Close

Hyundailla hurja vauhti niin myynnissä kuin pikataipaleilla

Kuluvan vuoden ensimmäisten kuuden kuukauden aikana Euroopassa on rekisteröity enemmän Hyundai-malleja kuin koskaan aiemmin.
Suomessa tilauskanta on reippaassa kasvussa. Neste Rallista Hyundai tavoittelee ensimmäistä voittoaan.

Ensimmäisten kuuden kuukauden aikana rekisteröitiin Euroopassa 270 921 uutta Hyundaita, mikä tarkoittaa 3,6 prosentin kasvua viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Hyundain tärkein menestystekijä on ollut uunituore mallisto, jonka huippuna on keväällä myyntiin tullut uuden sukupolven i30, joka on ollut toistaiseksi saatavissa vain viisiovisena mallina. Kaksi viikkoa sitten paljastettiin myös mallisarjan täydentävät i30 N ja i30 Fastback, jotka lisäävät valikoimaan suorituskykyä sekä ylellistä tyylikkyyttä.

Tämän vuoden Neste Rallissa esiteltäviin Hyundai-uutuuksiin kuuluu täysin uusi i30 Wagon. Auton parhaita valtteja ovat sen miellyttävät sisätilat ja yksi luokkansa suurimpia tavaratiloja. i30 Wagonin lisäksi Neste Rallissa esitellään kauan odotettu lataushybridiuutuus IONIQ plug-in. i30-mallisto on esillä Paviljongissa ja IONIQ-mallisto Ouninpohjan erikoiskokeella.

Suomessa Hyundain tilauskanta reippaassa kasvussa

Rekisteröinnit eivät kerro koko totuutta automyynnistä, sillä ne tulevat aina muutaman kuukauden jäljessä. Hyundain asiakastilaukset ovat kasvaneet alkuvuonna viime vuoteen verrattuna viidenneksellä ja kesäkuussa kasvu oli jo 40 prosenttia. Tilauksessa olevien autojen määrä on kaksinkertainen viime vuoteen verrattuna. Hyundain myynti painottuu Suomessa tänä vuonna voimakkaasti vuoden jälkimmäiselle puoliskolle, jolloin alkavat uuden i30 Wagonin toimitukset. Aivan uuteen autoluokkaan iskevä Hyundai Kona saapuu Suomeen myös vielä tämän vuoden lopulla.

Uudistuneen ja kompaktin i10-mallin kysyntä ylitti kaikki odotukset ja kaikki Suomeen tulevat autot on myyty jo hyvissä ajoin ennakkoon. Myös IONIQ-mallisarjan kysyntä on yllättänyt iloisesti. IONIQ electriciä on myyty kaksi kertaa rohkeintakin ennustetta enemmän. Tehtaan kapasiteettia ollaan parhaillaan lisäämässä, ja alihankkijan valmistamiin akkuihin pyritään saamaan jatkossa parempi saatavuus.

Hyundai Motorsport starttaa Neste Ralliin toiveikkaana mutta nöyränä

MM-sarjan edellisessä osakilpailussa Puolassa Hyundai Motorsport saavutti kaksoisvoiton, joten tältä osin asetelmat tulevaan ralliin ovat erinomaiset. Silti Hyundai on asettanut tavoitteensa maltillisesti. Yhden kolmesta kuljettajasta on noustava ensimmäistä kertaa Suomessa sunnuntaina palkintokorokkeelle. Nopeassa ja haastavassa Neste Rallissa Hyundain paras saavutus toistaiseksi on ollut neljäs sija, jota lähdetään tänä vuonna parantamaan. Valmistajien mestaruustaistossa vain M-Sport on Hyundai Motorsportin edellä ja erot vahvojen tiimien välillä ovat erittäin pieniä.

Neljättä vuotta rallin korkeimmalla WRC-tasolla kilpaillut Hyundai Motorsport on ollut kolmen parhaan joukossa kaikissa muissa kilpailuissa, mutta ei vielä Suomen MM-rallissa. Hyundai Motorsportin kuljettaja tai kuljettajat ovat olleet podiumilla kaikissa seitsemässä viimeisessä Neste Rallia edeltäneessä osakilpailussa. Edellisessä rallissa Puolassa tiimi saavutti kaikkien aikojen parhaan menestyksensä kuljettajien ollessa sijoilla 1-2-4. Thierry Neuvillen, Hayden Paddonin ja Dani Sordon upean ajon ansiosta valmistajien maailmanmestaruustaulukossa ero johtavaan kaventui vain 22 pisteeseen.

