Hyundai Motorsportin nuorten kuljettajien kehitysohjelman kartturi Antti Linnaketo (vas.) ja kuski Jari Huttunen (oik.)

Siinä missä kuljettaja virittäytyy MM-rallitunnelmaan vasta kisapaikalla, on kartanlukija työskennellyt jo useita tunteja valmistavan työn parissa ennen kisareissulle lähtöä. WRC2 –luokan kunniasta ajavan Jari Huttusen kartanlukija Antti Linnaketo kertoo seuraavassa tarkemmin kartanlukijan roolista MM-rallissa.

Linnakedon työtaakka kulkee käsi kädessä rallin järjestäjien aikataulujen kanssa. Kun kustakin MM-osakilpailusta on saatavilla tietty osa ennakkomateriaalista, reagoi Linnaketo välittömästi. Kuljettaja huolehtii auton ajamisesta, kartanlukija vastaa lähes kaikesta muusta.

– Työni alkaa, kun Rally Guide 1 ja säännöt julkaistaan. Reitin julkaisu on minulle se suurin juttu, ja se tapahtuu siinä kolme, neljä kuukautta ennen kisaa. Siinä vaiheessa katsomme, mitä ajetaan ja millä tavalla pystymme vanhoja nuotteja hyödyntämään. Se on aika savotta minulle, Linnaketo myöntää.

Saksan MM-ralliin kaksikko voi lähteä vapautunein mielin, sillä kyse on miehille varsin tutusta koitoksesta. Vuonna 2016 saksalaiset erikoiskokeet tulivat tutuiksi jo maan kansallisesta rallisarjasta, jota Huttunen ja Linnaketo ajoivat kuuden osakilpailun verran. Kotona, ennen reissuun lähtöä Linnaketo käy läpi aiemmin kirjoittamiaan nuotteja sillä mielellä, että kaikki käyttökelpoinen hyödynnetään.

– Nyt kävi hyvin, sillä rallissa on vain yksi erikoiskoe, jonka joudumme tekemään kokonaan alusta alkaen. Viisi EK:ta on täysin samaa, ja niillä pärjäämme vanhoin nuotein. Pystyn myös hyödyntämään nuotteja Saksan mestaruussarjan ajoilta. Se on sellaista leikkaa-liimaa –askartelua, jota teen nuottien kanssa, in-car –nauhoihin tukeutuen.

Hyvä valmistelutyö kotona keventää taakkaa kisamatkan aikana. Helpotusta tuo se, että Huttusen ajo-ohjeet, eli nuotit on laadittu siten, että ne soveltuvat autolle kuin autolle.

– Viimeksi olimme rallissa R2-luokan autolla, mutta se asia ei nuottiamme muuta. Ajamme niin sanotulla tienuotilla, jolloin on samantekevää, millä autolla ralliin lähdemme. Jos kyseessä olisi vauhtinuotit, niillä ei nyt tekisi mitään. Mutta se on kaikkien oma mieltymys, millä haluaa ajaa. Meillä se toimii näin.

Ennen kuin Linnaketo sulkee kotioven takanaan rallireissulle lähtiessään, on ralliin liittyvien dokumenttien kanssa vierähtänyt hyvä tovi.

– Se on sellainen kahden päivän toimistotyö. Välillä teen monta tuntia putkeen, ja toisinaan sitten vähän vähemmän, ynnää Linnaketo.

Nopeasti kotiin

Ralliammattilaiset ovat tunnetusti kiireistä porukkaa myös erikoiskokeiden ulkopuolella. Kaikki huipentuu kilpailun ajankohtaan ja intensiivisiin kolmeen päivään, mutta julkisuudelta pimennossa tapahtuva valmisteleva työ on kartanlukijalle se kaikkein haastavin.

Kymmeniä matkapäiviä, hotelliöitä, nopeita ruokailuja, kilometrejä tärisevässä autossa – kartanlukijan työn gloria on revittävä lähinnä lajin tuomasta jännityksestä, sillä muutoin vaadittuja uhrauksia on vaikea laittaa oikeaan perspektiiviin. Lentojen osalta Linnakedon työ on keventynyt, sillä tehdastiimin palveluihin kuuluu paljon sellaisia asioita, joita yksityistiimin toiminnassa sälytetään kartanlukijan harteille. Rallin jälkeen ajatuksissa on kuitenkin aina ensimmäisenä kotiin paluu.

– Nyt ajamme testiä sekä sunnuntaina että maanantaina. Lähden reissuun lauantai-iltana, ja paluu on sitten heti sunnuntaina rallin jälkeen Luxembourgista. Euroopassa kisamatka on normaalisti viikon keikka. Tiimi antaa meille matkaehdotuksen lentojen suhteen, ja harvoin sitä tarvitsee korjailla. Jos kisassa oikein huonosti käy, niin joskus pyritään sitten lähtemään kotiin jo kisan aikana. Itse olen sillä kannalla, että koetan päästä mahdollisimman nopeasti kotimatkalle. Tavallisesti se menee maanantaiaamuun, ellei kenttä ole aivan vieressä.

Kartanlukijan työ on suurimmalle osalle tuttua televisiokuvista, joissa hän on selvästi autokunnan puheliain jäsen. Mutta jotta olisi jotain luettavaa, on nuotit hiottava siihen kuntoon, ettei epäselvyyksiä jää. Kisaviikolla se tarkoittaa käytännössä sitä, että lukulamppu hotellihuoneessa palaa joskus pitkälle iltaan tai alkuyöhön asti.

Antti Linnaketo jututtaa tallin tiimiä erikoiskokeiden jälkeen Jyväskylässä

– Jos on röykkyinen tie ja vaikea kirjoittaa, niin iltatyöni määrä lisääntyy. Samoin se lisääntyy, jos rallissa on paljon uusia erikoiskokeita. Silloin työmäärä kotona on pienempi, mutta illat kisaviikolla venyvät. Mieluummin teen työn kotona rauhassa, Linnaketo tuumailee.

Kohtaamiset tiimin kanssa ovat myös arkipäivää. Ammattitiimeissä, kuten Hyundai Motorsport, ei mitään jätetä sattuman varaan. Kokouksilla ja asioiden varmistuksilla saadaan luottamus toiminnan tasoon.

– Maanantai-iltana on nuottipalaveri. Tehdastiimissä minulta on jäänyt pois kokonaan nuotituksen aikataulutus, sillä tiimiltä tulee kaikki valmiina. Keskiviikkona on sitten lehdistöilta ja torstaiaamuna pidämme vielä viimeisen strategiapalaverin shakedownin jälkeen. Ja myös kisan jälkeen on vielä palaveri, jonka joskus hoidamme puhelimitse, jos jollakulla on ollut kiire muualle.

– Meillä on eri palaverit päätiimin kanssa, vaikka käymme niitä tiimipäällikkö Alain Penassen ja tallipäällikkö Michel Nandanin kanssa, kuten muutkin tiimiläiset. Saamme mennä myös päätiimin palavereihin, vaikka velvoitetta siihen ei olekaan, päättää Linnaketo.

Toimittaja: Miika Wuorela

Kuvat: Hyundai Motor Finland