Yli 65-vuotiaiden autoilijoiden määrä kasvaa vauhdilla. He ajavat uusilla autoilla ja vaativat autoilulta turvallisuutta, huolettomuutta ja helppoutta.

Asiakas ja automyyjä autoliikkeessä

Eläkeläiset ovat aktiivisia autoilijoita

Eläkeläisautoilijoiden määrä Suomessa on suorastaan räjähtänyt kymmenessä vuodessa. Tällä hetkellä ajokortin omistavia yli 65-vuotiaita on jo lähes 800 000, kun vielä vuonna 2010 heitä oli noin puoli miljoonaa. Kaikkein suurinta kasvu on ollut yli 90-vuotiaissa, joista ajokortin omistaa nyt neljä kertaa isompi joukko kuin kymmenen vuotta sitten.

Nykyeläkeläiset ovat aktiivisia liikkujia ja autoilijoita. Liikenneviraston henkilöliikennetutkimuksen mukaan varsinkin nuoret eläkeläiset (64 – 75 v) käyttävät autoa muita aikuisikäisiä enemmän ostosmatkoihin ja vapaa-ajan liikkumiseen. ”Suurelta osin kyse on arkiaskareista lähiympäristössä eli esimerkiksi kauppa- ja lääkärikäynneistä”, sanoo suunnittelija Mia Koski Liikenneturvasta.

Moni eläkeläinen osallistuu vapaaehtois- ja järjestötoimintaan, mökkeilee ja saattaa käydä hoitamassa toisella paikkakunnalla asuvia lastenlapsia. Keskimäärin ajomatkat kuitenkin lyhenevät, kun ikää tulee lisää.

Toiveissa korkea auto, automaatti ja turvatekniikkaa

Iso osa eläkeläisistä ajaa melko uusilla autoilla. Esimerkiksi markkinatutkimusyhtiö Kantar TNS:n selvityksen mukaan Suomessa viime vuonna uuden auton ostaneista jopa lähes neljännes oli yli 70-vuotiaita. Trendi on ollut samankaltainen jo pitkään. Koski näkee uusien autojen hankkimisen liikenneturvallisuuden näkökulmasta hyvänä signaalina. ”Se tiedetään, että ikäihmiset ovat alttiimpia loukkaantumaan ja vammautumaan vakavasti, koska keho on hauraampi. Uudella turvatekniikalla lievennetään onnettomuuksien seurauksia ja jopa estetään onnettomuuksia”, hän sanoo.

 

 

Myyntipäällikkö Jari Nylander oululaisesta autotalo Wetteristä vahvistaa, että eläkeläisillä on usein selkeät vaatimukset uuden auton ominaisuuksista. Moni haluaa automaattivaihteet. Turvalaitteista suosittuja ovat esimerkiksi hätäjarrutusjärjestelmät ja kaistavahdit. Lisäksi eläkeläisten auton valinnassa on otettava huomioon helppo pääsy istuimelle ja pois. Se tarkoittaa usein hieman korkeampaa autoa.

”Ylipäätään kaikenlainen huolettomuus ja helppous, kuten huolenpito- ja huoltosopimukset sekä rengashotellit, ovat eläkeläisille tärkeitä asioita”, Nylander sanoo. Hänen mukaansa asiakkaille näytetään koeajolla perusteellisesti eri toiminnot, jotta niihin pääsee tutustumaan riittävästi jo ennen ostopäätöstä. ”Eläkeläiset ovat siitäkin mukavia asiakkaita, että he tulevat liikkeeseen usein arkisin päiväsaikaan, jolloin myyjilläkin on enemmän aikaa.”

Eläkeläiset ajavat rauhallisesti, peräänajoja harvoin

Ikäihmisten autoilua lähestytään usein vain riskien näkökulmasta, mutta toisenlaisiakin havaintoja on.  Liikenneturvan Koski kertoo norjalaisten kollegoidensa huomanneen, että eläkeläisautoilijoiden lisääntynyt määrä selittää osaltaan hyvää kehitystä nopeusrajoitusten noudattamisessa. ”Ikääntyneille kuljettajille on tyypillistä ajaa vähän hitaammin. Ja kun tiedetään, että nopeus on merkittävä riskitekijä teillä, sillä on hyvin positiivinen vaikutus, että keskinopeudet pysyvät pienempinä.”

Tilastojen perusteella myös esimerkiksi peräänajoja sattuu eläkeläisille vähemmän kuin muiden ikäryhmien autoilijoille. Yksi Liikenneturvan viesteistä eläkeläisille ja eläkeikää lähestyville kuljettajille on, että erityisesti naisten kannattaa pitää ajotaitoaan säännöllisesti yllä. Monesti pariskunnasta mies on tottunut toimimaan kuljettajana, ja jos hänen terveytensä alkaa reistata, naisen on hypättävä entistä useammin rattiin.

Monelle, varsinkin suurten kaupunkien ulkopuolella asuvalle eläkeläiselle auto on ainut kulkuväline, jolla pääsee liikkumaan itsenäisesti. Toisaalta iäkkäänä on hyvä varautua myös tilanteeseen, jossa ajaminen täytyy terveyssyistä jättää kokonaan. ”Monelle se ei ole helppoa, mutta turvallisuuden kannalta se voi kuitenkin olla tärkeää.”

Hyundain korkeammat mallit

Hyundain mallivalikoimassa on SUV-malleja, joihin on helppo mennä ja joista on myös helppo nousta. Lisäksi useampaan malliin on saatavana lisävarusteena sähkösäätöinen kuljettajanistuin, joka siirtyy taaksepäin, kun auto on sammutettu ja kuljettajan ovi avataan – näin autoon kulku helpottuu matalammassakin autossa, kun tilaa kulkemiseen on tavallista enemmän.

 

i20 Active Cross

KONA

 

KONA Hybrid

 

KONA Electric

KONA Electric

 

Tucson

Santa Fe

Santa Fe