Close

Hyundai IONIQ: auto kaikkien tarpeisiin

Sähköllä, polttomoottorilla vai molemmilla? Markkinoiden monipuolisimpiin kuuluva voimalinjavalikoima tekee IONIQista juuri sopivan vaihtoehdon kaikille ajomääristä riippumatta. Sähkön käyttö autojen energialähteenä yleistyy nopeasti. Autoilijoiden valittavana on jo täyssähköautoja sekä monenlaisia hybridiratkaisuja, joissa poltto- ja sähkömoottorit hoitavat auton liikuttamisen aina tilanteen mukaan.

Hyundai IONIQ tarjoaa uutta puhdasta teknologiaa arvostaville autoilijoille mainion mahdollisuuden valita juuri omiin tarpeisiin sopiva voimalinja. IONIQ-mallistoon kuuluu täyssähköauto IONIQ electricin lisäksi kaksi hybridimallia, joista toinen on sähköverkosta ladattava eli plug in -versio. Mallien ominaisuudet on sovitettu siten, että kaikkiin käyttötarpeisiin löytyy luonteva ratkaisu.

IONIQ hybridi

– Hybridimalli on helpoin vaihtoehto, kun ollaan siirtymässä perinteisestä polttomoottoriautosta kohti sähköautoa. Tankkaaminen tehdään entiseen tapaan, eikä käyttäjän tarvitse tinkiä oikeastaan mistään ominaisuudesta hybridin valitessaan. Sitä vastoin hän saa paljon etuja: sähkömoottorin ansiosta kiihtyvyys on todella pontevaa, ja jarrutuksissa talteen otettava energia parantaa auton taloudellisuutta. Hybridi on siis ensiaskel ekoautoiluun, sanoo tuotepäällikkö Aki Kaukola Hyundai Motor Finlandilta.

IONIQ hybridissä bensiinimoottorin parina on 32 kW:n (43,5 hv) tehoinen sähkömoottori. Sen muhkea vääntö on käytettävissä heti liikkeellelähdöstä alkaen, joten autolla pysyminen liikenteen rytmissä on vaivatonta. Älykkään voimalinjan ansiosta IONIQ hybridin polttoaineen kulutus on vain 3,4 l/100 km(yhd.).

Tutustu IONIQ hybridiin

IONIQ plug in -hybridi

Askelta pidemmälle kohti sähköautoilua päästään IONIQ plug in -lataushybridillä. Siinä bensiinimoottorin kumppanina on puhdikas 44,5 kW (60 hv) kehittävä sähkömoottori ja kapasiteetiltaan 8,9-kilowattinen litium-ioni-polymeeriakku, jonka voi ladata sähköverkosta vaikkapa kotipihalla. Akku latautuu tietysti myös esimerkiksi ajon aikana jarrutuksissa.

Plug in -hybridin toimintamatka pelkällä sähköllä ajettaessa on yli 60 km, joka riittää useimpien suomalaisten päivittäiseen tarpeeseen. Edistyksellisellä tekniikalla polttoaineen kulutus on saatu puristettua 1,1 litraan sadalla kilometrillä.

– Plug in -hybridin tyypillinen käyttäjä on pääkaupunkiseudulla asuva autoilija, joka ajaa korkeintaan 40 kilometriä päivässä. Tämän matkan hän voi ajaa huolettomasti sähköllä, jolloin pakokaasupäästöjä ei synny lainkaan. Pitkätkään ajomatkat eivät ole ongelma, sillä ne sujuvat saumattomasti mukaan tulevan polttomoottorin avulla. Yhdellä tankkauksella ja latauksella saavutettava kokonaistoimintamatka on yli 1 100 kilometriä, kertoo Aki Kaukola.

Sähköverkosta tapahtuva lataus mahdollistaa IONIQissa myös pienen luksuksen: latauskaapelilla verkkoon kytketyn auton voi ajastaa lämmittämään matkustamon valmiiksi ennen ajoon lähtöä. Tämän ansiosta vaikkapa lomamatkalta kylmänä vuodenaikana palaava autoilija pääsee lämmitettyyn autoon, jonka akussa on täysi lataus. Ajastuksen voi säätää enimmillään viikon päähän.

Tutustu ladattavaan IONIQ hybridiin

IONIQ electric eli täyssähköauto

Hyundai IONIQ -perheessä on täydellinen vaihtoehto myös ekoautoilun edelläkävijöille. IONIQ electric -täyssähköauton voimakas sähkömoottori kehittää 88 kW (120 hv) tehoa ja 295 Nm vääntöä, joiden turvin auton suorituskyky riittää raskaallakin kuormalla. Toimintamatka latauksella on jopa 280 km, mutta akku latautuu silti nopeasti. Esimerkiksi 50 kW -tehoista latausasemaa käytettäessä lataukseen kuluu vain puoli tuntia. Muiden IONIQien tavoin electric-versionkin akkutakuu on peräti kahdeksan vuotta tai 200 000 kilometriä.

– Sähköauton valinnut autoilija on ylittänyt eräänlaisen henkisen kynnyksen ja lähtenyt rohkeasti uuteen. Sähköautoilijoilla on halu muuttaa maailmaa paremmaksi, ja he ovat yleensäkin elämässään suunnannäyttäjiä muille. IONIQ on heille juuri oikea valinta, sillä se on alusta asti sähkökäyttöiseksi suunniteltu ajoneuvo. Samalla he tekevät hyvää ympäristölleen ajaessaan autolla, josta ei tule lainkaan lähipäästöjä. Sähköauton käyttämä energia on mahdollista tuottaa uusiutuvilla energialähteillä, joten fossiilisten polttoaineiden päästöt jäävät pois luontoa kuormittamasta. Yhä useammat ihmiset ovatkin huomanneet sähköautoilun edut, summaa Aki Kaukola.

Sähköauton hankinnalle on hyvät perusteet myös kukkaron kannalta. Täyssähköauton ostajalle myönnetään enimmillään 2 000 euron suuruinen hankintatuki, ja vielä elokuun loppuun saakka on mahdollista hyödyntää myös romutuspalkkiota, jonka suuruus on täyssähköautoille ja verkosta ladattaville eli plug in -hybrideille 2 500 euroa. Tarkempia tietoja sähköauton hankintatuesta on mm. Trafin nettisivuilla.

Tutustu IONIQ electriciin

Hyundai tarjoaa mielenrauha vakiovarusteena – kaikissa IONIQ  -malleissa on sama kattava takuu kuin muissakin Hyundain henkilöautoissa: viisi vuotta ilman kilometrirajoitusta. Hyundain viiden vuoden takuu ilman kilometrirajaa koskee vain niitä Hyundai-ajoneuvoja, jotka alun perin on myynyt valtuutettu Hyundai-jälleenmyyjä loppuasiakkaalle, kuten takuuehdoissa esitetään. Lisäksi IONIQin akun takuu on kahdeksan vuotta tai 200 000 kilometriä, kumpi ensin täyttyy.