Close

Hyundai XCIENT -vetykuorma-autot saavuttivat miljoona ajokilometriä

Ympäristöystävällinen kuljetuskalusto yleistyy Euroopassa tulevina vuosina vauhdilla. Täyssähköisillä Hyundai XCIENT Fuel Cell -polttokennoajoneuvoilla on ajettu Sveitsissä yhteensä jo miljoona kilometriä vain 11 kuukautta liikennöinnin aloittamisesta.

Kyseisenä ajanjaksona vetykuorma-autot ovat vähentäneet CO2-päästöjä 631 tonnilla. Nykyinen 46 ajoneuvon kalusto on jaettu 25 eri logistiikka-, jakelu- ja elintarvikeyrityksen käyttöön.

Vetykäyttöisillä kuorma-autoilla on korvattu dieselajoneuvoja, ja Sveitsin esimerkki on ensimmäinen kerta, kun vetykuorma-autoja käytetään suuressa mittakaavassa normaalissa jakelukäytössä. Asiakkaiden antama palaute on kertonut tyytyväisyydestä esimerkiksi XCIENT-mallin suorituskykyyn, lyhyisiin tankkausaikoihin, ympäristöystävällisyyteen sekä pitkään toimintamatkaan.

– Sveitsiläiset kuljetus- ja logistiikkayritykset ovat vakuuttuneita, että lukuisista vaihtoehdoista juuri vedyllä on parhaat mahdollisuudet korvata perinteisiä käyttövoimia. Vedyn paras etu on sen erinomainen varastointikyky, sillä on tärkeä rooli ekologisen energian aikakaudella, H2 Mobility Switzerland Association -järjestön puheenjohtaja Jörg Ackermann sanoo.

Kalusto kasvaa merkittävästi

Hyundai XCIENT Fuel Cell -vetykuorma-auto esiteltiin alunperin vuonna 2019, ja kuluvan vuoden aikana Hyundai esitteli ajoneuvosta ensimmäisen mallipäivityksen. Ulkonäkö- ja suorituskykypäivitysten ohella kuorma-auton saa nyt sekä 4×2 että 6×2-kokoonpanoilla.

Sveitsiin tullaan toimittamaan mallivuoden 2021 ajoneuvoja 140 kappaletta vielä tämän vuoden loppuun mennessä. Vuoteen 2025 mennessä Sveitsin teillä kulkee jo 1600 XCIENT-vetykuorma-autoa. Vuonna 2019 Hyundai Motor Company aloitti Hyundai Hydrogen Mobility (HHM) -yhteishankkeen sveitsiläisen H2 Energy -yrityksen kanssa. HHM tarjoaa XCIENT Fuel Cell -vetykuorma-autoja käyttöön perustuvilla leasingsopimuksilla kaupallisille kuljetusyrityksille. Sopimukset kattavat myös vedyn tankkauksen, ja etuna kuljetusyrityksille on se, ettei suuria alkuinvestointeja tarvitse tehdä.

– HHM suunnittelee laajentuvansa myös muihin Euroopan maihin lähivuosina. Saksa ja Alankomaat ovat todennäköisimmät kohteet, mutta voimakasta kysyntää olisi myös muualta, Hyundai Hydrogen Mobilityn toimitusjohtaja Mark Freymüller kertoo.

Hyundai Motor Companyn tavoitteena on myydä maailmanlaajuisesti 110 000 vetykäyttöistä ajoneuvoa vuoteen 2025 mennessä. Samaan aikaan myös muita kuin tieliikennekäytössä käytettäviä ajoneuvoja ja työkoneita valmistava Hyundai Motor Group on asettanut tavoitteekseen valmistaa puoli miljoonaa vetykäyttöistä ajoneuvoa vuoteen 2030 mennessä.