Suomen MM-rallin erikoispiirteitä ovat pitkät hypyt ja suuret nopeudet. Kymmenen keskinopeudeltaan nopeimman rallin joukossa on yhdeksän Neste Rallia ja viime vuoden osakilpailu oli kaikkien aikojen nopein MM-rallien historiassa. Se on yksi syy, miksi Suomen MM-ralli on yksi haastavimmista kartanlukijoille. Hyundai Motorsport valmistautui huolella Suomen osakilpailuun. Autoja testattiin neljä päivää toukokuussa ja yksi päivä heinäkuussa. Lisäksi Thierry Neuville yhdessä kartanlukijansa Nicolas Gilsoulin kanssa osallistui Autoglym-ralliin toissa viikonloppuna.

Numerolla 4 Neste Ralliin starttaa Hyundai i20 Coupe WRC:llä uusi-seelantilainen Hayden Paddon kartanlukijansa Seb Marshallin kanssa: ”Suomi on ehdottomasti ralli, josta minä nautin. Se on nopea ja sillä on pitkä historia. Me tiedämme, kuinka hankala kilpailu voi olla huomioon ottaen nopeudet ja jotkut vaikeat hyppyrit ja mutkat. Olen osallistunut Neste Ralliin nyt kahdeksan kertaa, mutta kokemusta tarvitaan edelleen. Tässä rallissa tunnen olevani kuin kotonani, joten haluamme järjestää kaikille upean show’n katsottavaksi. Sain Puolan kakkossijasta merkittävän annoksen itsevarmuutta, joten me vain odotamme pikataipaleille pääsyä ajaaksemme nyt samanlaiseen tulokseen.”

Numerolla 5 starttaava belgialaispari Thierry Neuville ja Nicolas Gilsoul ovat ajaneet tällä kaudella ainoana autokuntana kolmeen voittoon. Eroa kuljettajien MM-sarjaa johtavaan Sébastien Ogieriin on vain yksitoista pistettä ja jäljellä on vielä viisi osakilpailua: ”Olimme ilahtuneita omasta ja tiimin suorituskyvystä Puolassa. Uskomme sen antavan eväitä jatkuvaan menestykseen siirtyessämme kohti kauden loppua. Automme on erittäin vahva ja kaksi sorarallissa saavutettua voittoa kertoo kilpailukyvystämme. Olemme täysin varmoja siitä, että voimme saavuttaa tänä vuonna maailmanmestaruuden. Tiedämme, että Suomen MM-ralli on vaikea ja virhemarginaali on suurten nopeuksien takia minimaalinen. Lähdemme ajamaan suurella luottamuksella ja järjestämme kaikille hyvän show’n.”

Numerolla 6 ajavat espanjalaiset Dani Sordo ja Marc Marti jäivät Puolassa neljänneksi, mutta toivovat ajavansa Suomen nopeilla sorateillä kolmen parhaan joukkoon. ”Haluamme jättää kauden epäonniset tapahtumat kauas taaksemme ja jatkaa jälkimmäisen puoliskon positiivisessa hengessä. Suomen MM-ralli on vaativa tapahtuma, mutta teemme parhaamme saadaksemme autosta kaiken irti ja kerätäksemme meille sekä tiimille paljon kuljettajien ja valmistajien MM-pisteitä.”

Neste Ralli alkaa torstaina Ruuhimäen shakedown -harjoituserikoiskokeella ja illalla on vuorossa legendaarinen Harjun erikoiskoe keskellä Jyväskylää. Perjantaina on uuvuttava 16 tunnin työpäivä, ennen kuin kaikki päivän erikoiskokeet ovat takana. Päivään kuuluvat upeat klassikot Jukojärvi, Urria, Laukaa sekä Lankamaa. Lauantaina tapahtuu varmasti paljon ja päivän kohokohtana on Neste Rallin legendoihin kuuluva Ouninpohja. Sunnuntaina kilpailu päättyy Oittilan Power Stageen. Sen jälkeen takana on 25 erikoiskoetta ja 314,20 erikoiskoekilometriä.

Kuvat Hyundai Motor Finland ja Hyundai Motorsport