miellyttävä.
Kun tiedät, että matkustajillasi on mukavat oltavat, voit keskittyä ajamiseen.

 

ix35_Fuel-Cell_kulj_paikalta_940x441

 

 

ix35_fc_SEAT-FOLDING_500x373

Taitettavat nahkaverhoillut istuimet

Hyundai ix35 Fuel Cell -mallin istuimissa on musta nahkaverhoilu. Takaistuin voidaan taittaa alas
suhteessa 60:40 ja järjestää joustavasti tilaa matkatavaroille. Tavaratilaa autossa on 551 litraa.

 

ix35_FC_ratin-korkeussaato_330x170

Säädettävä ohjauspyörä

Ohjauspyörää voi säätää sekä korkeus- että syvyyssuunnassa ja näin kuljettaja löytää helposti mahdollisimman mukavan ajoasennon.

ix35_FC_ilmastointi_330x170

Automaattinen ilmastointi

ix35 Fuel Cell -mallissa on automaattinen kaksialueilmastointi, etumatkustajat voivat säätää lämmön ja puhalluksen omalle puolelleen.

ix35_Fuel-Cell_drive_mode_330x170

Säädettävä ajodynamiikka

Normaalien ajovaihteiden lisäksi asetus E (Economic) erityisen taloudelliseen ajoon ja asetus L (Low) vaikeakulkuisessa maastossa etenemiseen.

Mukitelineet

Lattiakonsolissa on reilun kokoiset mukitelineet.

Aurinkolasikotelo

Kattoon sijoitettuun lokeroon saa aurinkolasit siististi säilöön.

Säilytyslokero

Lattiakonsolin isoon tavaralokeroon mahtuu vaikka 11 tuuman tietokone.

Tekniikka

Tulevaisuuden auto sanan varsinaisessa merkityksessä

Hyundai on hakenut ratkaisuja rajallisista resursseista ja fossiilisten polttoaineiden käytöstä johtuviin ympäristökysymyksiin jo pitkään. Ensimmäisen sähkö-polttokennoautonsa (Santa Fe FCEV) Hyundai esitteli Koreassa jo vuonna 2000.

Polttokennot ovat sähkökemiallisia laitteita, jotka muuttavat vedyn energian suoraan sähköksi ja lämmöksi ilman palamista.
Polttokennon etuna akkuihin ja polttomoottoriin verrattuna ovat mm. hyötysuhde, luotettavuus, koko, äänettömyys,
ympäristöystävällisyys ja riippumattomuus fosiilisista polttoaineista. Toiminnaltaan polttokennot muistuttavat paristoja,
mutta toisin kuin paristoissa, polttokennoon reagoivat aineet, vety ja happi, syötetään ulkoa.

ix35-fuel-cell_fr_500x285

 

ix35fcev_paakomponentit_450x450pc

ix35 Fuel Cell -pääkomponentit

Polttokennosto, sähkömoottori, akku ja vetysäiliö ovat ix35 Fuel Cell -auton pääkomponentit. Kun vety siirtyy polttokennoon,  syntyy protoneja ja elektroneja. Polttokennossa syntyvä elektronivirtaus tuottaa energiaa, kun protonit reagoivat ilman hapen kanssa ja tuottavat lämpöä ja vettä. Sähkövirta siirretään muuntajan kautta moottorille, joka muuttaa sähköenergian mekaaniseksi energiaksi ja pyörittää renkaita ja saa auton liikkeelle.

1   Vetysäiliöön varastoitu vety toimitetaan polttokennoon.
2   Imuilma ohjataan polttokennoon.
3  Polttokennossa vedyn ja ilman seoksesta muodostuu sähköä ja vettä.
4   Sähkö toimitetaan taajuusmuuntajan kautta sähkömoottorille.
5   Päästönä ainoastaan vesihöyryä.

 

toiminta940x155px

 

1  Vetysäiliö

Säiliössä on 5,64 kiloa vetyä ja 700 barin paine. ix35 Fuel Cellin toimintasäde yhdellä tankkauksella on peräti 594 kilometriä.
Käytännössä suorituskyky vastaa 2-litraisen polttomoottorin arvoja.

2  Korkeajänniteakku

ix35 Fuel Cell on varustettu kevyellä ja kompaktilla litium-polymeeriakulla.  Jarrutuksessa sähkömoottorin liike-energia
muutetaan takaisin sähkövirraksi, joka varastoidaan akkuun. Varastoitua sähkövirtaa käytetään uudelleen esimerkiksi kiihdytyksessä.

3  Polttokenno

Polttokennossa vety ja happi yhdistyvät ja vapauttavat energiaa, sähköä, jota ix35 Fuel Cell käyttää ajamiseen.
Reaktion tuloksena syntyy myös vettä, ainoa auton tuottama päästö.
100 kW:n tehoinen polttokennojärjestelmä sisältää satoja yksittäisiä polttokennoyksiköitä, jotka on linkitetty toisiinsa.

4  Sähkömoottori

Sähkömoottori, joka yhdistää moottorin renkaisiin, muuntaa sähköenergian mekaaniseksi energiaksi.
Se toimii myös generaattorina muuntamalla auton liike-energiaa sähköksi, joka varastoidaan akkuun.
Jarrutuksessa sähkömoottorin liike-energia muutetaan takaisin sähkövirraksi, joka varastoidaan akkuun.
Varastoitua sähkövirtaa käytetään uudelleen esimerkiksi kiihdytyksessä.

