Hybridivallankumous kasvaa entisestään muutaman lähivuoden aikana. Tässä kolme perustelua, miksi se on kaikille hyvä asia.

Hybridit ovat iso juttu jo nyt – ja hyvästä syystä. Hybridivoimalinjalla varustetut autot tarjoavat täydellisen vaihtoehdon autoilijoille, jotka vaativat ajokeiltaan yhä parempaa taloudellisuutta.  Nämä edistykselliset moottoriratkaisut kasvattavat koko ajan suosiotaan Euroopassa. EU:n päätös rajoittaa uusien autojen CO2-päästöt 95 grammaan per kilometri vuodesta 2020 alkaen merkitsee, että hybridit ovat tulleet jäädäkseen. Sähkömoottorin, perinteisen polttomoottorin ja akuston yhdistelmä mahdollistaa sekä paremman polttoainetalouden että pienemmät käyttökustannukset. Lisäetuna saadaan puhtaampi ilma. Kaikki voittavat!

IONIQ hybridin ilmanvastuskerroin on luokkansa parasta tasoa.

1. Hybridit ovat aerodynaamisia ja taloudellisia

Hybridiautojen ulkonäkö voi olla persoonallinen, mutta ratkaisuun on perusteltu syy. Hybridit on suunniteltu tavallisia autoja aerodynaamisemmaksi, eli niiden ilmanvastuskerroin on pienempi. Sulava muotoilu vähentää osaltaan polttoaineen kulutusta.
Houkuttelevan ulkonäön lisäksi Hyundai IONIQ hybridin ja IONIQ plug-in hybridin muotoilu mahdollistaa tilavan matkustamon sekä runsaan tavaratilan. Mikä tärkeintä, linjakas ulkomuoto, pyörien ja pyöränkaarien muotoilu, etupyörien ilmaverhot, takaspoileri ja ilmanohjain, kynnysten muotoilu, pohjan panelointi sekä keulan aktiivinen ilmasäleikkö auttavat yhdessä autoa saavuttamaan luokkansa parhaan ilmanvastuskertoimen 0,24 Cd.

IONIQ hybrid ja IONIQ plug-in hybrid on varustettu kuusivaihteisella 6DCT-kaksoiskytkinvaihteistolla. Kuljettaja voi parantaa sen taloudellisuutta entisestään valitsemalla eco-ajoprofiilin. Se optimoi vaihtokohdat polttoaineen kulutuksen minimoimiseksi ja vaihtaa isommalle normaalia aiemmin. Tämän avulla CO2-päästöt on saatu IONIQ hybridissä 79–92 grammaan ja IONIQ plug-in hybridissä jopa 26 grammaan kilometriltä*.

IONIQin urheilullinen tuntuma ja ajokäytös tekevät ajamisesta nautittavampaa.

2. Ajokäytös perinteisten autojen luokkaa

Kun ensimmäiset hybridit tulivat Euroopan markkinoille vuonna 2001, uuden voimalinjatyypin toimivuus ja ajotuntuma mietityttivät osaa autoilijoista. Hybriditeknologian kehittyessä sekä autojen suorituskyky että ajotuntuma ovat jatkuvasti parantuneet.

IONIQ hybridin ja IONIQ plug-in hybridin ajomukavuus on luokkansa huippua. Ei ihme, että monissa koeajoissa sen on sanottu olevan hyvin samanlainen kuin perinteisemmällä voimalinjalla varustetuissa autoissa. Myös äänieristykseen ja värinöiden poistoon on panostettu määrätietoisesti huippuluokan ajokokemuksen tarjoamiseksi.

Kuusipykäläinen kaksoiskytkinvaihteisto toimii käsin vaihdettaessa urheilullisen välittömästi ja antaa kuljettajan hallita tilannetta. Kuljettaja voi myös jättää vaihtamisen vaihteiston huoleksi, jolloin se yhdistää vaivattomuuden ja taloudellisuuden. Sport-ajotapavalinta korostaa ajamisen nautintoa esimerkiksi säätämällä ohjauspyörän vastetta ja vaihteiston toimintatapaa urheilullisemmaksi. Samalla mukautuva digitaalimittaristo saa menevämpään ajoon suunnitellun ilmeen.

Hyundain SmartSense-järjestelmät tekevät IONIQista yhden markkinoiden turvallisimmista autoista.

3. Turvallisempia kuin koskaan

Hybridiautot ovat aivan yhtä turvallisia kuin perinteisempää tekniikkaa sisältävät autot. Itse asiassa hybridit ovat uudenaikaisen teknologiansa ansiosta usein varustettu tavallisia autoja kattavammilla turvallisuusjärjestelmillä.

IONIQ hybridin sekä plug-in hybridin varustelista sisältää useita Hyundain SmartSense-turvallisuus- ja kuljettajaa avustavia ominaisuuksia, kuten saumattomasti yhdessä toimivat Blind Spot Collision Warning eli katvealueen törmäysvaroittimen, Lane Change Assist eli kaistanvaihtoavustimen sekä Rear Cross-Traffic Collision Warning eli kuljettajaa risteävästä liikenteestä varoittavan järjestelmän.
Ajettaessa yli 60 km/h-nopeudella Lane Departure Warning -kaistavahti antaa äänimerkin, jos auto on vaarassa ylittää valkoisen, harmaan tai sinisen viivan tai tienpinnasta koholla olevien pistemäisten kaistamerkkien jonon. Lane Keeping Assist -kaistallapitoavustin varoittaa kuljettajaa kaistalta poistumisesta sekä merkkiäänellä että -valolla tehden tarvittaessa myös ajolinjaa korjaavan ohjausliikkeen. IONIQ on varustettu myös edistyksellisellä Forward Collision Avoidance Assistilla eli etutörmäyksen estojärjestelmällä, joka hyödyntää tutkaa ja kameraa. Järjestelmä varoittaa kuljettajaa törmäyksen uhatessa ja jarruttaa tarvittaessa automaattisesti.

*NEDC-mittaustapa, yhdistetty kulutus/100 km