5  Taajuusmuunnin

Polttokennon tuottama suurjännitetasavirta muunnetaan kolmivaihevaihtovirraksi, joka syötetään sähkömoottorille.
Muuntaja ohjaa myös moottorin kierrosnopeutta ja vääntömomenttia.

ix35_fuel_cell_rannalla_940x636

 

Turvallisuus

Turvallisuus ei ole sattuman varassa

Vety on vaihtoehtoinen energian lähde, jolla on suuria mahdollisuuksia. Hyundai ix35 Fuel Cell -autossa sekä vetysäiliö että matkustamo ovat käyneet läpi lukemattomia testejä, joilla on varmistettu turvallisuus kaikissa oloissa.
Vetysäiliöt on sijitettu auton alustaan akselien väliin. Onnettomuustilanteessa venttiilit sulkevat tankin välittömästi.
ix35 Fuel Cell -auton käytölle ei ole rajoituksia tunneleissa tai maanalaisissa pysänköintitiloissa.

ix35_Fuel-Cell-vauhdissa_604x401

 

Paloturvallisuus

palotesti_260x80 Vertailevassa testissä polttomoottoriautojen kanssa Hyundai ix35 Fuel Cell menestyi erinomaisesti. Sen anturit havaitsivat vetyvuodon ja tulipalon aikaisessa vaiheessa ja estivät räjähdykset.

Vetysäiliön sertifinointi

vetysailio_260x80 Alumiiniseoksesta ja hiilikomposiitista valmistetut säiliöt ovat läpäisseet useita testejä ja tarkastuksia: räjäytystestit käyttöpainetta korkeammilla paineilla, kestävyyttä testattu mm. pudotustestein ja ampuma-asein. Säiliöt on sertifioitu turvallisiksi massatuotantoon.

Törmäystesti

tormauys_260x80 ix35 Fuel Cell osallistui törmäystestiin samoissa olosuhteissa kuin polttomoottoriautot. Erilaisissa törmäyssimulaatioissa (etu-, taka- ja kylkitörmäykset) ix35 Fuel Cell osoittautui erinomaisen turvalliseksi. Auto toimi normaalisti, vetysäiliöt eivät vahingoittuneet eikä vetyvuotoja ilmennyt.

 

ix35-fuel-cell_fr_500x285 ix35_FC_tankkaus_450x383px

Vedyn tunnistin

Autossa on neljä strategisesti sijoitettua vetytunnistinta, jotka havaitsevat, jos vetyä vuodon takia virtaa matkustamoon.

Aktiiviset pääntuet

Peräänajotilanteessa etuistuinten aktiiviset pääntuet säätyvät paikalla istuvan henkilön koon ja painon mukaan niskavammojen minimoimiseksi.

Kuusi turvatyynyä

ix35 Fuel Cell -mallissa on kuusi turvatyynyä: kaksoisturvatyynyt kuljettajalle ja etumatkustajalle edessä ja sivulla sekä turvaverhot auton molemmin puolin.

Pysäköintitutka

Tutkat hälyttävät auton takana olevasta esteestä törmäyksen välttämiseksi.

Peruutuskamera

Peruutuskameran kuva näkyy ix35 Fuel Cellin navigointijärjestelmän näytöllä.

Mukavuus

Verrattoman mukava

Hyundai ix35 Fuel Cellissä hienostunut tyyli ja mukavuus ovat vakiona,
uudet piirteet vain lisäävät uusia ulottuvuuksia jo vaikuttaviin ominaisuuksiin.

ix35fcev_technik_MITTARISTO_de_940x396

 Supervision Cluster -mittaristo

Tyylikkäällä, silmille ystävällisellä sinisellä värisävyllään mittaristo edustaa muotoilun hienostuneisuutta.
Helposti luettava näyttö kertoo kuljettajalle  tiedot autosta ja matkan edistymisestä.

 

Informaatio

Audio- ja navigointijärjestelmän näytöllä näkyy myös tiedot polttoaineen ja sähkövirran liikkeistä eri ajotilanteissa.

ix35_FC_Energy-flow-modes_500x251
Fuel Cell -mode
Säiliöstä vety ja ilmassa oleva happi johdetaan polttokennostoon.
Tuloksena on sähkövirtaa, joka siirretään moottorille auton liikuttamiseksi.

Idle Charging -mode
Auton ollessa paikallaan, polttokennot lataavat akkua.

Power Assist -mode
Tehontarpeen kasvaessa moottorille syötetään tilapäisesti polttokennoston sähkövirran lisäksi
myös akkuun varastoitua energiaa.

Regenerative Braking -mode
Auton liike-energia esimerkiksi jarrutuksessa muutetaan takaisin sähkövirraksi
ja varastoidaan akkuun.

 

ix35_fc_tuulivoimalat_940x492

Säätimet ohjauspöyrässä

Kädet ratissa ja katse liikenteessä, kun ohjauspyörään sijoitetuista katkaisimista voi hallita esim. audiojärjestelmää.

Smart Key -järjestelmä

Ovien avaus ja lukitus sekä moottorin käynnistys ja sammutus napin painalluksella.

Istuinlämmitys

Istuitpa kuljettajan paikalla tai vaikka takaistuimella matkustajana mukavuudesta ei ole tingitty.

Videot

Hyundai ix35 Fuel Cell – ”Introduction to Hydrogen”, part 1/4
Hyundai ix35 Fuel Cell – ”Introduction to Fuel Cell”, part 2/4
Hyundai ix35 Fuel Cell – ”Fuel Cells and Hydrogen”, part 3/4
 Hyundai ix35 Fuel Cell – ”A Real Life Customer Experience”, part 4/4

 

First of its kind (Fact 1/6)

 

The future available today (Fact 2/6)

 

It enhances your mobility (Fact 3/6)

 

It is safe (Fact 4/6)

 

It is green (Fact 5/6)

 

It simply works (Fact 6/6)